Jak się ubrać do pracy?

Brytyjskie prawo mówi, że pracodawca może zwolnić pracownika, który nie dostosowuje się do panujących w danej firmie norm dotyczących biurowego dress codu, co stało się podstawą głośnego wypowiedzenia umowy Nicoli Thorp. W Polsce odpowiedź na pytanie "jak ubrać się do pracy" zazwyczaj opiera się na przyjętych zwyczajach, a biurowy dress code zmienia się w zależności od miejsca, w którym jesteśmy zatrudnione.

Najbardziej rygorystyczne normy zazwyczaj obowiązują w instytucjach finansowych oraz kancelariach prawnych. Najczęściej ich pracownicy nie podpisują specjalnych oświadczeń, ale normą są szkolenia dotyczące tego, jak ubrać się do pracy. Na przeciwległym biegunie znajdują się przedstawiciele wolnych zawodów, których właściwie nie obowiązuje dress code. Co więcej nikogo nie zaskoczy ekscentryczna stylizacja aktora czy piosenkarza. Większość pracowników znajduje się gdzieś pośrodku i w ich wypadku idealnym ubraniem do pracy jest zestaw w stylu smart casual.

Bardzo formalny biurowy dress code

Stopień sformalizowania biurowego dress codu zależy od wielu czynników: branży, firmy, a także zajmowanego stanowiska czy konieczności kontaktu z klientami. Dla osób, które powinny wzbudzać zaufanie, czyli chociażby pracowników banków lub prawników, odpowiedź na pytanie "jak ubrać się do pracy" jest niezwykle ważna. Odpowiedni dobór kolorów oraz rodzaju ubrań buduje określony wizerunek, który ma bezpośredni wpływ na decyzje klienta. Istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że kredyt lub ubezpieczenie łatwiej sprzeda osoba ubrana w granatowy uniform, niż klapki i szorty.

Jak się ubrać do pracy?
Simple kolekcja Ready to work

Kostiumy i sukienki do pracy

W odpowiedzi na pytanie jak się ubrać do pracy projektanci proponują dwuczęściowe kostiumy. Niezmiennie na czasie pozostaje garnitur, choć co sezon zmienia się krój marynarki. Tej jesieni stawiamy na dwurzędowe żakiety, ale również na takie, których krój został nieco wydłużony. Oczywiście na miejscu są również spódnice oraz sukienki do pracy. Jedyne zastrzeżenie tyczy się ich długości. Rąbek powinien znaleźć się w okolicy kolan.

Jakich zasad powinnaś przestrzegać?

  • nie eksponuj ramion i nie noś zbyt głębokich dekoltów;
  • unikaj zbyt wysokich obcasów. Idealna wysokość to 2-4 cm;
  • biżuteria powinna być delikatna i niezbyt rzucająca się w oczy;
  • unikaj krzykliwych kolorów. Mogą stanowić jedynie drobny akcent w stylizacji;
  • stawiaj na bezpieczne granaty, szarości, biel oraz czerń. W niektórych firmach paleta brązów i kolorów ziemi jest uznawana za zbyt nieformalną.

biurowy dress code

Jak się ubrać do pracy, w której nie obowiązuje biurowy dress code?

Nawet jeśli w firmie, w której pracujesz nie obowiązuje biurowy dress code, powinnaś przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim musisz wyglądać schludnie: niedoprane plamy na bluzce albo niechlujnie wyprasowane ubrania zwyczajnie sprawiają złe wrażenie. Czy istnieje strój idealny?

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się zestaw w stylu casual elegance. Jest to odrobinę mniej formalna elegancja, u podstaw której leżą materiałowe spodnie, top i żakiet. W bardziej sportowym wydaniu możesz włożyć sneakersy. Gdy chcesz zachować formalny wygląd, postaw na komfortowe mokasyny, zaś w zimę botki.

Wciąż nie jesteś pewna, jak się ubrać do nowej pracy? Podczas rozmowy kwalifikacyjnej zwróć uwagę na to, w jaki sposób noszą się pozostali pracownicy i postaraj się zachować podobny stopień sformalizowania. Często jest to najlepsza wykładnia biurowego dress codu panującego w danym miejscu.