Odporność organizmu trzeba wzmacniać przez cały rok

O odporności i sposobach jej wzmacniania zazwyczaj myślimy, gdy łapie nas przeziębienie i tak naprawdę jest już za późno. W tym roku zacznij działać wcześniej! Dla wzmocnienia organizmu wystarczy wprowadzić kilka drobnych zmian do codziennej diety i sposobu funkcjonowania. Dzięki nim nie tylko szybciej zwalczysz choroby, ale również poczujesz się lepiej i będziesz miała więcej energii.

Sposoby na wzmocnienie odporności

Na naszą odporność składa się wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest zróżnicowane menu połączone z codzienną dawką ruchu. Dużym sukcesem jest również odstawienie używek, które negatywnie wpływają na ogólny stan organizmu. To jednak nie wszystko! Skłonność do infekcji wzrasta, gdy jesteśmy przez długi czas zestresowani lub przemęczeni. Jakie są najlepsze sposoby na wzmocnienie odporności?

sposoby wzmocnienia odporności
Shutterstock

Zdrowa i zróżnicowana dieta

Odporność organizmu w dużym stopniu jest uzależniona od tego, co i jak jesz. Jeśli chcesz mieć energię przez cały dzień, nie zapominaj o śniadaniach, a potem o regularnych posiłkach. Składnikiem każdego z nich powinny być świeże owoce i warzywa. Możesz je jeść w postaci zup, surówek, sałatek, a także jako składnik dań. Ziemniaki natomiast warto zastąpić kaszą i od czasu do czasu pełnoziarnistym ryżem.

O tej porze roku warto też sięgnąć po bogate w witaminę C porzeczki, paprykę, brokuły, natkę i szpinak. Ważną dla odporności organizmu witaminę B6 znajdziecie w rybach, drobiu, wołowinie, bananach oraz awokado. Produkcję białych krwinek stymuluje witamina A zawarta w maśle oraz wątróbce oraz pochodzący m.in. z chleba pełnoziarnistego cynk.

Ruch to jeden z najlepszych sposobów na wzmocnienie odporności

Wcale nie musisz chodzić na siłownię czy biegać na fitness! Zamiast jechać autobusem dwa przystanki - idź, zrezygnuj ze schodów i spaceruj z dzieckiem. Trzy razy w tygodniu chodź na basen lub biegaj. Zawsze wybieraj tylko te formy aktywności, które naprawdę lubisz. Dzięki temu będą ci się kojarzyły z przyjemnością, a nie przymusem. Codzienna aktywność fizyczna i regularny wysiłek kardio (np. jazda na rowerze, pływanie) pomaga też radzić sobie z codziennym stresem, który jest jednym z największych wrogów odporności.

Naturalne metody wzmocnienia odporności

Odporność możesz wzmocnić preparatami z apteki, ale zanim je zastosujesz warto sięgnąć po sprawdzone sposoby naszych babć. Przed nadejściem pierwszych chłodnych dni wprowadź do swojej diety działające bakteriobójczo czosnek i cebulę. Można jeść je na surowo lub jako składnik dań. Przy pierwszych objawach przeziębienia. przygotuj syrop z cebuli.

Ważnym składnikiem menu, o którym często zapominamy jest miód. By dostarczyć organizmowi cennych enzymów i mikroelementów wystarczy naprawdę niewielka ilość miodu dziennie. Jeśli chcesz przy okazji przyspieszyć metabolizm i wyregulować pracę układu pokarmowego, przed zjedzeniem śniadania wypij szklankę wody z miodem i odrobina cytryny. Przed pójściem spać do szklanki wody dodaj łyżkę miodu i pozostaw na kilka godzin. Rano dodaj kilka kropel soku z cytryny i wypij pół godziny przed pierwszym posiłkiem.

A jakie są wasze sprawdzone metody wzmacniania odporności?