1. Zrób badania kontrolne
Nie czekaj, gdy zacznie Ci coś dolegać, bo wtedy może być za późno. Przynajmniej raz w roku zrób dokładne badania krwi ( w tym hormony tarczycy, czy cholesterol), serca, wzroku i zbadaj piersi. Dzięki temu będziesz spokojniejsza, że wszystko jest w porządku.

2. Zacznij ćwiczyć
Cokolwiek, mogą to być nawet przysiady w domu. Ale ruch to zdrowie i nic lepiej nie działa na nasze zdrowie, jak właśnie aktywność fizyczna. Wielu lekarzy często powtarza, ze ruch jest czasem lepszym lekarstwem niż medykamenty z apteki.

3. Zmień dietę na zdrowszą
Nie namawiamy od razu do radykalnej zmiany diety, ale wprowadź kilka zmian w żywieniu. Ogranicz produkty z tłuszczem pochodzenia zwierzęcego. Jak choćby zastąp masło masłem roślinnym z omega 3, kupuj produkty o mniejszej zawartości tłuszczu. Zrezygnuj z fastfoodów, jedz więcej warzyw i owoców. Pij wodę zamiast słodkich napojów, zastąp słodycze bakaliami. Zanim sięgniesz po kolejny kawałek ciasta pomyśl, czy aż tak bardzo masz na niego ochotę?

4. Zacznij żyć eko
Wystarczy zmiana kilku nawyków we własnym domu i życiu. Po pierwsze segreguj śmieci, ale świadomie, czyli jeśli zbierasz odpadki bio, to nie wrzucaj ich do pojemnika w foliowej torebce, bo nikt tego potem nie oddzieli. Kup niewielki pojemnik do kuchni z pokrywką i tam wrzucaj odpadki bio, co 2-3 dni opróżniaj go do odpowiedniego pojemnika. Zwracaj uwagę na wodę, może można ją czasem zakręcić gdy np. podczas mycia głowy nakładasz szampon? Noś zawsze ze sobą bawełnianą torbę na zakupy. Nie bierz reklamówek w sklepach. I nie marnuj jedzenia! Zawsze rób listę zakupów, najlepiej robić ją na bieżąco, gdy coś się kończy od razu dopisuj do listy.

5. Przestań się denerwować błahostkami
Czy to coś da, że się zdenerwujesz, gdy np. ucieknie Ci autobus, albo rozlejesz wodę, albo dzieci nie posprzątają swojego pokoju? Czy to jest warte Twojego zdrowia? Przecież nic strasznego się nie stało, świat przez to nie runie. A w nerwach możesz niepotrzebnie powiedzieć słowa, których potem będziesz żałować.

6. Zwolnij i ciesz się chwilą, ona już nie wróci
Ciągle się spieszysz, ciągle za czym gonisz, rano szybko, w pracy szybko, po pracy pędem do domu i dodatkowo poganiasz najbliższych. Życie w ciągłym pośpiechu sprawia, ze żyjesz w wiecznym stresie. Dodatkowo stresujesz najbliższych. A warto czasem zwolnić, rozejrzeć się dokoła, mieć czas na refleksje. Otacza nas tyle pięknych rzeczy, których nie zauważamy, gdy stale pędzimy. A może są to chwile, które więcej się nie powtórzą?

7. Doceń rodzinę
Bo nie ma nic ważniejszego w życiu niż rodzina. Rodzice, mąż, dzieci - to jest sens naszego życia. Ich zdrowie, ich uśmiech ich szczęście. Nie przedkładaj pracy nad rodzinę, bo prace można zmienić, rodzinę masz jedną, najcenniejszą. Nie zaniedbuj bliskich, staraj się każdego dnia poświęcić każdemu swoją uwagę, czas, porozmawiać, pożartować. I Ty i bliska osoba poczuje się doceniona i kochana.

8. Odłóż komórkę gdy jesteś z rodziną
Nie może być tak, ze smartfon jest ważniejszy od bliskich. Gdy dziecko do Ciebie przychodzi, by coś Ci powiedzieć, nigdy nie każ mu czekać, bo coś robisz na telefonie. Bo może być tak, że nie dowiesz się czegoś najważniejszego dla dziecka w danej chwili. Nigdy nie daj odczuć dziecku, ze telefon jest ważniejszy od niego. Nie włączaj telefonu zaraz po przebudzeniu, nie czytaj wiadomości podczas posiłku, skup się na bliskich, na rozmowie z nimi, na kontakcie wzrokowym, to przecież oni są sensem naszego życia!

