Zdrowa dieta po długiej zimie to podstawa! Pomoże organizmowi zregenerować się i przywróci dobre samopoczucie. Dzięki niej możesz uniknąć wielu poważnych problemów zdrowotnych. Sprawdź, jakie trendy w odżywianiu są teraz na topie i postaraj się wprowadzić je do swojego jadłospisu.

1. Więcej fasoli i ciecierzycy

Mała zawartość tłuszczu, dużo pełnowartościowego białka i niski indeks glikemiczny to tylko nieliczne zalety roślin strączkowych. Fasola, soczewica, a przede wszystkim ciecierzyca powinny stać się podstawą jak największej ilości dań.

2. Tłuszcze nie są takie złe

Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że głównym winowajcą epidemii otyłości jest cukier. Od tego momentu tłuszcz wrócił do łask. Ale nie byle jaki! W diecie nie powinno zabraknąć ryb, orzechów, awokado czy olejów roślinnych. Popularna jest oliwa z oliwek, ale można z powodzeniem zastąpić ją olejem rzepakowym. Nasz rodzimy produkt ma idealne proporcje kwasów omega-3 i omega-6. Możecie stosować go zarówno na zimno, jak i na gorąco.

3. Kiełki i ziarna do każdego posiłku

Kiełkujące warzywa będą jednym z najgorętszych trendów 2016 roku. Już nie tylko kiełki soi, rzodkiewki, fasoli czy brokułów. Nasze sałatki, zupy i koktajle wzbogacą kiełki lucerny, fasoli mung, gryki i brązowego ryżu. Swoją popularność zawdzięczają nie tylko dużej ilości witamin, mikroelementów i białka, ale również enzymom, które przyśpieszają ich wchłanianie. W rankingach popularności gonią je ziarna, które na pewien czas uległy zapomnieniu: proso, teff, amarantus, kaniwa czy farro.

4. Produkty z dobrymi bakteriami

Pre- i probiotyki znajdziesz w jogurtach i innych przetworach mlecznych. Zimą ich doskonałym źródłem są kiszonki. Bakterie te zasiedlają florę bakteryjną naszego układu pokarmowego. Jedząc je dbamy o jelita, wzmacniamy odporność i poprawiają stan całego organizmu.

5. Zupy kremy

Po modzie na soki i koktajle, czas na zmiksowane zupy. Są bardziej sycące od swoich poprzedników i mogą być podawane na ciepło, co jest dużym plusem w zimne dni. Możecie je przygotować praktycznie ze wszystkiego. Nie łączcie jednak w jednej zupie ogórka z takimi warzywami jak pomidor, papryka, cebula, natka pietruszki czy sałata.

6. Dieta skandynawska

Do tej pory za najzdrowszą uznawaliśmy dietę śródziemnomorską. Teraz wyrosła jej poważna konkurentka w postaci diety skandynawskiej. Dzięki dużej ilości ryb i produktów pełnoziarnistych ma bardzo korzystny wpływ na układ krążenia i poziom cholesterolu. Stawia się w niej na sezonowe warzywa i owoce, a także na... dużą porcję ruchu! Do przykładowego menu składającego się z owsianki z żurawiną na śniadanie, pstrąga na parze z warzywami na obiad i przekąski z pieczywa pełnoziarnistego nie zapomnij dodać porannego spaceru albo jazdy na rowerze po pracy,