Jeśli zastanawiasz się, czy jesteś zakupowym mistrzem czy też zdarzają Ci się nieprzemyślane wybory, odpowiedz sobie na kilka pytań. Czy zdarza Ci się wyrzucać żywność do kosza? Czy przegapiasz termin przydatności produktów? Czy sprawdzasz na etykiecie skład produktu, zanim włożysz go do koszyka? Jak się okazuje, najważniejsze są nasze codzienne nawyki. Czasami warto powalczyć z własnym charakterem i zmienić je. Aby ułatwić Wam zadanie, ułożyliśmy zakupowy dekalog. Zapoznaj się z nim, możesz go również wydrukować i powiesić na lodówce, ale najważniejsze – zastosuj się do jego zasad albo dodaj swoje własne punkty.

1. ZRÓB LISTĘ

Kiedy w domu zabraknie jakiegoś produktu, stwórz listę zakupów i wpisz go na nią. Ważne jest, aby mieć taką listę pod ręką lub w stałym miejscu np. na lodówce lub w telefonie. Zawsze zabieraj listę do sklepu i trzymając się jej, kupuj tylko wypisane produkty. Dzięki temu unikniesz kupowania pod wpływem impulsu i unikniesz marnowania żywności

2. ZAPLANUJ SWOJE MENU

Dokładnie zaplanuj swój jadłospis, np. na kilka dniu do przodu – wykorzystaj w tym celu aplikację Zdrowy Apetyt. Możesz również zaplanować swoje menu uwzględniając aktualne promocje lub produkty sezonowe. Gotowanie stanie się dużo łatwiejsze bez dodatkowych wyjść do pobliskiego sklepu po brakujące składniki. Sporządzenie kilkudniowego menu pomoże Ci w utrzymaniu właściwej i zdrowej diety.

3. NIE RÓB ZAKUPÓW „NA GŁODNEGO”

Odczuwany głód powoduje, że kupujesz więcej i chętniej, co nie sprzyja robieniu racjonalnych zakupów. Najlepiej, gdy przed wyjściem do sklepu, zjesz coś pożywnego.

4. CZY NA PEWNO ZDĄŻYSZ TO ZJEŚĆ?

Zanim włożysz produkt do wózka, sprawdź jego datę ważności. Pamiętaj jednak, że jest różnica między zapisem „Należy spożyć do…” a „Najlepiej spożyć przed….”. Ten pierwszy oznacza datę przydatności produktu do spożycia, podczas gdy drugi zapis oznacza, do kiedy produkt zachowuje swoje wszystkie walory smakowe czy zapachowe.

5. CZYTAJ ETYKIETY

Sprawdzaj, co kupujesz i jaką jakość ma dany produkt. Czytanie składu produktów spożywczych wyjdzie Ci tylko na zdrowie. Może się okazać, że płatki śniadaniowe czy jogurt, które miały pomóc CI w zgubieniu zbędnych kilogramów, zawierają cukier.

6. KUPUJ TYLE, ILE POTRZEBUJESZ

Możesz kupić więcej, ale tylko produktów, które mają dłuższy termin przydatności do spożycia lub jesteś w stanie je dobrze przechować np. makaron i ryż. Jak często robić zakupy? Każdy z nas ma inne potrzeby. Jeśli jednak masz trudność z planowaniem, lepiej jest robić mniejsze zakupy, ale częściej, dzięki temu unikamy nadwyżki jedzenia, której i tak na ogół nie jesteśmy w stanie przejeść.

7. RÓB ZAKUPY O ODPOWIEDNIEJ PORZE

Staraj się wybrać odpowiednią porę na zakupy. Duża ilość ludzi w sklepie oraz zmęczenie po całym dniu pracy, podświadomie wymuszają na nas szybkie i często nieprzemyślane zakupy. Wybierz odpowiednią dla Ciebie porę dnia i tygodnia albo skorzystaj z zakupów przez internet – pozwoli Ci to oszczędzić czas, a także zapanować nad produktami, które lądują w Twoim koszyku.

8. SKLEP MOŻE PODPOWIEDZIEĆ CI SPOSÓB PRZECHOWYWANIA

Podczas zakupów w dużym sklepie, np. Tesco, zwróć uwagę na sposób przechowywania niektórych produktów – np. pomidory znajdują się poza lodówką, a ziemniaki w zamykanych skrzyniach. Mleko w kartonie nie musi być w lodówce, ale sałata i rzodkiewki lubią chłód. Zwróć uwagę na rozwiązania stosowane w sklepie i wprowadź je w swoim domu – dzięki prawidłowemu przechowywaniu, produkty dłużej zachowają świeżość.

9. ZWRACAJ UWAGĘ NA STOSUNEK CENY I WAGI

Czasami lepiej kupić większe opakowanie, które wystarczy na dłużej. Wiele sklepów poza normalną ceną, podaje również przeliczniki na kilogram. Warto to wykorzystać i kupować mądrze.

10. KUPUJ NATURALNIE I NA CZASIE

Zawsze lepszym wyborem są produkty jak najbardziej naturalne i jak najmniej przetworzone. Zawierają one w sobie mniej sztucznych substancji dodatkowych i dlatego są zdrowsze. Staraj się również wybierać sezonowe warzywa i owoce – właśnie wtedy są najsmaczniejsze i najzdrowsze.