Ważne jest odpowiednie wyczucie samochodu i świadomość jak działają w nim określone systemy, aby móc odpowiednio wcześnie zareagować na ewentualne zagrożenie.

Zima to dobra okazja do przetestowania SUV-ów ŠKODY z napędem 4x4 w warunkach terenowych. W samochodach z napędem na cztery koła łatwiej przemieszczać się po nierównej nawierzchni, dlatego prowadząc auto w głębokim śniegu, należy unikać zatrzymywania się. Jeśli jest to jednak konieczne, warto zrezygnować z jazdy na wysokich obrotach, które mogą spowodować, tak zwane, buksowanie kół. Systemy stabilizacji toru jazdy dostępne w samochodach ŠKODY w połączeniu z dodatkowym trybem Snow pomagają utrzymać kontrolę nad pojazdem nawet w trudnych sytuacjach. Poprzez modyfikację działania układów bezpieczeństwa, pracy silnika i napędu dostosowują się do właściwości nawierzchni.

W trybie Snow dostępnym wyłącznie w samochodach z napędem 4×4, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę są dopasowane do powierzchni o ograniczonej przyczepności.

Gdy kierowca zacznie intensywne hamowanie, z pomocą przyjdzie mu system ABS. Jego rolą jest zapobieganie blokowaniu się kół, niezależnie od nawierzchni. Oznacza to, że koła są utrzymywane cały czas w ruchu (nawet na śliskiej drodze), siła hamowania jest odpowiednio rozdzielana, a kierowca ma większe szanse na zatrzymanie się przed przeszkodą.

Z kolei tryb Off-Road ułatwia pokonywanie trudnych odcinków, do prędkości 30 km/h, poprzez dopasowanie charakterystyki silnika, elektronicznych systemów wspomagających kierowcę i układów stabilizacji toru jazdy. Pomaga on w ruszaniu, hamowaniu i zjeżdżaniu ze wzniesienia. Dzięki temu kierowca może czuć się pewnie nawet w ekstremalnych warunkach.

W razie potrzeby uruchamiane zostają funkcje Hill Hold Control umożliwia łatwe podjechanie pod wzniesienia, bez ryzyka stoczenia samochodu i bez używania hamulca ręcznego, funkcja jest aktywowana automatycznie, nie trzeba się martwić w sytuacji kiedy zdejmie się nogę z pedału hamulca na wzniesieniu) i Hill Descent Control (utrzymuje prędkość samochodu na podjazdach).
Należy pamiętać, aby zjeżdżając z góry zredukować bieg i utrzymywać niskie obroty samochodu.

Antypoślizgowy system ASR zapobiega „buksowaniu” kół podczas przyspieszania, co znacznie ułatwia ruszanie na śliskiej drodze. ASR automatycznie kontroluje obrót kół i odzyskuje przyczepność, gdy kierowca np. za mocno doda gazu.

Wbrew powszechnej opinii bezpieczeństwo i frajda z zimowej jazdy nie jest zarezerwowana tylko dla samochodów z segmentu SUV. Inne modele ŠKODY: OCTAVIA oraz SUPERB także dostępne są z napędem na cztery koła. Po przełączeniu do trybu sportowego pozwalają na swobodne prowadzenie auta i jazdę w kontrolowanym poślizgu. W momencie kiedy kierowca utraci panowanie nad pojazdem lub skontruje kierownicę zbyt gwałtownie, system natychmiastowo samodzielnie odzyskuje kontrolę. Napęd na cztery koła pomaga także w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów. Rozkład zarówno napędu, jak i hamowania na obie osie eliminuje podsterowność zapewniając przyczepność nawet na ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni.

W modelach skody występuje też Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS)
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego działa podczas gwałtownej zmiany nawierzchni dla jednego z napędzanych kół. Gdy auto lewymi kołami będzie jechało po asfalcie, a prawymi po śniegu, system skieruje moc na koło o lepszej przyczepności. Dzięki temu samochód zachowa stabilność, a kierowca wyjedzie bezstresowo z każdej opresji.

Przy zakupie samochodu warto zwracać uwagę na te funkcje i wybierać samochód bezpieczny.