Praca zdalna to zdecydowana odpowiedź na zagrożenie czyhające na nasze bezpieczeństwo. Przebywanie całych dni w domu może być jednak zgubne dla naszej kondycji. Podpowiadamy, jak pozostać w formie, mimo wielu godzin spędzanych za biurkiem w swoich czterech ścianach.

Oto najważniejsze rzeczy, na które warto zwrócić uwagę pracując w domu:

Miej zawsze szklankę wody pod ręką

Pracując przez dłuższy czas w skupieniu często zapominamy o tym, jak ważna jest gospodarka płynów w naszym organizmie. Odpowiednie nawodnienie sprzyja optymalnej pracy umysłu, jest jednym z najważniejszych czynników dla sprawnego funkcjonowania całego ciała. Regularne popijanie wody w trakcie pracy pozwala także trochę “oszukać” nasz mózg, który najpewniej będzie sugerował nam, że ma ochotę na nie do końca zdrowe przekąski, które umiliłyby pracę w domowym zaciszu…

Znajdź dla siebie chwilę na rozruszanie się

Wielogodzinne spędzanie czasu w pozycji siedzącej nie jest najlepszym rozwiązaniem dla zachowania komfortu naszych mięśni oraz prawidłowej postawy ciała. Wiele z nas na miejsce swojej pracy wybiera kanapę, czy fotel, który służy raczej do czytania książek przy wieczornej herbacie, niż do tworzenia raportów dla szefa. Dlatego tak ważne jest, by w ciągu każdej godziny spędzonej w nie do końca odpowiedniej dla naszego ciała pozycji, wygospodarować minimum 5 minut na delikatny ruch. Spokojnie, nie będą do tego potrzebne stroje treningowe i ręcznik do ocierania czoła. Nasze ciało będzie wdzięczne za drobne akcenty - mini spacer po domu, kilka skłonów, czy krążeń biodrami. Warto wprowadzić u siebie nawyk wykonywania 3 ćwiczeń, które pozwolą minimalnie rozciągnąć mięśnie i rozprostować kręgosłup. Wystarczy w stojącej postawie unieść ręce i wyobrazić sobie, że wspinamy się po linie. Takie “wyciąganie” rąk nad głową pozwoli odciążyć nasze barki oraz szyję, które są najbardziej obciążone podczas pracy siedzącej.

Zaplanuj ruch w ciągu dnia

Drobne akcenty ruchowe w ciągu pracy są bardzo ważne, jednak nie możemy zapomnieć o regularnej, minimum 30-minutowej aktywności. Zalecane jest, by w ciągu tygodnia znaleźć 2-3 takie okienka na kompleksowy ruch naszego ciała. Okres pandemiczny odciska swoje piętno także na miłośnikach sportu na świeżym powietrzu. Jeśli jesteś jednym z nich, wybierz się na przebieżkę do lasu, gdzie łatwiej zachować dystans społeczny. Ćwiczenia w domu również są doskonałym rozwiązaniem, tym bardziej, gdy wiele osób ze świata fitnessu solidaryzuje się z innymi, zamkniętymi w domach osobami, organizując wspólne treningi live przez internet. By utrzymać regularność ćwiczeń zachęcamy do zapisywania swoich treningów na nadchodzący tydzień w kalendarzu, czy organizerze. Pozwoli Ci to usystematyzować swoje zadania na najbliższy czas i wprowadzi namiastkę normalności w tym niespokojnym okresie.

Uszykuj sobie posiłki - tak, jakbyś wychodziła do pracy

Na “pierwszy rzut oka” przygotowywanie swoich posiłków w momencie, gdy całe dnie spędza się w bliskim towarzystwie własnej kuchni wydaje się pomysłem śmiesznym. Jednak nic tak nie daje kontroli nad spożywanymi kaloriami, niż sztywny grafik posiłków. Nie bez przyczyny ilość firm oferujących catering dietetyczny rośnie jak “grzyby po deszczu”. Nasz organizm oraz przede wszystkim nasza sylwetka uwielbiają dostawać takie ilości jedzenia i kalorii, na jakie faktycznie jest zapotrzebowanie. Mając lodówkę wypełnioną naszymi ulubionymi produktami nie łatwo powstrzymać się od zajrzenia do niej. Mając jednak przygotowane konkretne dania na ustalone posiłki, pokusa zmniejsza się, bo przecież już wszystko mamy gotowe. Takie utrzymywanie swoich posiłków w ryzach może okazać się dla nas naprawdę zbawienne - w domowym zaciszu, gdy koleżanki z pracy bacznie nie obserwują, co tym razem będziesz jadła na lunch, wielkość porcji i częstotliwość podjadania niebezpiecznie się zwiększa…

Unikaj pracy w bliskim otoczeniu kuchni

Moda na otwarte, połączone z salonem kuchnie trwa w najlepsze. Ale co to ma wspólnego z naszym home office? Bardzo wiele! Czy nie masz czasem tak, że gdy widzisz lodówkę, to przypominasz sobie, że jest w niej coś, na co masz przecież taką ogromną ochotę i wprost musisz to zjeść? Otóż to. Jedzenie nie przyciągnie Twojej uwagi i nie pojawi się w głowie tak szybko myśl o kolejnym przysmaku, jeśli nie będziesz miała “pod nosem” źródła wszystkich pyszności. Warto zorganizować sobie kącik do pracy w innym pokoju, nawet sypialni. Otoczenie szafek z naszymi ulubionymi ciastkami i lodówki, w której schowane są resztki po wczorajszej wizycie przyjaciół, to prosta droga do szybkiego ich wpałaszowania. Dodajmy także do tego wszystkiego fakt, że spoglądające na nas orzeszki bardzo skutecznie odciągają uwagę od obowiązków zawodowych.

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą wszystkim pracującym na home office pozostać w jak najlepszej formie, my stosujemy je regularnie!