Jagody goji mają szczególne miejsce w historii i tradycji żywienia człowieka, w tym medycynie tybetańskiej, gdzie przypisuje się im wpływ na długowieczność, urodę i odporność. Uwielbiają je takie gwiazdy jak Madonna. Co decyduje o tym, że jagody goji mają tak szczególne właściwości?

Jagody goji: właściwości

Jagody goji są bogatym źródłem:

  • witamin, w tym A, C, B1, B2, B6 oraz E;
  • składników mineralnych, wśród których warto wymienić fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk, selen;
  • mają dużą zawartość karotenoidów oraz związków polifenolowych, wśród których najliczniejszą grupę stanowią flawonoidy;
  • zawierają aż 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6;
  • są dobrym źródłem białka.
jagody goji
Shutterstock

Jagody goji działanie

Za najcenniejszy składnik pochodzących z Tybetu owoców uważa się rozpuszczalny w wodzie bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP, który stymuluje układ odpornościowy, ma właściwości przeciwutleniające, a także przeciwnowotworowe. Hamuje namnażanie się komórek rakowych przy wielu rodzajach nowotworów. Zawartość kompleksu LBP wpływa także na obniżenie poziomu "złego" cholesterolu i wzrost poziomu "dobrego".
Jako superfood jagody goji mają dość rozległe działanie. Zawarta w nich witamina A oraz kwasy z grupy omega-6 wspomagają działanie układu odpornościowego i odgrywają rolę w procesie specjalizacji komórek. Witamina E ma nieocenione znaczenie, gdy zależy ci na skutecznej terapii przeciwstarzeniowej. Jej rola polega na ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Czerwony kolor owoców wynika z wysokiej zawartości karotenoidów, które m.in. mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki.

Jagody goji - jak jeść?

Nie musisz tych owoców jeść w bardzo dużych ilościach, by odczuć ich pozytywne działanie. a nawet nie powinnaś, gdyż jagody goji mają prawie 400 kcal w 100 g. Można jeść je same, podobnie jak rodzynki, ale ze względu na specyficzny, lekko cierpki i ziołowy posmak większość osób stosuje je jako dodatek do potraw. Gotowane owoce można dodac do ryżu, zup, warzyw oraz do mięsa. Ponadto można nastawić z nich nalewki lub zrobić sok. A w jakiej wersji wy najbardziej lubicie jeść jagody goji?