Po pierwsze: zrezygnuj ze słodyczy, nie ze słodkiego smaku

To, że rezygnujesz ze słodkości, nie oznacza, że powinnaś całkowicie wyeliminować z codziennego menu słodki smak. Dieta powinna być zharmonizowana – a zatem powinny się w niej znaleźć wszystkie smaki: słony, słodki, kwaśny, ostry i gorzki. Każdy z nich pełni swoją określoną rolę, na przykład smak kwaśny odświeża i ochładza, a także przeciwdziała skutkom spożycia ciężkiego i tłustego pożywienia; smak ostry rozgrzewa i pobudza krążenie krwi, gorzki tonizuje i ożywia wątrobę, a słony - stosowany w niedużych ilościach -  działa odtruwająco i przeczyszczająco na jelita. Smak słodki ma z kolei właściwości harmonizujące i rozluźniające, a także krzepi osłabiony organizm.

Po drugie: stosuj zamienniki cukru

Obecnie mamy dostęp do tak wielu zdrowych zamienników, że stosowanie w kuchni białego cukru jest zwyczajnie nieuzasadnione. Jedyne, co musisz wiedzieć to jakie substancje słodzące będą najlepsze do przygotowywanych konkretnych potraw i napojów.

Ksylitol (cukier brzozowy) – swoją popularność zawdzięcza temu, że jest najbardziej zbliżony do białego cukru. Ma tę samą konsystencję i podobny poziom słodkości, a oprócz tego zapobiega próchnicy i działa bakteriobójczo. W dużych ilościach może mieć działanie przeczyszczające – więc raczej nie polecamy go do ciast i wypieków. Za to z powodzeniem zastąpi cukier tam, gdzie nie używasz go zbyt dużo – na przykład do słodzenia napojów.

Stewia – rośnie w Ameryce Łacińskiej, a w Polsce możesz ją nabyć w formie proszku, płynu lub liści. Jest trzydziestokrotnie słodsza od cukru – ale mimo to ma prawie zerowy indeks glikemiczny! Możesz ją spokojnie stosować do słodzenia napojów i wypieków.

Miód – znany jako zamiennik cukru od wieków – ale nie należy przesadzać z jego ilością. Składa się głównie glukozy i fruktozy, których nadmierna ilość może prowadzić do rozwoju drożdżaków w przewodzie pokarmowym.

Suszone owoce - na przykład daktyle. Idealnie nadają się do przygotowania domowych przetworów bez cukru i konserwantów. Za pomocą zamienników przygotujesz zdrowe, dietetyczne desery.

jedzenie-słodkości

Przeczytaj też: 10 zamienników cukru >>>

Po trzecie: jedz produkty, które zmniejszają apetyt na słodycze

Potrzebę słodyczy dobrze zaspokaja dieta złożona z pełnego roślinnego pożywienia. Wszystkie węglowodany złożone, takie jak zboża, rośliny strączkowe i warzywa, im dłużej je przeżuwamy – tym stają się słodsze. Zapotrzebowanie na słodki smak można też zaspokoić jedząc słodkie warzywa: buraki, marchewki i dynie. Powodują one szybki i bardziej długotrwały wzrost poziomu cukru we krwi niż słodycze. Potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego często pojawia się po spożyciu słonych potraw – powodują one, że mamy większą ochotę na słodki smak. Skutecznie może go zniwelować zjedzenie czegoś kwaśnego, gorzkiego albo ostrego.

Po czwarte: nie dopuszczaj do tego, by odczuwać wilczy głód

To właśnie wtedy prawdopodobieństwo sięgnięcia po słodką, niezdrową przekąskę jest największe! Jeśli jesteś bardzo głodna, z reguły zjesz też znacznie więcej, niż wtedy, gdy przerwa od ostatniego posiłku będzie mniejsza. Przejadanie się może powodować zator jelitowy oraz namnażanie destrukcyjnych bakterii i drożdży. Zdecydowanie lepiej jeść więc mniejsze porcje, ale częściej. Według wschodnich mistrzów idealna porcja powinna mieścić się w dłoniach, a planując 5 mniejszych posiłków w regularnych odstępach mamy pewność, że nie doprowadzamy organizmu do odczuwania wilczego głodu.

Po piąte: stosuj dietę alkaliczną

Jedną z przyczyn częstego sięgania po słodycze może być też nadmierne zakwaszenie organizmu. Dieta alkaliczna ma na celu przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Nasz organizm zdecydowanie łatwiej radzi sobie z wydaleniem odpadów o odczynie zasadowym, warto więc oprzeć dietę o produkty zasadotwórcze, takie jak kasze (zwłaszcza jaglana i gryczana), warzywa, ryż, zboża, orzechy i nasiona, herbaty oraz ziołowe napary. Aby była skuteczna, warto najpierw przeprowadzić detoks, który pomoże odkwasić organizm i pozbyć się pozostałości po niezdrowych nawykach żywieniowych.

--

Wszystkie porady pochodzą z książki „Pokochaj swoje ciało” Dagmary Skalskiej. Autorka jest założycielką Projektu Egoistka, w ramach którego wspiera kobiety w budowaniu wewnętrznej siły i miłości do siebie oraz swojego ciała. Prowadzi bloga projektegoistka.pl i propaguje zdrowe odżywianie oraz świadome życie. Czerpie z tradycji wschodnich filozofii. W swojej nowej książce pomaga wykształcić zdrowe nawyki i pisze o tym, jak oczyścić organizm z toksyn oraz lepiej się odżywiać. Znajdziemy tutaj także dokładny plan detoksu oraz przepisy na zdrowe śniadania, obiady, kolacje i desery. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Burda.

dagmara-skalska-pokochaj-swoje-ciało