Mit 1: Zaczynasz odchudzanie? Jedz mniej!

Wiele osób jest przekonanych, że schudną, gdy zaczną mniej jeść. Na początku czują wilczy głód, który po kilku dniach ustępuje. Tak naprawdę oznacza to, że przemiana materii zwolniła, a organizm ratuje się szukając paliwa we własnych mięśniach. Tkanka tłuszczowa pozostaje niespalona, a mięśni zaczyna ubywać. W ten sposób ani dieta, ani wyczerpujące ćwiczenia nie przyniosą efektu.

Mit 2: Pyszne jedzenie nie służy szczupłej talii

Nudne, mdłe jedzenie to codzienność na diecie? Niekoniecznie! Okazuje się, że nieprzyjemne sytuacje (w tym te związane z jedzeniem) mogą zwiększyć poziom hormonu stresu i tym samym spowolnić metabolizm. Organizm odbiera informację o "sytuacji wyjątkowej", a w odpowiedzi przechodzi w tryb oszczędzania. Zupełnie odwrotny skutek ma czerpanie przyjemności z jedzenia, która pobudza produkcję endorfin. Dzięki niej mózg przystępuje do produkcji serotoniny, która z kolei stymuluje tarczycę do wytwarzania hormonu spalającego tłuszcz.

Jak przyspieszyć metabolizm
Shutterstock

Mit 3: Najważniejsze jest liczenie kalorii

Puste kalorie są złe, ale jedzenie pełne składników odżywczych podkręca metabolizm. Nie one są najważniejsze a tempo spalania czyli metabolizm. To podczas tego procesu podejmowane są decyzje o tym, jak wykorzystać kalorie: spalić je, odłożyć w postaci tkanki tłuszczowej, zużyć do budowy tkanek czy odłożyć w wątrobie w formie szybkodostępnego paliwa glikogenu. Na tempo spalania ma wpływ wiele czynników takich jak choroba, to czy jesteś wyspana lub odwodniona. Znaczenie ma nawet sposób i szybkość jedzenia, a także codzienny stres. Trudno to wszystko sprowadzić do jednej tabeli kalorycznej.

Dieta przyspieszająca metabolizm
Shutterstock

Mit 4: Tuczące desery

Tiramisu zjedzone, gdy masz wolną przemianę materii okraszone odrobiną poczucia winy? To prosty sposób na przytycie! Możesz jednak spokojnie od czasu do czasu delektować się kawałkiem tortu, gdy sprawia Ci to przyjemność, a Twoja przemiana materii jest dość szybka. Oczywiście ważna jest też ilość!

Lubię mówić moim klientom, że poczucie winy tuczy tak samo jak paczka prażonych skórek wieprzowych. Jeśli naprawdę chcesz zjeść deser, zjedz go z czystym sumieniem i pełną przyjemnością - co najważniejsze - bez stresu. Jeśli nie potraficie tego w ten sposób zrobić, lepiej sobie darujcie. - podpowiada Haylie Pomroy autorka książki "Dieta przyspieszająca metabolizm".

Metabolizm
Shutterstock

Mit 5: Wybieraj produkty fit

Nie musisz wybierać jedzenia o obniżonej zawartości kalorii, tylko to z jak najbardziej naturalnym składem. American Medical Society przemysłowe chemikalia dodawane do żywności nazwało "obesogenami" i określiło je jako substancje zwiększające ryzyko otyłości. Niestety większość dietetycznej żywności jest nimi nafaszerowana! Te substancje zaburzają równowagę hormonalną i pobudzają lipidy. Nie jedźcie tego!

Dieta przyspieszająca metabolizm

"Dieta przyspieszająca metabolizm.

Jedz więcej i chudnij szybciej"

Eve Adamson, Haylie Pomroy