artykuł promocyjny

Dla dbających o właściwe odżywianie

Olej rzepakowy sprawdzi się w wielu dietach. Dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz innych składników (np. witamin E i K), świetnie wpisze się w zbilansowany jadłospis, co potwierdzają specjaliści. Diana Wolańska-Buzalska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia mówi:

– Olej rzepakowy to uniwersalny tłuszcz kulinarny, który powinien znaleźć się w każdej kuchni. Można go spożywać bez obaw, ale pod warunkiem, że czynimy to z umiarem i świadomie. Tłuszcze stanowią niezbędny element odżywiania, a także wartościowy, jeżeli ich ilość utrzymujemy na właściwym poziomie. Obecnie przyjmuje się, że nie powinny przekraczać 35 procent całościowego dziennego spożycia i powinniśmy trzymać się tej zasady, aby nie narazić się na poważne konsekwencje zdrowotne. Jest również druga zasada: jeśli naprzemiennie stosujemy różne tłuszcze, także zwierzęce, pamiętajmy, by te ostatnie nie zdominowały naszej diety. Zawierają bowiem nasycone kwasy tłuszczowe, negatywnie wpływające na poziom cholesterolu. Ja rekomenduję zastępowanie tłuszczów zwierzęcych roślinnymi o niskiej zawartości kwasów nasyconych. Takim tłuszczem jest właśnie olej rzepakowy.

Dla „sercowców”

Olej rzepakowy pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu cholesterolu we krwi. Jak to możliwe? Jak już wspomnieliśmy, ma bardzo niski poziom niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych, które w nadmiernej ilości poziom cholesterolu zwiększają, przyczyniając się przez to do rozwoju np. zmian miażdżycowych czy choroby wieńcowej. W oleju rzepakowym znajdziemy składniki działające dokładnie odwrotnie – na rzecz właściwego poziomu cholesterolu, czyli sterole roślinne. Oprócz nich skład oleju rzepakowego obfituje w NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny ALA (omega-3) oraz LA (omega-6), które również wpływają korzystnie na poziom cholesterolu i są niezbędne dla właściwego rozwoju i funkcjonowania organizmu .

Dla tych, dla których mniej znaczy więcej

Kwas nienasycony omega-3 (ALA) wpływa na rozwój komórek nerwowych. Choć tak ważny, nie jest produkowany przez organizm i sami musimy zadbać o jego zawartość w naszych posiłkach. Nie jest z tym tak łatwo w tzw. diecie północnej: w naszej szerokości geograficznej, a już szczególnie w Polsce i u naszych sąsiadów, zjada się śladowe ilości ryb, które – zwłaszcza tłuste morskie – obfitują w kwasy omega. Z tego powodu warto pamiętać o oleju rzepakowym, bo zaledwie 2 łyżki tego tłuszczu potrafią pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie kwas ALA z rodziny omega-3.

Dla dbających o urodę

Nikogo nie trzeba przekonywać, że witaminy korzystnie wpływają na zdrowie. Ale że witaminy znaleźć można też w oleju, to dla niektórych spora niespodzianka. Olej rzepakowy ma w swoim składzie dwie ważne witaminy z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach:  E oraz K. Zatrzymajmy się na chwilę przy jednej z nich, witaminie E. Jest ona antyoksydantem, inaczej przeciwutleniaczem. Przeciwutleniacze pomagają chronić nasze komórki przed stresem oksydacyjnym, będącym jednym z czynników rozwoju miażdżycy, a także przyśpieszającym starzenie się skóry. Stres ten zachodzi przy udziale wolnych rodników, osłabia struktury komórkowe i czyni skórę mało odporną na zewnętrzne uszkodzenia, wysuszenia, zmarszczki. Witamina E w diecie pomaga walczyć ze stresem oksydacyjnym.

Dla małych i dużych, dla chorych i zdrowych

Olej rzepakowy jest wartościowym składnikiem diety osób
w każdym wieku. Zawarte w nim kwasy omega-3 (ALA) i omega-6 (LA) wspomagają prawidłowy rozwój dzieci już na bardzo wczesnym etapie. Olej ten można stosować w ciąży (jest zalecany jako składnik diety przyszłych matek), a niemowlętom powyżej 6. miesiąca życia po trochu dodawać do zupek i papek. Zalecany jest też diabetykom i nie zaszkodzi tym, którzy muszą szczególnie zadbać o kości (zawiera korzystną dla nich witaminę K). Docenią go osoby, które z różnych powodów nie mogą jeść nabiału, bo w wielu zastosowaniach z powodzeniem zastępuje masło. Z tej samej przyczyny bywa wybierany przez wegetarian i wegan. Pamiętajmy jednak: jeśli jesteśmy na bardzo specyficznej diecie, bo tego wymaga nasze zdrowie, zawsze konsultujmy nasze wybory żywieniowe z dietetykiem lub lekarzem. Jak podkreślała już Diana Wolańska-Buzalska z Instytutu Żywności i Żywienia: tłuszcze tak, ale właściwe i w odpowiedniej ilości.

Więcej informacji na www.pokochajolejrzepakowy.eu