Refluks polega na cofaniu się treści żołądkowej do przełyku, mogąc przyczyniać się do występowania zgagi. Te nazwy często używane są zamiennie, jednakże refluks polega na tym, że część treści żołądkowej cofa się do przełyku (czasem nawet do gardła lub do ust), podczas gdy zgaga to nieprzyjemne uczucie wywołane takim działaniem.

Oto sposoby jak złagodzić refluks

1. Zapisujmy, co jedliśmy

Wiele osób skarży się, że refluks wywołują u nich konkretne produkty. Dlatego dietetycy radzą zapisywać, co i kiedy jedliśmy, a łatwiej będzie zidentyfkować produkty wzmagające refluks. Najczęściej są to: kawa, czarna herbata, czekolada, alkohol, słodkie napoje gazowane, tłuste, słone lub smażone jedzenie, fast food, cebula, pomidory, owoce cytrusowe i soki. Tłuste potrawy również są niekorzystne, bo zalegają w żołądku, co go dodatkowo obciąża.

2. Dbajmy o wagę

Utrata kilku nadprogramowych kilogramów może poprawić samopoczucie. Zwiększony nacisk na podbrzusze wzmaga bowiem wyciek kwasów do przełyku.

3. Lepsze małe porcje

Badacze zajmujący się refluksem porównali nawyki żywieniowe osób cierpiących na nadkwasotę i zdrowych. Ci z żołądkowymi problemami znacznie częściej z różnych powodów rezygnowali z jednego posiłku lub decydowali się na jeden duży posiłek zamiast kilku mniejszych. Tymczasem duża ilość jedzenia w żołądku niepotrzebnie go obciąża i powoduje nadmierne wydzielanie kwasów żołądkowych. Autorzy badania doradzają jadanie 3 posiłków dziennie, dietetycy znacznie częściej polecają aż 5.

4. Wczesna kolacja

Wiadomo, że po godzinie 23 wszystko smakuje lepiej, ale objadanie się na noc jest bardzo niezdrowe i może odbić się także na stanie przełyku i żołądka. W 2013 roku przebadano zależność między porami jedzenia i tym schorzeniem. Ci spośród badanych, którzy jedli tuż przed zaśnięciem, znacznie częściej narzekali na objawy refluksu. Dietetycy zwykle doradzają zjedzenie ostatniego posiłku 3 godziny przed odpoczynkiem.

5. Koniec z paleniem

Badacze twierdzą, że papierosy i refluks są ściśle ze sobą powiązane. Powodem jest podrażnienie dymem przełyku oraz fakt, że palenie wpływa na jakość śliny. U ludzi niepalących ma ona właściwości neutralizujące kwasy, u palaczy je traci. Co ciekawe, pozytywne wyniki dla tych, co rzucili palenie, odnosiły się do grupy, która zachowała odpowiednią masę ciała. U osób z nadwagą rzucenie palenia przyniosło mniejszą poprawę.

Artykuł pochodzi z najnowszego wydania "Zdrowie na Talerzu"