Zdrowe nawyki zamiast diety cud

To podstawa w myśleniu o skutecznej walce z kilogramami. Żadna ekspresowa dieta nie zapewnia długotrwałych korzyści, a wręcz przeciwnie – zawsze prowadzi do niekorzystnego efektu jo-jo. Diety cud zwykle też szkodzą zdrowiu, mogą przyczyniać się do kłopotów z tarczycą, rozregulować trawienie oraz gospodarkę hormonalną organizmu. Dlatego podstawą 12-tygodniowego programu odchudzania Instytutu Żywności i Żywienia jest systematyczna praca nad zmianą nawyków dietetycznych jego uczestników. Program okazał się wielkim sukcesem. Aż 95 proc. uczestników udało się schudnąć od kilku do kilkunastu kilogramów. Do tego u znacznej części pacjentów poprawiły się także ważne parametry zdrowia: obniżył się poziom cholesterolu i triglicerydów we krwi oraz stężenie glukozy na czczo.

W grupie łatwiej zrzucać kilogramy

Warto podjąć decyzję o odchudzaniu razem z przyjaciółką albo zaproponować to mężowi. Dzięki temu można liczyć na wzajemne motywowanie się do wytrwania w dobrych postanowieniach. I nie chodzi o to, by porównywać swoje wyniki, ale nawzajem się wspierać. Nie będzie też problemu z gotowaniem podwójnych posiłków: dietetycznych i dla reszty rodziny.

Daj sobie pomóc w odchudzaniu

Należy pamiętać, że odpowiedni jadłospis to połowa sukcesu. Potrzebne są także ruch, dostosowany do kondycji i stanu zdrowia, oraz pomoc psychologiczna. A żeby odnieść sukces, potrzeba wsparcia. Dlatego najlepiej odchudzać się wraz z lekarzem, dietetykiem, trenerem i psychologiem. To bardzo ważne, bo nadwaga i otyłość to nie tylko niewłaściwe nawyki dietetyczne, ale także problem natury zdrowotnej czy psychicznej. Psycholodzy i psychodietetycy nawet twierdzą, że nadwaga zaczyna się w głowie. Dlatego warto korzystać z porad specjalistów, którzy pomogą przejść przez najtrudniejsze etapy walki z nadmiarem kilogramów. Na takie wsparcie i wszechstronną opiekę zespołu terapeutycznego mogą liczyć uczestnicy programu odchudzania Instytutu Żywności i Żywienia. Bo kompleksowe podejście do odchudzania gwarantuje widoczne i trwałe efekty.

-------------------------------------------

Autor: Hanna Stolińska-Fiedorowicz, specjalista ds. żywności i żywienia w Instytucie Żywności i Żywienia, ekspert projektu Zachowaj Równowagę