1. Ksylitol

Jeden z najpopularniejszych zamienników białego cukru. W sprzedaży występuje też jako cukier brzozowy. Ksylitol jest niemal o połowę mniej kaloryczny od białego cukru, ale to nie jedyna jego zaleta. Znany jest z tego, że wzmacnia nasz układ odpornościowy, ma właściwości bakteriobójcze i przyspiesza wchłanianie wapnia. Jest równie słodki, co biały cukier, ale nie zawsze sprawdzi się w roli zamiennika. Ilość spożywanego dziennie ksylitolu nie powinna przekraczać około trzech łyżeczek dziennie – większa dawka może spowodować biegunkę.

2. Syrop klonowy

W przeciwieństwie do ksylitolu może być wykorzystany także w większych ilościach. Popularny w kuchni amerykańskiej i kanadyjskiej, jest często stosowany jako dodatek do słodkich potraw i deserów. Poza charakterystycznym smakiem, jego niewątpliwą zaletą jest również niska kaloryczność. W tej kwestii bije na głowę nie tylko biały cukier, ale również miód.

3. Stewia

Jest kilkaset razy słodsza od cukru i prawie bezkaloryczna.  Nic dziwnego, że dietetycy tak chętnie polecają ją zamiast cukru. W sprzedaży występuje w formie suszonych proszku lub płynnego ekstraktu uzyskanego z tej rośliny. Stewia zawiera wiele cennych witamin i minerałów (między innymi magnez, wapń, cynk i potas), ma również właściwości bakteriobójcze i moczopędne. Ze względu na gorzkawy posmak nie nadaje się jednak do każdej potrawy.

4. Miód

Ten zamiennik cukru najczęściej mamy pod ręką. Choć ma więcej kalorii niż biały cukier, jest znacznie lepiej przyswajalny przez organizm i – co najważniejsze – nie zaburza naturalnej równowagi mineralnej, tak jak jego bardziej popularny, biały odpowiednik. Miód to również sprzymierzeniec w walce z przeziębieniami. Jedna łyżeczka miodu dziennie (na przykład rozpuszczona w wodzie z cytryną) to duże wsparcie dla naszego układu immunologicznego.

5. Syrop daktylowy

Ten pozyskiwany z owoców daktylowca słodzik doskonale zastąpi biały cukier w domowych ciastach i deserach – można go też dodać do herbaty. Syrop daktylowy jest bogaty w witaminy z grupy B i E, a także wapń i fosfor. Łatwo go też zrobić samemu – wystarczy namoczyć owoce daktylowca i zostawić je na jedną noc, a rano zblendować.

6. Erytrytol

Zaliczany do grupy tzw. zdrowych słodzików, erytrytol to dowód na to, że nie wszystkie dodatki do żywności oznaczone symbolem E są dla nas niekorzystne. Wyróżnia go niemalże zerowa kaloryczność, a wielu dietetyków uważa, że jest zdrowszy od ksylitolu.

7. Tagatoza

Smakuje niemal tak samo jak cukier, ale ma od niego prawie trzykrotnie mniej kalorii. Sprawdza się nie tylko jako dodatek do ciepłych napojów i deserów. Można nią całkowicie zastąpić cukier, np. w cieście drożdżowym, czy bezie. Tagatoza jest odporna na wysoką temperaturę, fermentuje i karmelizuje się, w przeciwieństwie do innych popularnych zamienników, takich jak stewia czy ksylitol.

8. Melasa

To bez wątpienia jeden z najzdrowszych zmienników cukru. Doskonale nadaje się do wypieków i deserów, jak również do słodzenia gorących napojów. Oprócz tego, że zawiera mnóstwo żelaza i przydatnych minerałów, dobrze wpływa na trawienie i wzmacnia odporność. 

9. Syrop z agawy

Produkowany z meksykańskiej odmiany kaktusa, ten słodki syrop jest jednym z najpopularniejszych zamienników cukru w kuchni wegańskiej. Dzięki niskiej kaloryczności może być używany przez osoby z nadwagą i cukrzyków. Warto zwrócić uwagę na to, z jakiej części rośliny jest produkowany - zdecydowanie więcej właściwości prozdrowotnych ma syrop tłoczony z łodygi, a nie z korzeni kaktusa Agave.

10. Suszone owoce

Do słodzenia deserów i wypieków świetnie posłużą suszone jabłka, morele, śliwki, figi, rodzynki i wiele innych owoców. Jeśli obawiasz się, że nie będą wystarczająco słodkie, możesz zastąpić nimi tylko część wymaganego w przepisie cukru - i tym samym zmniejszyć jego ilość.