W polskiej części badania wzięło udział 99 kierowców, których średnia wieku wyniosła 32 lata. Łącznie odbyli oni 1254 podróży samochodem, z których każda liczyła średnio po ok. 35 km. Analizą zgromadzonych danych zajęli się naukowcy z Uniwersytetu Goldsmith w Londynie. Ich wnioski mogą niejednego zaskoczyć.

 

Okazuje się bowiem, że to wcale nie kawa i cukier pomagają nam lepiej prowadzić samochód. Za kierownicą zdecydowanie lepiej czują się osoby, które żyją zdrowo i aktywnie, jedzą zalecane dzienne porcje owoców, piją odpowiednie ilości wody oraz ograniczają spożycie cukru do minimum.

 

Kierowcy, przed wyruszeniem w dłuższą trasę, powinni być przede wszystkim wyspani. Osoby, którzy często budzą się w ciągu nocy mają obniżony nastrój, a tym samym za kierownicą czują się mniej pewnie. Jest to szczególnie ważne w przypadku Polaków, którzy ze wszystkich przebadanych narodowości, śpią najgorzej.

 

Nie bez znaczenia jest również wiek, doświadczenie oraz osobowość prowadzącego auto. Kierowcy, którzy są towarzyscy i rozmowni, czerpią znacznie większą przyjemność z prowadzenia samochodu i czują się bezpieczniej. Dane pokazały również, że im większe doświadczenie, tym wyższa jest ocena osiągów i płynniejsze stają się podróże. Starsi, bardziej doświadczeni użytkownicy ruchu drogowego prowadzą zdecydowanie pewniej i bezpieczniej.

 

Kolejnym, ważnym elementem wpływającym na samopoczucie kierowców podczas podróży są ich towarzysze. Badacze zauważyli, że uczestnicy eksperymentu podróżujący z dziećmi byli bardziej rozkojarzeni – częściej niż ci, jeżdżący bez pociech, odnotowywali tendencję do agresywnych zachowań na drodze.

 

Przed wyruszeniem w długą podróż warto więc się solidnie wyspać, pić dużo wody, mieć zawsze pod ręką zdrowe przekąski i zadbać o dobry nastrój kierowcy. Nie powinniśmy jednak sięgać po słodycze i kawę. Małym dzieciom zapewnijmy zabawki, które będą w stanie przez dłuższy czas skupić ich uwagę. Warto też mądrze zaplanować przerwy na ciepły posiłek i zregenerowanie siły przed dalszą podróżą.

Badanie „Shell Drives You” zostało zorganizowane przez firmę Shell we współpracy z Uniwersytetem Goldsmith w Londynie i trwało od 13 do 27 listopada 2017 r. Przeprowadzono je w Polsce, Czechach, Bułgarii, na Słowacji i Węgrzech. W badaniu wzięło udział 309 kierowców, którzy zarejestrowali łącznie 3516 podróży samochodem.

 

Więcej informacji na temat Shell znaleźć na stronie http://www.shell.pl/.