Jak obniżyć ciśnienie?

Gdy ciśnienie przekracza 140/90 mmHg, lekarze mówią już o nadciśnieniu. To poważna choroba, której nie wolno bagatelizować. Objawem nadciśnienia są np. bóle głowy, zwłaszcza po przebudzeniu, kołatanie serca, szumy w uszach i kłopoty ze snem. Mogą o nim świadczyć także mroczki przed oczami, nadmierne pocenie, duszności i zmęczenie.  Nadciśnienie trzeba koniecznie leczyć. Jeśli specjalista przepisze tabletki na jego obniżenie, należy je łykać. Nieleczone  prowadzi bowiem do niewydolności serca i nerek oraz udaru. Jak naturalnie obniżyć ciśnienie? Oto 10 sposobów.

1. Pij rano szklankę soku

Warto każdy dzień zaczynać od porcji świeżych owoców, np. kiwi czy grejpfruta. Można też pić wodę z dodatkiem soku z cytryny, żurawin czy aronii. Te owoce zawierają sporo witaminy C. Jej niedobór powoduje utrzymujący się skurcz naczyń krwionośnych i skoki ciśnienia.

2. Używaj ziół

W twojej kuchni nie powinno ich zabraknąć. Korzystnie działa napar z owoców głogu, który wzmacnia serce i obniża ciśnienie.
Jeśli problemem jest stres, warto sięgnąć po uspokajające zioła, np. melisę lub lipę. Napary należy pić ciepłe, dwa razy dziennie po pół szklanki.

3. Ćwicz jogę

Ćwiczenia obniżają ciśnienie. Gdy jest wysokie, zamiast tych forsujących warto wybrać jogę. Ćwiczy ciało i odpręża. Dzięki
niej układ nerwowy, oddechowy i krwionośny pracują w pełnej harmonii. Codzienny półgodzinny trening jogi pomaga obniżyć ciśnienie nawet o ponad 5 mmHg.

4. Unikaj soli

Wędliny, sery i pieczywo mają jej naprawdę sporo. Z kolei nadmiar soli powoduje zatrzymywanie wody i wpływa na wzrost ciśnienia. Doprawianie potraw nie ma więc sensu. Zamiast tego warto dodawać do nich świeżą natkę. Listki pietruszki regulują ciśnienie, dzięki zawartości kumaryny. Jego wartość można także obniżyć, zjadając codziennie ząbek czosnku.

5. Postaw na dobry olej

Do przyrządzania posiłków najlepiej używać oleju rzepakowego. Pomaga utrzymać prawidłowy poziom tzw. złego cholesterolu LDL, którego nadmiar zatyka naczynia krwionośne. Olej rzepakowy ma też najlepsze dla serca proporcje kwasu omega-3 do omega-6. 

6. Poprawny oddech ma znaczenie

Specjaliści od muzykoterapii zalecają, by robić to w rytm muzyki indyjskiej lub celtyckiej. Usiądź lub połóż się na podłodze i oddychaj głęboko przy jej dźwiękach. Przy wdechu unoś ramiona, a opuszczaj je, wydychając powietrze. Taki seans powinien trwać 15-30 min dziennie.

7. Wypij lekką kawę

Nie należy przekreślać „małej czarnej”. Naukowcy z Luizjany twierdzą, że można wypić nawet trzy średnie kawy dziennie, pod warunkiem że sięgamy po latte. Duża ilość zawartego w niej chudego mleka dostarcza organizmowi sporej dawki wapnia. A to właśnie niedobór tego pierwiastka powoduje niebezpieczny wzrost ciśnienia. Poza tym ciepło kawy rozchodzące się po organizmie przyjemnie uspokaja.

8. Zadbaj o odpowiednią ilość snu

Najlepiej zawsze przesypiać siedem godzin. Po miesiącu chodzenia do łóżka o stałej porze ciśnienie będzie bliższe ideału. Warto też ucinać sobie drzemkę w ciągu dnia, jeśli to tylko możliwe. Mieszkańcy południa Europy rzadziej mają nadciśnienie i choroby serca nie tylko ze względu na lekką dietę, ale też dzięki codziennej sjeście. Taki sen w ciągu dnia powinien trwać maksymalnie 30-45 minut.

9. Śmiech to zdrowie

Według badań osoby ponure częściej chorują m.in. na nadciśnienie. Przewlekły stres przyczynia się bowiem do zwężania tętnic. Śmiech obniża poziom hormonów stresu, zmniejsza napięcie mięśni i stabilizuje tempo pracy serca. Powoduje też wydzielanie endorfin, które poprawiają nastrój i działają przeciwbólowo. Głośny, choćby krótkotrwały śmiech, uruchamia przeponę, co ułatwia oddychanie.

10. Zadbaj o rozsądną dawkę słońca

Bez niego organizm nie wytwarza witaminy D, pomocnej w przyswajaniu wapnia. Z kolei jego niedobór powoduje skoki
ciśnienia. Warto więc spędzać na dworze chociaż pół godziny dziennie. Trzeba pamiętać o okularach przeciwsłonecznych,
które chronią przed promieniami UV. Spacer poprawia też kondycję psychiczną i odpręża, co też reguluje ciśnienie.

Jak mierzyć ciśnienie, by nie popełnić błędu?

  • Najlepiej używać ciśnieniomierza z mankietem nakładanym na ramię. Aparaty do mierzenia ciśnienia na nadgarstku są mniej dokładne.
  • Kontroluj ciśnienie o tej samej porze i w podobnych warunkach. Jeśli bierzesz leki, pomiar powinien odbywać się przed ich porannym zażyciem.
  • Odczekaj godzinę po obfi tym posiłku, a pół godziny po wypaleniu papierosa lub po przyjściu do domu z chłodnego  powietrza. Dzięki temu wyniki nie będą zafałszowane.
  • Przed pomiarem odpocznij, leżąc lub siedząc 5-10 minut.
  • Mierz ciśnienie w pozycji siedzącej, a rękę z mankietem aparatu oprzyj wygodnie na stole.
  • Opaskę aparatu załóż dwa-trzy centymetry powyżej zgięcia łokcia. Nie zaciskaj mocno. Powinny pod nią wejść dwa palce.
  • Używaj do pomiaru tej samej ręki. Co jakiś czas sprawdź ciśnienie także na drugiej. Jeśli okaże się, że ciśnienie mierzone na jednej ręce jest zawsze wyższe niż na drugiej, za prawdziwe uznaje się to wyższe.

--

Źródło: "Dobre Rady Zdrowie rodziny"