Przygotuj sprzęt

Zdrowe potrawy prostu z rusztu to nie tylko produkty, z których je przygotujemy, ale również właściwie przygotowany sprzęt i odpowiednia obróbka termiczna. Akcesoria, których używamy powinny być dokładnie wymyte ze zwęglonych resztek. Do grilla używajmy tylko brykietu drzewnego a nie jego odpowiedników, których opary wydzielane podczas spalania mogą być szkodliwe. Ruszt powinien być ustawiony nad rozżarzonym węglem a nie nad płomieniem. Dobrze jest kłaść jedzenie na jednorazowych tackach, a nie bezpośrednio nad żarem. Powszechnym błędem jest również zbyt długie pieczenie. Potrawy często są wyschnięte i ze zwęgloną skórką, a spalenizna nie jest zdrowa dla naszego organizmu.

Grill to nie tylko kiełbasa i karkówka

Wieprzowina to najbardziej popularne mięso w Polsce. Nic dziwnego, że tak chętnie przygotowujemy ją również na grillu, skoro przeciętny Polak zjada jej rocznie ok 40 kg. Jest tania, dostępna pod różnymi postaciami i dość tłusta, dzięki czemu wspaniale skwierczy na ruszcie. Osoby dbające o zdrową sylwetkę powinny wybierać drób, ryby, owoce morza oraz warzywa. Prócz tego, że są zdecydowanie mniej kaloryczne i zdrowsze dla naszego organizmu to również wymagają zdecydowanie krótszej obróbki termicznej.

Smaczne odpowiedniki ketchupu i majonezu

Gotowe sosy często pełne są cukru, soli i konserwantów. Warto poświęcić kilka minut na przygotowanie własnego sosu pomidorowego na bazie świeżych pomidorów lub passaty z dodatkiem ziół, szczypty soli i pieprzu. Zamiast majonezu proponujemy sos na bazie chudego jogurtu, najlepiej greckiego z dodatkiem czosnku i kopru. Jeśli dodatkowo zetrzemy do niego świeżego ogórka i posiekamy miętę otrzymamy popularny również w Polsce grecki sos Tzatziki.

Jeśli jednak zgrzeszysz...

Jeśli zazwyczaj odżywiamy zdrowo i trudno nam oprzeć się tradycyjnym, pachnącym i smacznym, choć niekoniecznie zdrowym potrawom przygotowanym na grillu to nie koniec świata. Przecież nawet zawodowi sportowcy i trenerzy personalni od czasu do czasu pozwalają sobie na takie posiłki.

- Jeśli w weekend lubimy sobie pofolgować to w tygodniu warto przyłożyć szczególną uwagę do tego co jemy. Przestrzeganie dobrze zbilansowanej diety o odpowiednio dobranej kaloryczności w dni powszednie pozwoli nam zniwelować skutki weekendowych grzeszków, o ile tylko nie będziemy ulegać pokusom zbyt często. To ważne, ponieważ podczas spotkania przy grillu możemy zdecydowanie przekroczyć rekomendowaną kaloryczność pojedynczego posiłku, a w skrajnych przypadkach – przekroczyć nawet całodzienne zapotrzebowanie energetyczne. Jeśli jednak w tygodniu przestrzegamy diety to umiarkowane weekendowe grillowanie nie powinno negatywnie odbić się na naszej sylwetce – mówi Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.