Tłuszcze nasycone powodują choroby serca?

Wyniki badań przeprowadzonych przez ekspertów z Uniwersytetu Harvarda, opublikowane przez prestiżowy magazyn medyczny „British Medical Journal", potwierdziły, że spożywanie dużej ilości produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe, takich jak pełnotłusty nabiał, masło, czerwone mięso czy smalec, zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca.

Zespół naukowców poddał analizie dane z 20 i 26 letniej obserwacji 115 000 uczestników badań w Stanach Zjednoczonych. Badani raz na cztery lata informowali o swojej diecie oraz stanie zdrowia za pomocą kwestionariuszy. Badanie wykazało, że średnio 9 – 11% energii przyjmowanej przez uczestników dziennie wraz z pożywieniem pochodziło z tłuszczów nasyconych. Jednakże u osób, u których spożycie tłuszczów nasyconych było najniższe, zauważono mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca.

Jak informują naukowcy, zastąpienie już 1% energii dziennie, czyli niewiele ponad 2g tłuszczu przy diecie 2000 kcal pochodzących z nasyconych kwasów tłuszczowych, odpowiednią ilością energii pochodzącej z tłuszczów wielonienasyconych, tłuszczów jednonienasyconych, węglowodanów pochodzących z produktów pełnoziarnistych lub białka roślinnego, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby serca o 4 do 8%.

Jak wprowadzić więcej tłuszczów nienasyconych do diety? 

Produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe to m. in. margaryny, orzechy, ziarna, tłuste ryby i oleje roślinne. Dziś skupimy się na tych ostatnich. Zobacz naszą galerię i sprawdź, jakiego oleju Ty najbardziej potrzebujesz w swojej diecie! -->

 

*Źródło: Materiały prasowe marki Flora