Prawidłowa praca układu pokarmowego jest niezwykle ważnym elementem w codziennym życiu, ponieważ wpływa on na nasze samopoczucie i codzienne funkcjonowanie. 29 maja obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego. Przy tej okazji warto przypomnieć jakie produkty i czynności wspomagają  trawienie i wpływają pozytywnie na nasz organizm

1)    Unikaj rafinowanego cukru, nadmiaru soli, produktów wysoko przetworzonych i używek
Nasz organizm nie lubi substancji, które mają negatywny wpływ na skład bakterii jelitowych, dlatego tak niekorzystnie działają na niego fast foody, produkowane
na masową skalę słodycze, alkohol oraz tytoń. Cukier dodatkowo naraża nas na różnego rodzaju grzybice. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie życia, bez słodkiego smaku to dosładzaj napoje i desery ksylitolem, czyli cukrem z brzozy.
 
2)    Jedz kiszonki i fermentowane produkty mleczne
Warto jeść regularnie kiszonki, jogurty naturalne i kefiry ponieważ zawierają enzymy oraz probiotyki ułatwiające trawienie. Pamiętajmy też, że kiszonki wspierają odporność naszego organizmu. Prócz tradycyjnych ogórków i kapusty możemy też ukisić rzodkiewki, kalafior, czy paprykę. Osoby cierpiące na wzdęcia powinny jednak szczególnie uważać na kapustę, która może je powodować.

3)    Wybieraj produkty z dużą ilością błonnika pokarmowego
Błonnik wspiera perystaltykę jelit daje uczucie sytości. Jego zalecana dzienna dawka wynosi od 25 do 40 g. W znacznych ilościach występuje w warzywach, owocach, orzechach, nasionach oraz produktach zbożowych. Przy problemach trawiennych warto jednak pamiętać, że niektóre owoce i warzywa, zwłaszcza jedzone na surowo i ze skórką, mogą nasilać dolegliwości.

- Przy problemach układu pokarmowego niezwykle ważny jest zarówno właściwy dobór produktów spożywczych jak i sposób ich przygotowania. Oprócz żywności wysoko przetworzonej, warto uważać na rośliny strączkowe, warzywa cebulowe i owoce o wysokiej zawartości łatwo fermentujących węglowodanów takie jak np. jabłka, gruszki, morele i śliwki. Dania dla osób z problemami trawiennymi najlepiej gotować na parze lub piec. Unikajmy smażenia i produktów o wysokiej zawartości tłuszczu. - mówi Paulina Barros, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

4)    Regularnie nawadniaj organizm
Odpowiednia dawka płynów w organizmie ułatwia wypróżnianie, usuwanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii, a także pomaga zapanować nad apetytem. Oprócz wody warto również zaparzać zioła ułatwiające trawienie (np. rumianek, koper włoski). Godna polecenia jest też herbata. Jeśli jej napar nie będzie zbyt mocny, nawodni tak samo dobrze jak woda, dodatkowo dając większe niż ona uczucie sytości. Takie specyficzne właściwości wykazano m.in. dla zielonej herbaty – wypijana pomiędzy posiłkami zwiększała u badanych uczucie najedzenia
i zmniejszała chęć podjadania.

5)    Sięgaj po rośliny wspomagające trawienie
Posiłki przyprawiaj majerankiem, kminkiem, rozmarynem, koprem, czy tymiankiem. Ponadto pij regularnie kisiel z siemienia lnianego (łyżkę nasion można zalać gorącą wodą i zostawić na noc lub gotować 20 min i wypić bezpośrednio po przygotowaniu).

6)    Uważaj na alergeny i nietolerancje pokarmowe
Coraz częściej przyczyną dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego jest nadwrażliwość na produkty spożywcze lub niektóre z ich składników, np. laktoza, gluten, truskawki, czy jaja. W przypadku, gdy pojawiają się one cyklicznie po zjedzenie konkretnego produktu warto skonsultować się z lekarzem.

- Pamiętajmy, że przewlekłe, nieleczone dolegliwości mogą doprowadzić organizm do poważnych chorób. Jeśli problemy trawienne pojawiają się cyklicznie to najlepiej skonsultujmy się z lekarzem, który na podstawie wywiadu i niezbędnych badań, postawi właściwą diagnozę. Zalecam ostrożność w wykonywaniu badań i stawianiu rozpoznania na własną rękę. - dodaje Paulina Barros.

7)    Nie nadużywaj antybiotyków
Częste przyjmowanie antybiotyków zabija naturalną florę bakteryjną, wyjaławia organizm i osłabia naszą odporność. Może więc prowadzić do problemów trawiennych, a także sprzyja nabywaniu nietolerancji pokarmowych. Dlatego nie sięgaj po antybiotyki bez wyraźnej konieczności i stosuj je zgodnie z zaleceniami lekarza.

8)    Jedz powoli o stałych porach
Małe porcje zdrowych dań jedzone regularnie na pewno korzystnie wpłyną na pracę układu pokarmowego. Podstawą prawidłowego odżywiania jest 5 posiłków dziennie co 3-4 godziny. Przy trudnościach z trawieniem niezwykle ważne jest też dokładne żucie posiłków.

9)    Skorzystaj z cateringu dietetycznego
Z myślą o osobach z dolegliwościami trawiennymi catering dietetyczny Maczfit, największa w Polsce firma oferujących tzw. „dietę pudełkową” wprowadziła autorski programy dietetyczny „Care” Z diety wykluczone są produkty ciężkostrawne, takie jak nasiona roślin strączkowych, warzywa kapustne, produkty z wysoką zawartością laktozy, owoce i warzywa o wysokiej zawartości łatwo fermentujących węglowodanów. Ograniczone zostały także zboża glutenowe.