1. Śmiech niesie siłę

Gdy chichoczesz, twój mózg wydziela endorfiny. Te substancje sprawiają, że świetnie się czujesz. Poza tym wzmacniają twój system odpornościowy (śmiech broni cię więc przed bakteriami i wirusami), zmniejszają ryzyko chorób serca i depresji. Chcesz się pośmiać? Może rozśmieszy cię twoja ulubiona komedia lub kabaret?

2. Mądre podjadanie

Nie każda przegryzka kończy się wałeczkami na biodrach. Zdrowa mieszanka węglowodanów i białek zapewni ci odpowiedni poziom cukru we krwi. Dzięki temu będziesz miała energię przez kilka godzin. Zdrowe przekąski to, np: kromka razowego chleba z masłem i miodem lub musli z owocami zalane kubeczkiem jogurtu

3. Uzupełnione płyny

Większość ludzi jest zmęczonych, dlatego że są… odwodnieni. Dlaczego? Odpowiednio duża ilość wody w organizmie gwarantuje prawidłową objętość krwi – a to z kolei idealną dawkę tlenu! Dlatego, gdy czujesz się przemęczona, zaleć sobie kurację: w ciągu dnia osiem szklanek niegazowanej wody mineralnej (nie kawy ani herbaty)

4. Odświeżający zapach cytrusów

Czujesz się, jakby uszło z ciebie całe powietrze? Jest na to sprawdzony sposób! Zapachy mogą sprawić, że poczujesz się odprężona i będzie ci łatwiej się skupić. Pokrój cytrynę, pomarańczę lub grejpfruta i odetchnij głęboko ich owocowym aromatem. Możesz także powąchać posiekane liście mięty albo rozmarynu lub wypić miętową herbatkę.

5. Codzienna dawka sportu

Ćwiczenia przyspieszają krążenie i rozluźniają napięcie w mięśniach (które sprawia, że czujesz się zmęczona, a twój mózg ma trudności z uwalnianiem endofiryn). A to jeszcze nie wszystko! Nawet proste ćwiczenia powodują, że organizm jest lepiej dotleniony i przyspieszają przemianę materii. Zamiast ćwiczyć po 30 minut kilka razy w tygodniu, spróbuj poćwiczyć 5 lub 10 minut zawsze, kiedy zaczyna ci brakować energii. Jak ćwiczyć? Poszalej na skakance lub potańcz przez chwilę.

6. Elastyczny kręgosłup

Gdy nie masz na nic ochoty i czujesz się zmęczona, może pomóc ci joga. Ćwicząc, rozciągniesz napięte mięśnie – poczujesz się gibka, sprawna i pełna energii. Proponujemy pozycję kota. Uklęknij i podeprzyj się na rękach. Robiąc wdech unieś głowę, a tułów przyciągnij do podłogi (jak prężący się kot). Przy wydechu wtul głowę między ramiona i wyciągnij plecy ku górze.

7. Tai chi – spokój i energia

Ten chiński system ćwiczeń służy rozwojowi ciała i umysłu. Jest też świetnym sposobem na ożywienie krążenia krwi i uspokojenie myśli. Może płynne, spokojne ruchy tai chi pomogą ci odzyskać energię? Na początek wypróbuj łatwą pozycję: Stań w rozkroku, tak by stopy były rozstawione na szerokość ramion, a plecy wyprostowane. Wyciągnij ręce wzdłuż tułowia. Oddychając spokojnie, podnieś powoli ramiona i wyciągnij je przed siebie, aż na wysokość barków. Pozwól nadgarstkom i palcom zwisać luźno. Powoli opuszczaj ramiona. Potem wyciągnij przed siebie ramiona na wysokość barków i bardzo powoli skręcaj tułów w lewą, potem w prawą stronę.

8. Pobudzające dźwięki

jednym z najłatwiejszych sposobów, by się ożywić jest włącznie muzyki, którą lubisz. Dźwięki i rytm stymulują mózg, sprawiaj że czujesz się orzeźwiona. Najlepsze będą utwory, które zaczynają się powoli i stopniowo zwiększają tempo. Nawet jeśli poruszasz tylko stopami w rytm muzyki, bo akurat np. dajesz dziecku zupkę – krew krąży szybciej. Skutek: zastrzyk energii!

9. Delikatny ucisk

Masaż stymuluje końcówki nerwów zwiększających i przyspieszających przepływ krwi. Wypróbuj którąś z tych prostych technik – możesz je sobie zrobić sama, przy porannej kawie.

1. Opuszkami palców nacieraj skronie regularnymi, powolnymi kolistymi ruchami przez jakieś dwie, trzy minuty.

2. Uciskaj płatki małżowin usznych, używając do tego „szczypczyków” z palców wskazujących i kciuków. Masaż powinien trwać około minuty.

3. Połóż palce wskazujące za uszami, tam gdzie nasada czaszki łączy się karkiem, naciśnij na sekundę i puść, potem powtórz.

10. Ożywczy oddech

Żeby mieć więcej energii, wystarczy się wyprostować i głęboko odetchnąć! Gdy jesteś zgarbiona, oddychasz niewielką częścią płuc i do mózgu trafia zbyt mało tlenu. Aby to naprawić, dobrze jest kilka razy w ciągu dnia (i zawsze gdy czujesz się zmęczona) stanąć przy otwartym oknie i 6-8 razy odetchnąć tak głęboko, jak tylko potrafisz.

 

UWAŻAJ NA „ZJADACZY” ENERGII!

SŁODYCZE – dają zastrzyk cukru do krwi, ale tylko na chwilę. Potem jego poziom szybko spada i stajesz się zmęczona .

ALKOHOL – nie tylko szkodzi, ale także odwadnia organizm i sprawia, że trudniej jest zasnąć. Kiedy już ci się to uda, sen jest niespokojny, a rankiem wstajesz zmęczona.

ZAMKNIĘTE POMIESZCZENIA – gdy całe dnie spędzasz w domu lub pracy, tracisz energię. Pół godziny na świeżym powietrzu wystarczy, by odzyskać formę.

autor: Michalina Błażejewska