1. Znajdź codziennie chwilę na spacer

Po to, żeby dotlenić się, poprawić krążenie i odreagować cały dzień przed komputerem. Codzienny spacer zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, cukrzycy typu 2 czy osteoporozy, a do tego poprawia humor i dodaje energii, bo nasz organizm jest lepiej dotleniony. Wystarczy naprawdę niewiele, bo 20-30 minut dziennie!

2. Wyłącz telefon

Albo przynajmniej odłóż go w miejsce, gdzie nie będzie co chwilę zaprzątał twojej uwagi nowymi powiadomieniami. Sprawdzając co chwilę pocztę, albo skanując co kilka minut Facebooka nie jesteś w stanie na niczym się skupić. Ciągłe rozpraszanie uwagi zmniejsza twoją efektywność i sprawia, że strasznie trudno jest cokolwiek załatwić albo skończyć rozpoczęte działania. Co w efekcie przekłada się na poczucie zmarnowanego czasu - i większy stres. Nie mówiąc już o tym, że nie rozstając się z telefonem, nie jesteś w stanie poświęcić pełnej uwagi bliskim, z którymi spędzasz czas. 

3. Przygotuj się do kolejnego dnia

Wszystko co tylko możesz - zrób dzień wcześniej. Przygotuj sobie ubrania na następny dzień, sprawdź kalendarz i zrób listę zadań, przełóż lunch do pojemników. Zajmie ci to dosłownie chwilę, a dzięki temu rano będziesz mieć mniej rzeczy do załatwienia przed wyjściem, więcej czasu dla siebie - i, przede wszystkim, głowę wolną od gorączkowego myślenia, czy przypadkiem o czymś nie zapomniałaś. Czy nie brzmi to znacznie mniej stresująco niż twoja obecna poranna rutyna?

4. Znajdź czas na regularne spotkania z bliskimi

Niech będzie to obowiązkowy punkt w twoim kalendarzu. Otaczanie się bliskimi ludźmi daje niesamowite wsparcie i energię do działania, spotkania z nimi pozwolą ci naładować akumulatory, wyżalić się i przegadać bieżące problemy, a często także spojrzeć na nie w zupełnie innym świetle. W tym kontekście aż trudno uwierzyć, że tak często nie mamy czasu dla rodziny czy przyjaciół. Najwyższa pora to zmienić - i znaleźć dla nich chwilę choćby raz w tygodniu!

5. Śpij 8 godzin dziennie

Bez żadnych wymówek. Nie daj sobie wmówić, że rezygnując ze snu jesteś w stanie osiągnąć więcej. Być może na krótką metę to działa, ale decydując się na tak szalone tempo, ponosisz ogromny koszt. Masz ograniczone relacje z bliskimi, coraz mniej czasu dla siebie i poczucie, że cały czas się z czymś nie wyrabiasz. Do tego dochodzi ciągłe zmęczenie. Nie trudno o zwiększony poziom stresu, co w konsekwencji może odbić się na twoim zdrowiu.

6. Zrób plan dnia i trzymaj się go

Łatwiej powiedzieć niż zrobić? Wystarczy, że nie będziesz planować zbyt dużo obowiązków naraz. Bądź realistką - jeśli planujesz wyjść z pracy o 17, a wiesz, że czekają cię w ciągu dnia dwa spotkania, nie planuj robienia prezentacji, która normalnie zajęłaby ci cały dzień. Z góry wiadomo, że z nią nie zdążysz, a poczucie nie wykonanego obowiązku wywołuje niepotrzebny stres. Lepiej przyjąć do wiadomości, że musisz rozłożyć pracę na dwa albo trzy dni - wtedy uda ci się zapanować nad kalendarzem. W harmonogramie dnia nie zapomnij uwzględnić przerwy na lunch. Nie planuj też ściśle każdej godziny - w ciągu dnia zawsze pojawia się sporo bieżących spraw, więc warto zostawić na nie trochę miejsca.

7. Wstań pół godziny wcześniej

Choć niektórym wydaje się to niewykonalne (i niestety też należymy do tej grupy), z odrobiną konsekwencji można się do tego przyzwyczaić. Dodatkowe pół godziny rano potrafi zdziałać cuda. Nagle okazuje się, że znajdujesz czas na pełnowartościowe śniadanie, poranną prasówkę, zaplanowanie dnia i pościelenie łóżka, a zamiast wybiegać w pośpiechu z domu, wychodzisz do pracy w dobrym humorze. Chociażby dlatego warto się przełamać i zerwać z łóżka odrobinę wcześniej!