9. Nie odkładaj ważnych spraw na później
Nie mów, że zrobisz to jutro albo za tydzień, bo może być tak, że coś Ci w tym przeszkodzi i może zaważyć na ważnych sprawach. Najlepiej zrobić to co musisz od razu i mieć czysty umysł. Przykład? Nie odkładaj płacenia rachunków na ostatnią chwile, i tak musisz to zrobić i cały czas masz to z tyłu głowy, a co gorsze jeśli zapomnisz opłacić ich w terminie będzie Cię to dodatkowo kosztować. Opłać wszystko zaraz po wypłacie i spokojnie zarządzaj resztą pieniędzy. 

10. Nie przejmuj się tym co inni powiedzą
To trudne i niekiedy dopiero w dojrzałym wieku uczymy się tej umiejętności. Najważniejsze by czuć się dobrze ze sobą. Nie naginaj swoich zasad tylko dlatego, że może się to komuś nie spodobać. Bo możesz zaszkodzić tylko sobie. Nie musisz być lubiana przez wszystkich. ważne, by mieć kilka bliskich osób, przy których niczego nie musisz udawać i które są z Tobą zawsze szczere. Nigdy nie kieruj się słowami "co inni powiedzą". Jeśli nikomu nie robisz krzywdy to rób to dalej, bo to twoje życie, nie innych.

11. Nie myśl o tym co było, bo tego nie zmienisz
Nie mamy wpływu na przeszłość. Co się stało, to się nie odstanie. Wieczne wracanie do czegoś, co się wydarzyło nie ma sensu. Ważne by wyciągnąć wnioski i nie popełniać ponownie danego błędu. Gdy już to ustalimy, co było nie tak i co można zmienić, najlepiej zapomnieć  o przeszłości.

12. Zacznij robić to co lubisz, może być w wolnym czasie
Wieczny pośpiech sprawia, że robisz tylko to co musisz. A co by się stało, gdybyś raz zamiast przygotowywać obiad zamówiła gotowy, albo zamiast sprzątać w każdą sobotę łazienkę raz odpuściła? Może w tym czasie poczytasz zaległe książki, albo pójdziesz na jogę na którą nigdy nie masz czasu, a może nauczysz się robić na drutach? Zastanów się, czy wszystko musi byc jak w zegarku? Spróbuj wygospodarować czas na swoją pasję.

13. Bądź pewna siebie i asertywna
Naucz się mówić to co myślisz, naucz się odmawiać, zawalcz o swój czas i swoje zdanie. To trudne i wymaga lat bo zrozumieć, że możesz czasem powiedzieć nie, ale wierz mi, czujesz się wtedy o wiele lepiej. Nie lubisz jak ktoś zdrabnia Twoje imię? Powiedz wprost "Nie lubię tego zdrobnienia, możesz tak do mnie nie mówić?". Zobaczysz, ze nikt się nie obrazi, a Ty nie będziesz się denerwować za każdym razem, gdy ta osoba będzie się do Ciebie zwracać po imieniu.

14. Zwiedzaj
Nic tak nie poszerza horyzontów jak podróże. I wcale nie mówimy o wycieczkę na drugi koniec świata. Polska jest przepiękna, mamy masę cudnych miast i miasteczek. Wystarczy wziąć mapę i zobaczyć, czego jeszcze nie widzieliśmy w swojej okolicy. My uwielbiamy Europę. Polecamy "polować" na tanie bilety i zwiedzać! Krótki wypad np. do Hiszpanii w listopadzie potrafi naładować baterie na całą zimę! Dodatkowo poznajemy inną kulturę, ludzi, kuchnię, architekturę, sztukę! Coś wspaniałego i coś co pozostanie w naszej pamięci na zawsze! I wcale nie musi kosztować fortuny taki wyjazd. Trzeba poświęcić trochę czasu na wyszukanie tanich biletów, noclegów, przejazdów, nie trzeba jeść w drogich restauracjach i okazuje się, ze taki wyjazd wcale nie rujnuje nam portfela!

15. Wysypiaj się
Nie doceniamy snu, a to właśnie wtedy nasz organizm regeneruje siły po całym dniu. Odpoczywa ciało i umysł. Gdy się nie wysypiamy, jesteśmy zmęczone, rozdrażnione, mniej uważne. Częściej chorujemy a nasza skóra szybciej się starzeje. Sen może być też powodem otyłości! W czasie spokojnego, długiego snu w organizmie zachodzą zmiany hormonalne, które sprawiają że stajemy się szczuplejsze. Doceńcie moc snu! Dobry sen, to dobry dzień!