1. Pamiętaj, że relaks to nie przywilej

Dopóki jest on dla nas czymś, na co trzeba zasłużyć, przed czym trzeba najpierw spełnić obowiązki z długiej listy, dopóty rzadko będziemy mogli pozwolić sobie na odpoczynek, który jest podstawa zdrowia, sukcesu w pracy i rodzinnego szczęścia. Dlatego nie wymiguj się przed nim.

2. Zrób plan

Jeśli zapisujesz w kalendarzu plan dnia, to spisz też, jak w danym dniu będziesz odpoczywać, co będziesz robić (np. spacer, kino, pół godziny relaksu z kolorowanka). Nie narzucaj sobie ram czasowych, odpoczynek traktuj jako coś ważnego do zrobienia. Żeby nauczyć się odpoczywać, trzeba trenować systematycznie, w ciągu całego roku, nie tylko na urlopie. Raz dziennie rób cos, co naprawdę sprawia ci przyjemność. To może być godzina spędzona na basenie, spacer z dzieckiem, kawa w ulubionej kawiarni.

3. Odpoczywaj w pracy

Nie doprowadzaj do chronicznego zmęczenia organizmu. Jeśli wykonujesz pracę umysłową, pamiętaj, że stan skupienia możemy utrzymać maksymalnie przez 90 minut. Z badań wynika, że wystarczy, abyśmy skrócili ten czas do 70–80 minut i po każdym takim bloku zrobili 10 minut przerwy. Dzięki temu będziemy pracować znacznie efektywniej i nie doprowadzimy do przemęczenia umysłu.

4. Rób na odwrót

Nasz odpoczynek powinien być przeciwwagą dla czynności, które generują zmęczenie. Jeśli spędzasz cały dzień przed komputerem, nie odpoczniesz, grając w grę na komórce. Wyjdź na spacer, rower albo chociaż na balkon i popatrz przez chwile na zieleń. Jeśli odczuwasz fizyczne zmęczenie, połóż się z książką czy gazetą, weź relaksującą kąpiel. Gdy cały dzień spędzasz wśród ludzi, daj sobie chwilę wyciszenia i samotności. Wyłącz telefon i komputer, postaraj się choćby na kilka minut odizolować od bodźców.

5. Mów „nie muszę”

Osoby skarżące się na ciągłe przemęczenie przyznają, że mają wewnętrzne poczucie ciągłej potrzeby zrobienia czegoś. Nawet gdy biorą książkę do ręki, nie skupiają się na czytaniu, bo myślami są tam, gdzie coś muszą zrobić. Biegając, myślą o tym, co je czeka po powrocie do domu. Nie są tu i teraz. Jak z tym walczyć? Pytać się co jakiś czas: „Czy naprawdę muszę to zrobić?”. I wytłumaczyć sobie: „Prasowanie mogę zrobić jutro, na e-maila odpowiedzieć później, teraz chcę iść na spacer, wypróbować przepis na ciasto. Nic się nie stanie, jeżeli zmienię plany, bo to, co musze, jest tylko w mojej głowie”.

6. Rób tyle rzeczy naraz, ile chcesz

Mamy ogromne zapotrzebowanie na stymulację, wyrażamy się przez działanie. Są więc osoby, które nie są w stanie odpoczywać, nic nie robiąc, i np. siedzą na sofie, jednocześnie malują paznokcie i rozmawiają przez telefon. Nie walcz z tym. Właśnie takiej formy odpoczynku potrzebujesz. W prawdziwym, głębokim odprężeniu najważniejsze jest to, żeby sprawiać sobie przyjemność.

7. Jedz zdrowo

Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak bardzo dieta wpływa na poczucie zmęczenia i odprężenia organizmu. Wg Światowej Organizacji Zdrowia w 2025 roku już co piąty człowiek na świecie będzie cierpiał na depresję i jest to związane właśnie z żywieniem. Jedzenie wysokoprzetworzonej, modyfikowanej genetycznie żywności wpływa obciążająco na nasz umysł i męczy nasze ciało.

8. Znajdź te obszary, które generują największe zmęczenie

Bo często się okazuje, że obciąża nas coś, co wydaje się relaksem. Np. przeglądanie Facebooka czy godzinna rozmowa z koleżanką przez telefon, zabawa z dzieckiem mogą być dla ciebie tylko pozornie odprężające. Zmienisz to tylko wtedy, gdy sobie uświadomisz, co ci daje ten sposób spędzania wolnego czasu.

9. Jeśli nie potrafisz odpoczywać w domu, wyjdź

Często odpoczynek w miejscu, w którym spędza się większość dnia albo ciągle nas coś dekoncentruje, jest niemożliwy. Jedź za miasto, odwiedź znajomych, idź do parku, kina, na basen, siłownię lub do sauny. Dokądkolwiek. Ale zmień otoczenie.

10. Wyłącz komputer

Zrób eksperyment przez tydzień: w dzień powszedni od godziny 17, a w weekendy w ogóle nie włączaj komputera i służbowej komórki. Sprawdź, czy ci to pomaga, czy sprawia, że jesteś bardziej wypoczęta. Może znalazłaś klucz do odciążenia umysłu. Nie bój się, że przegapisz coś ważnego. Naprawdę ważne informacje czy kontakty z ludźmi docierają do nas bez konieczności bycia przyklejonym do telefonu.

--

Porady zostały skonsultowane z dr Beatą Kozak z Uniwersytetu SWPS, psycholog i trenerką biznesu, która prowadzi różnorodne programy rozwoju osobistego. Pracuje także jako coach i wykłada w szkole METRUM.

beata-kozak