Tekst: Renata Ciemięga
Konsultacja: Aneta Osmenda, mgr farmacji z Apteki Medicover w Krakowie

1. Jesz dużo wędlin, białego pieczywa i słodyczy, a na nogi stawiasz się kolejną kawą?

Brak sił bywa wynikiem zakwaszenia organizmu
Taka dieta może prowadzić do zmęczenia organizmu i funkcjonowania na zwolnionych obrotach. Przyda mu się zdrowy detoks. Do każdego posiłku warto włączyć sezonowe i mrożone warzywa, zamiast słodyczy jeść owoce, a wędliny zastąpić pasztetem z soczewicy. Zamiast nowalijek lepiej wybierać kiełki, w których jest dużo witamin i minerałów. A gdy nie masz sił, lepiej zdecyduj się na szklankę wody z cytryną, a nie kolejną mocną kawę.

2. Nie masz ochoty nawet na spa cer, więc wolny czas spędzasz zwykle w domu?

Prawdopodobnie cierpisz na niedobór witaminy D
Jest produkowana w organizmie pod wpływem promieni słonecznych. Zbyt mała dawka słońca w okresie jesienno-zimowym prowadzi do jej niedoboru, a wraz z nim następuje pogorszenie nastroju i spadek energii. By odzyskać kondycję, trzeba jeść ryby, sałatki skrapiać olejem i często wychodzić z domu. Specjaliści przekonują, że w tym czasie należy przyjmować witaminę D w kapsułkach.

3. Pracujesz od rana do późnego wieczora w klimatyzowanym biurowcu?

Masz za mało ruchu i niedotleniony organizm
Dlatego konieczne są ćwiczenia, które dodają energii i poprawiają humor. Gdy postawisz na aktywność, łatwiej zrzucisz kilogramy. To ulga dla organizmu, a zarazem przypływ mocy. Rozruch najlepiej zacząć tuż po przebudzeniu, od porannego rozciągania, skłonów i przysiadów. W ciągu dnia staraj się np. szybko maszerować, wchodzić po schodach.

4. Już nie pamiętasz, kiedy ostatnio zrobiłaś coś dla siebie i spotkałaś się na plotki z przyjaciółką?

To prowadzi do złych myśli, które osłabiają
Warto sprawiać sobie przyjemności, spotykać się z przyjaciółmi i dużo śmiać. Najlepiej podczas spacerów czy wspólnej kolacji. Gdy się śmiejemy, dotleniamy organizm, a w mózgu wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. To poprawia nam nastrój i dodaje energii.

5. Jesz, co popadnie i nie masz czasu na pilnowanie regularnych pór posiłków?

Brak stałych dostaw paliwa obniża energię
Po zjedzeniu jednego dużego posiłku dziennie poczujesz się osłabiona, bo organizm całą swą energię przeznaczy na trawienie. Dlatego jedzenie pięciu małych dań w ciągu dnia to najlepszy sposób na regularne dostarczanie sobie energii, bez obciążania układu trawiennego. Jeśli lubisz ucztować wieczorem, bo dopiero wtedy masz czas na spokojny posiłek, w ten sposób obciążasz trawieniem organizm, co może zaburzać sen. Zła jakość nocnego odpoczynku to kolejny powód braku energii w ciągu dnia.

6. Dawno nie miałaś okazji do dłuższego odpoczynku i nie wyjeżdżałaś nawet na weekend?

Pewnie potrzebujesz relaksu i zmiany klimatu
Wczesna jesień to dobry termin na krótki urlop. Warto wyjechać na tydzień, by odpocząć od pracy, zmienić otoczenie i klimat. Można skorzystać z promocji „first minute” w biurach podróży, więc wyjazd będzie tańszy, a w pełnym słońcu łatwiej naładować wewnętrzne akumulatory. Pomaga też nawet krótki wypoczynek w kraju. Już dwa-trzy dni w górach albo nad polskim morzem dodaje energii.

7. Zapominasz o regularnych wizytach u lekarza i okresowych badaniach krwi?

Możesz mieć mało żelaza lub kwasu foliowego
Niski poziom żelaza prowadzi do niedokrwistości, co może się objawiać spadkiem energii i sennością. Przyczyną anemii są też niedobory kwasu foliowego czy wit. B12. By dodać sobie sił, do diety należy włączyć bogate w żelazo mięso czerwone i zielone warzywa pełne kwasu foliowego. Jeśli wyniki się nie poprawią, warto rozważyć zażywanie tych składników w tabletkach.

TYLKO DOBRE „DOPALACZE”
Gdy brak ci sił, nie sięgaj po kolejną kawę czy napój energetyzujący. To „energetyczny kop” na chwilę, przynosi efekt na 30-60 minut, potem zmęczenie powraca ze zdwojoną siłą. Lepiej ratować się zdrowszymi energetykami.

Czekolada
Już jedna kostka podnosi poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia, i sił witanych. Wybieraj ciemną, z dużą zawartością kakao.
Banany
Mają magnez i duże ilości potasu. Taki zestaw zapobiega spadkowi koncentracji i chroni przed skurczami mięśni.
Orzechy
To dobre źródło magnezu i witamin z grupy B, które poprawiają nastrój i dają moc.