Czarne jagody – wartości odżywcze

Jagody leśne znane są również pod nazwą czernica lub borówka czarna. Rosną na krzewinkach osiągających maksymalnie 60 cm i właśnie w takiej postaci nieodłącznie kojarzą się z wakacyjnymi wycieczkami do lasu. Charakteryzuje je stosunkowo niska kaloryczność – ok. 60 kcal w 100 g. owoców. Mało kto wie jednak, jak wiele dobroczynnych wartości odżywczych kryją w sobie te niepozorne czarno-granatowe kuleczki. Są one bogatym źródłem garbników, procyjanidów, antocyjanów oraz różnego rodzaju cukrów, kwasów i pektyn.  Dzięki nim, czarne jagody mają silne działanie anty przeziębieniowe, grzybobójcze,  bakteriobójcze (niszczą gronkowce, a nawet paciorkowce) oraz przeciwwirusowe. Okażą się więc skuteczną, a przy tym naturalną bronią w walce z osłabieniem układu odpornościowego. Ponadto, borówki czarne zawierają liczne flawonoidy, irydoidy, a także związki triterpenowe, dzięki czemu znane są jako jeden z najbardziej efektywnych przeciwutleniaczy oraz organicznych środków przeciwzapalnych. W ich wnętrzu znajdziemy wiele więcej pro zdrowotnych wartości odżywczych! Zaczynając od solidnej dawki witamin: A, C, PP, a także tych z grupy B, kończąc na karotenoidach i licznych solach mineralnych, takich jak selen, miedź, cynk, czy mangan. Podczas gdy surowe jagody to doskonały sposób na uciążliwe zaparcia, spożywane w formie suszonej lub jako napar z ich liści - przejawiają właściwości przeciwbiegunkowe. Obniżają poziom cholesterolu, regulują działanie przewodu pokarmowego oraz zmniejszają poziom cukru we krwi. Na co jeszcze pomagają? Przeczytajcie dalej!

Czarne jagody – właściwości dla zdrowia i urody

Czarne jagody na problemy z oczami

Dzięki wysokiej zawartości antocyjanów, garbników, karotenoidów oraz witaminy A, jagody wpływają na prawidłowe funkcjonowanie naszych oczu. Co więcej, wpływają na regenerację barwnika siatkówki oka, skutecznie poprawiając w ten sposób wzrok, usprawniając zdolność widzenia w ciemności oraz zapobiegając pogłębianiu się krótkowzroczności.  Dobroczynne składniki odżywcze oraz mikroelementy zawarte w jagodach, usprawniają również mikro krążenie gałki ocznej. Coraz częściej owoce te stosuje się także w profilaktyce zaćmy.

Jagody usprawniają pracę jelit oraz układu pokarmowego

Czarne jagody jako źródło błonnika pozytywnie wpływają na perystaltykę jelit. Dzięki wysokiej zawartości garbników i pektyn, sok lub napar przyrządzony z czernicy, uszczelnia błonę śluzową żołądka, spowalnia ruchy robaczkowe jelit oraz neutralizuje szkodliwe produkty przemiany materii. Pijcie sok z jagód również w przypadku zatrucia oraz biegunki. Liście jagód z kolei, ze względu na silne działanie bakteriobójcze i przeciwzapalne, polecane są przy problemach układu pokarmowego. Według amerykańskiego departamentu rolnictwa, jagody chronią nawet przed rakiem jelit!

Jagody wspomagają walkę z cukrzycą oraz zbędnymi kilogramami

Korzystna proporcja cukru do błonnika zawartego w jagodach, pomaga utrzymać stały poziom glukozy we krwi. Ponadto, wyciąg z liści czernicy znajdziemy w wielu preparatach przeznaczonych dla cukrzyków. Wszystko za sprawą obecnego w nich gluko-chinonu, czyli składnika podobnego w działaniu do insuliny, który reguluje poziom cukru we krwi. Spożywanie czarnych jagód zalecane jest także osobom z nadwagą, a nawet otyłością. Zawarty w owocach jagód leśnych pterostilben redukuje syntezę tłuszczów w tkance tłuszczowej, dzięki czemu przyczynia się do widocznego spadku masy ciała.

Czarne jagody oczyszczają i nawilżają skórę

Liczne składniki przeciw utleniające zawarte w jagodach leśnych usuwają nadmiar wolnych rodników, dzięki czemu zbawiennie wpływają na poprawę wyglądu naszej skóry. Związki witaminowe, pektyny, aminokwasy oraz organiczne kwasy owocowe z kolei nawilżają, zmiękczają i wygładzają skórę lepiej niż najdroższe kremy! Co więcej, składniki te uszczelniają ścianki naczyń krwionośnych oraz zapobiegają pogrubieniu rogowej warstwy naskórka, przez co polecane są osobom o wrażliwej cerze naczyniowej oraz wszystkim borykającym się z problemem trądziku. Alfa-hydroksykwasy, witamina PP, beta-karoten i witamina C opóźniają proces starzenia się skóry oraz usuwają oznaki zmęczenia. To nie koniec! Spożywanie jagód w dużych ilościach rozjaśnia i uelastycznia naszą cerę oraz zapobiega powstawaniu piegów.

Zobacz też: cenne właściwości zdrowotne borówki amerykańskiej 

Czarne jagody w kuchni

Moc cennych właściwości dla zdrowia i urody to nie koniec atutów czarnych jagód. Nie wolno nam zapomnieć o ich doskonałym smaku! Należy jednak pamiętać, że aby świetnie smakowały, muszą być twarde i jędrne. Można z nich przyrządzić domowe lody i pyszne dietetyczne koktajle, które dostarczą ci fury witamin na dobry początek dnia. Tym, którzy uwielbiają tradycyjną kuchnię, z pewnością przypadnie do gustu przepis na klasyczny placek z jagodami

A jeśli szukasz pomysłu na wyjątkowy deser na specjalną okazję - wypróbuj trójkolorowy sernik ombre z jagodami. Ten efektowny torcik zachwyci gości nie tylko smakiem, ale również wyglądem. Trzy warstwy w różnych odcieniach, pokryte czekoladową polewą i świeżymi owocami robią wrażenie - i smakują niesamowicie. Kwaskowe jagody świetnie pasują też do słodkiej bezy. Przepis na tort Pavlova przekładany mascarpone to świetny pomysł na eleganckie zwieńczenie uroczystego obiadu. A jeśli nie masz czasu, postaw na proste - ale niezwykle smaczne ciasto z jagodami bez pieczenia. Przygotowanie tego prostego torcika na zimno na bazie jogurtów zajmie ci dosłownie chwilę. I choć wszystkie te przysmaki zdecydowanie lepiej smakują latem, zimą również można cieszyć się ich smakiem, zastępując świeże owoce mrożonymi. 

Zobacz też: Przepisy na 5 przebojowych deserów z jagodami