Termin "efekt jo-jo" z pewnością nie jest ci obcy - zwłaszcza gdy należysz do fanklubu wiecznie się odchudzających. Spadek kilogramów podczas diety, a później szybki powrót do wcześniejszej wagi... Góra - dół,  góra - dół. Działa zupełnie jak zabawka zwana jo-jo.
Dzieje się tak dlatego, że w czasie kuracji odchudzającej komórki tłuszczowe nie zanikająˆ, jedynie zmniejszają swoją  objętość. Gdy wracasz do sposobu odżywiania się sprzed diety, komórki te zostają "nakarmione" i ponownie się powiększająˆ. Ponadto podczas stosowania diety niskokalorycznej tempo przemiany materii ulega spowolnieniu. Organizm, otrzymując niewiele energii, szybko przestawia się na tryb "oszczędny" i maksymalnie wykorzystuje wszystko, co pałaszujesz. Po zakończeniu kuracji ty zaczynasz jeść więcej, ale on nadal oszczędza. W rezultacie - błyskawicznie tyjesz.

1. Wpisz dawkę ruchu do planu dnia

Gdy już zakończysz kurację odchudzającą, koniecznie zwiększ aktywność fizyczną, aby na nowo nakręcić "zegar metaboliczny". Nie musisz uprawiać sportu wyczynowego. Wystarczy np. spacer w szybszym tempie, gimnastyka poranna. Popracuj nad kondycją co najmniej godzinę dziennie. Najskuteczniej przyspieszysz przemianę materii, łącząc ćwiczenia wzmacniające mięśnie z tańcem lub aerobikiem.

2. Nie stosuj kuracji ekspresowych

Podczas krótkiej, restrykcyjnej diety 500-800 kcal schudniesz błyskawicznie, ale szybko znowu przybierzesz na wadze. Oprócz wspomnianego już efektu "Włączania trybu oszczędzania" drastyczne kuracje niosąˆ ze sobąˆ inne niebezpieczeństwo - powodują utratę tkanki mięśniowej. W tym miejscu może w przyszłości pojawić się tkanka tłuszczowa.

3. Powoli wychodź z diety

Przestawianie się na normalny tryb jedzenia powinno trwać co najmniej tak długo, jak samo odchudzanie. Kiedy już osiągniesz wymarzonąˆ sylwetkę, nie rozpoczynaj od razu wielkiego ucztowania, bo znów się zaokrąglisz. Aby uniknąć efektu jo-jo, co 2 tygodnie podnoś liczbę zjadanych kalorii o 200. To pozwoli na stopniowe podwyższanie poziomu przemiany materii.

4. Odchudzanie rozłóż na wiele tygodni

Jeżeli np. ważysz 85 kg, a chcesz schudnąćˆ20 - powinnaś wiedzieć, że zajmie ci to ok. 5 miesięcy. By tracić kilogram tkanki tłuszczowej tygodniowo, musisz obniżyć swojąˆ codzienną dawkę kalorii (np.2000) o 1000 kcal. Utrata 20 kg wymaga zatem diety 1000 kcal przez 20 tygodni.

5. Po diecie zmień styl żywienia

Staraj się jeść 4-5 razy dziennie, ale w mniejszych ilościach. Jedz powoli: mózg przestaje wysyłać sygnał głodu po 20 minutach od rozpoczęcia posiłku. Używaj z umiarem ostrych przypraw (pieprz, chili wzmagajˆ apetyt), a także soli. Sól bowiem powoduje zatrzymanie wody w organizmie. Ogranicz tłuszcze zwierzęce; postaw na oliwę i oleje roślinne. Unikaj słodyczy i białego pieczywa.