1. Wybierasz niewłaściwy tłuszcz

Do smażenia powinnaś stosować tylko takie tłuszcze, które mają wysoką temperaturę dymienia i podczas podgrzewania nie wytwarzają szkodliwych dla zdrowia związków (jak akryloamid i akroleina) o właściwościach rakotwórczych. Sięgnij po olej rzepakowy (także ten z pierwszego tłoczenia), kokosowy, oliwę z oliwek sansa, smalec i masło klarowane. Każdy z tych produktów jest bardzo odporny na podgrzewanie. Sprawdzi się też olej makadamia, jednak jego wysoka cena może sprawić, że smażenie na nim będzie nieekonomiczne. Zrezygnuj za to z oliwy z pierwszego tłoczenia, oleju słonecznikowego, lnianego, oleju z pestek winogron czy dyni. Te tłuszcze lepiej jeść na zimno, dodając np. do sałatek.

2. Smażysz na zimnym tłuszczu

To bardzo częsty błąd wynikający zwykle z pośpiechu i niewiedzy. Jeżeli położysz produkt na świeżo  wylany, zimny olej, tłuszcz zostanie w dużej mierze przez niego wchłonięty. To zwiększy kaloryczność potrawy. Spowoduje też, że będzie niesmaczna, bo nadmiar tłuszczu zmienia smak dania. Dlatego zawsze wcześniej rozgrzej patelnię. To, że olej osiągnął już właściwą temperaturę, poznasz, lekko dotykając tłuszczu końcem widelca. Jeśli tłuszcz  zacznie skwierczeć, oznacza, że możesz zacząć smażyć.

smażenie
Shutterstock

3. Zbyt duży ogień

Smażenie na zbyt dużym ogniu albo za bardzo rozgrzanej płycie spowoduje, że tłuszcz zacznie pryskać na wszystkie strony. Poza tym sprawi, że potrawa będzie spalona z zewnątrz, a surowa w środku. Dodatkowo takie smażenie może spowodować gorzknienie dania, które przygotowujesz.

4. Patelnia ma uszkodzoną powierzchnię

Rozerwanie teflonowej powierzchni skutkuje tym, że potrawa przywiera do niej i się przypala. Może to też być niebezpieczne dla zdrowia. Najnowsze badania dowodzą, że teflon, kiedy dostanie się do organizmu, może mieć właściwości rakotwórcze. Gdy patelnia ma uszkodzoną powłokę, jej drobinki mieszają się ze smażonym daniem i trafiają na talerz, a potem do organizmu. Dlatego przygotowując potrawę, używaj jedynie narzędzi drewnianych lub silikonowych, które nie uszkodzą teflonu. Po każdym smażeniu obejrzyj patelnię  i po umyciu – dla konserwacji – wetrzyj w nią odrobinę tłuszczu.

5. Używasz zbyt dużo oleju podczas smażenia

Smażone potrawy mają to do siebie, że wchłonąwszy tłuszcz jak gąbka, stają się bardzo kaloryczne. Dotyczy to zwłaszcza potraw w panierce oraz wszelkich placków, naleśników, racuchów. Zamiast wlewać olej prosto z butelki, użyj łyżki lub nakładaj  go specjalnym pędzlem do rozprowadzania tłuszczu na patelni. Wtedy łatwiej będzie dozować olej.