1. Dodaje kilogramów

Cukier, a zwłaszcza fruktoza, utrudnia zachowanie zgrabnej sylwetki. Jej nadmiar odkłada się bowiem w postaci tkanki tłuszczowej głównie na brzuchu i narządach wewnętrznych (np. wątrobie). Poza tym powoduje wzrost poziomu greliny, zwanej potocznie „hormonem głodu”, za to nie pobudza wytwarzania leptyny odpowiedzialnej za uczucie sytości. W rezultacie, jeżeli jesz produkty bogate we fruktozę lub syrop glukozowo-fruktozowy, jesteś nieustannie
głodna i próbujesz zaspokoić łaknienie. Fruktoza jest w winogronach, miodzie, warzywach korzennych, bananach, jabłkach i w... ogromnej ilości gotowych produktów, które jesz na co dzień. Jedyny sposób, żeby ograniczyć ilość tego cukru, to czytać etykiety w czasie zakupów i mądrze wybierać produkty.

2. Sprawia, że jesteś ciągle zmęczona

Nieustanne zmiany nastrojów – od euforii po apatię i przygnębienie – to także efekt jedzenia zbyt dużych ilości cukru. Choć twój mózg funkcjonuje dzięki glukozie, nie potrzebuje jej w nadmiarze. Nagłe spadki poziomu glukozy powodują bowiem niepokój, złość, rozdrażnienie i huśtawki nastrojów. Do tego wysoki poziom cukru zwiększa ilość kortyzolu, zwanego hormonem stresu, wydzielanego przez nadnercza. W połączeniu ze stresującym, czyli powszechnym dla większości z nas trybem życia powoduje bezsenność i zmęczenie. 

3. Przyspiesza powstawanie zmarszczek

Jak to możliwe? Naukowcy odkryli, że kolagen i elastyna – białka odpowiedzialne za młody wygląd, gładkość oraz sprężystość skóry – ulegają glikacji powodującej twardnienie i pękanie włókien kolagenowych i elastynowych. Glikacja nasila się wtedy, gdy jesz dużo cukru, potraw smażonych
i grillowanych. W rezultacie skóra staje się wiotka, pogarsza się jej nawilżenie i jędrność, zmarszczki się pogłębiają. Unikniesz tego, wykluczając z codziennej diety słodycze  słodycze, produkty skrobiowe (np. pieczywo, makarony, ziemniaki itp.), za to częściej przygotowując jedzenie na parze.

4. Powoduje, że masz problemy z pamięcią

Główny winowajca to fruktoza. Jej nadmiar zaburza zdolność zapamiętywania, koncentracji i możliwość zrozumienia nowych informacji. Nadmiar węglowodanów powoduje tworzenie się kwasu pirogronowego, który uszkadza komórki mózgowe, powodując ich obumieranie z powodu niedotlenienia.
Badania prowadzone na uniwersytecie w Kalifornii udowodniły, że wyniki w nauce osiągane przez dzieci, których dieta zawiera dużo cukru, są gorsze od osiąganych przez dzieci jedzące zdrową żywność.

5. Zakwasza organizm

Cukier zaburza równowagę kwasowo-zasadową organizmu i niszczy dobrą florę jelitową. To wpływa na obniżenie odporności, dlatego stale się przeziębiasz, możesz mieć grzybicę i stany zapalne. Podczas trawienia cukru organizm zużywa dużo minerałów, m.in. wapnia, fosforu, magnezu, chromu, oraz witaminę B. Osłabia to funkcjonowanie narządów i wpływa na wszystkie procesy zachodzące w organizmie.

--

Zobacz też: 5 sposobów, by wyłączyć z diety cukier >>>

Jak stosować zamienniki cukru w praktyce? >>>