Jesień to najlepszy czas na odchudzanie i wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Po lecie mamy mnóstwo energii, nasz organizm jest naładowany witaminami, a do tego sprzyja nam dostępność świeżych warzyw i owoców, z których możesz przyrządzić wiele niskokalorycznych i pożywnych potraw. Na straganach króluje dynia, bakłażan, cukinia i kabaczek,  papryka i pomidory smakują najlepiej właśnie o tej porze roku. Wciąż dostępne są też letnie przysmaki: ogórki, sałaty, rzodkiewki i świeże owoce. Jesienna aura sprawia, że chętniej sięgamy po rozgrzewające zupy i potrawy z kaszą, które są podstawą wielu diet. Z drugiej strony mamy mniejszą ochotę na niezdrowe przyjemności, takie jak gofry, lody, zimne piwo czy dania z grilla. Oprócz tego, jesienią kończą się wakacyjne wyjazdy, a wraz z nimi jedzenie w restauracjach. Wracamy do swojego stałego rytmu, dzięki czemu łatwiej jest się zorganizować i przestrzegać diety. Warto wykorzystać ten czas do tego, by zrzucić zbędne kilogramy, oczyścić organizm – i wprowadzić w życie zdrowe nawyki. Jakie diety sprawdzą się najlepiej o tej porze roku?

Dieta dr Dąbrowskiej

Opracowana przez doktor Ewę Dąbrowską dieta jest uważana za jedną z najskuteczniejszych - i jednocześnie najzdrowszych - diet w historii. Jej głównym celem jest samoleczenie się organizmu, czego „skutkiem ubocznym” jest też zdecydowana utrata wagi. Dieta działa oczyszczająco, regeneruje śluzówkę jelit i poprawia przemianę materii, dlatego bardzo często jest określana mianem leczniczego postu. Zdaniem dr Dąbrowskiej połączenie niskokalorycznego postu z dostarczaniem organizmowi witamin, enzymów, mikroelementów i błonnika uruchamia naturalne mechanizmy naprawcze i pobudza proces samoleczenia. Podczas postu spalasz głównie białko oraz tłuszcze, w których nagromadzone są toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii. Organizm się oczyszcza, a skutkiem ubocznym tego mechanizmu jest strzałka wagi ostro pikująca w dół. Dodatkowy bonus to ogólna poprawa kondycji cery, włosów i paznokci. Cała kuracja składa się z dwóch etapów: oczyszczającej, leczniczej głodówki, podczas której  dostarczamy organizmowi 800 kcal dziennie – i drugiej fazy, podczas której wychodzimy z postu stosując zbilansowane menu i stopniowo zwiększając kaloryczność posiłków (do 1500 kcal). Przeczytaj więcej o diecie dr Dąbrowskiej >>>

dieta-jesienna
Shutterstock

Dlaczego warto zastosować tę dietę właśnie jesienią? Leczniczy post doktor Dąbrowskiej bazuje na warzywach, których o tej porze roku jest najwięcej. W przepisach znajdziemy m.in. warzywa kapustne, korzeniowe (marchew, buraki, seler, pietruszkę), cebulowe, a także sporo cuknii i kabaczków, których jesienią jest pod dostatkiem. Na talerzu powinny się też znaleźć pomidory, kasza i owoce o małej zawartości cukru (jabłka, jagody, cytryny, grejpfruty). Dieta doktor Dąbrowskiej bazuje też w dużej mierze na kiszonkach – na przykład kiszonej kapuście, na którą właśnie zaczyna się sezon.

Dieta na bazie zup Moniki Honory

Autorce tej diety udało się dzięki niej schudnąć 40 kg, ale prawdziwym sukcesem jest dla niej nie tyle utrata wagi, co brak efektu jo-jo. Wcześniej Monika Honory przez lata testowała różne diety, tabletki i inne cudowne środki, po których zawsze wracała do swojej pierwotnej wagi. Dopiero autorska metoda, którą nazwała programem „Przemian” pozwoliła jej odnieść pełen sukces, bez rujnującego wszystkie starania efektu jo-jo. Metoda Moniki Honory nie jest typową dietą, którą stosujemy przez jakiś czas, lecz sposobem na wprowadzenie nowych nawyków żywieniowych. Jej podstawą jest spożywanie produktów gotowanych i półpłynnych – czyli głównie zup. Monika Honory proponuje je w najróżniejszych wariantach: od śniadaniowych zup na bazie mleka, poprzez bardziej treściwe sycące dania na obiad – aż po lekkie, owocowe zupy serwowane  na kolację lub podwieczorek.

dieta-na-bazie-zup
Shutterstock

Dlaczego właśnie zupy? Zdaniem autorki to prawdziwe „płynne złoto”. Są pełnowartościowymi i bogatymi w cenne składniki daniami, które w większości przypadków są niskokaloryczne, lekkostrawne i nie obciążają naszego żołądka. Do tego skutecznie nawadniają organizm, a dzięki dużej zawartości błonnika, usprawniają proces trawienia. Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto spróbować programu przemian. Zupy wspaniale rozgrzewają – są więc idealną formą posiłku na chłodniejsze jesienne dni.

Jakie są efekty stosowania programu Przemian? Przede wszystkim wyrównuje on gospodarkę wodnomineralną i poprawia równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, co przyczynia się do znacznej poprawy metabolizmu. W rezultacie oznacza to redukcję kilogramów. Jednak najważniejsza przemiana w organizmie to oczyszczenie jednego z najważniejszych organów - jelit.

Sprawdź przepisy na rozgrzewające zupy >>>

Dieta odkwaszająca

Jest prawdziwym hitem wśród gwiazd - do odchudzania się tą metodą przyznały się m.in. Victoria Beckham, Jennifer Anniston czy Kate Moss. Dieta zasadowa nie jest jednak tylko chwilową modą – to bardzo skuteczny sposób na odkwaszenie organizmu i w efekcie - utratę wagi. Warto zastosować ja nie tylko jeśli myślisz o zgubieniu kilku kilogramów – ale również po to, by przywrócić w organizmie równowagę kwasowo-zasadową. Nasze nawyki żywieniowe niestety często ją zaburzają. Spożywamy zbyt dużo cukru, wysoko przetworzonej żywności, mięsa oraz alkoholu, co prowadzi do zakwaszenia organizmu (Tutaj pisaliśmy o tym, jakie mogą być jego objawy >>>). Istotą diety zasadowej jest takie komponowanie posiłków, które pomogą zneutralizować toksyny i kwasy. Centralne miejsce w jadłospisie zajmują warzywa. Zdaniem twórcy tej diety, doktora Roberta O. Young’a, powinny one stanowić 75% każdego posiłki. Dietetyk radzi też, by większość z nich była zielona. Oprócz warzyw, w codziennym menu znajduje się sporo kasz oraz sezonowych owoców, na bazie których można przyrządzić pyszne i zdrowe koktajle.

Sprawdź przykładowe posiłki na diecie odkwaszającej >>>

dieta-odkwaszająca
Shutterstock

--

Sprawdź też: 8 powodów, dla których nie warto czekać z odchudzaniem aż do wiosny >>>

10 superproduktów, które warto jeść jesienią >>>