1. Wyczyść materac

Regularna wymiana pościeli to nie wszystko! A już na pewno nie wystarczy, by pozbyć się z sypialni złogów kurzu, bakterii i alergenów. Raz na trzy miesiące zafunduj więc materacowi porządne czyszczenie. Jeśli nie jesteś zwolenniczką prania chemicznego, użyj naturalnego środka – sody oczyszczonej. Wystarczy posypać materac i po 15 minutach dokładnie odkurzyć sodę odkurzaczem o dużej mocy.

2. Odwróć materac

Gdy już lśni czystością, pora go odwrócić – twoje plecy będą ci za to bardzo wdzięczne. Wystarczy raz na dwa miesiące obrócić go o 180 stopni, tak, by połowa, na której leży głowa znalazła się w nogach. Po co ta zabawa? Dzięki regularnemu obracaniu na drugą stronę, materac zachowa swoją twardość i sprężystość na dłużej, a komfort snu nie zmniejsza się w miarę upływu czasu.

3. Zmniejsz temperaturę

Przykręć ogrzewanie, a jeśli nie masz takiej możliwości – pomyśl o klimatyzacji lub dodatkowym wentylatorze. Według badań przeprowadzonych przez amerykański Narodowy Instytut Zdrowia, temperatura, która gwarantuje zdrowy sen to 18 do 19 ℃.

zdrowy-sen
Shutterstock

4. Zostaw telefon komórkowy za drzwiami sypialni

Choć zdania na temat szkodliwego wpływu telefonów komórkowych na zdrowie są wciąż podzielone, nie ulega wątpliwości, że urządzenia te emitują promieniowanie. Ostatnie dostępne badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Sydney dowodzą co prawda, że nie wywołuje ono nowotworów mózgu, ale równocześnie nie wykluczają, że promieniowanie może zwiększać ryzyko tej choroby u osób, które korzystają ze smartfonów bardzo często. Oprócz tego błękitne światło emitowane przez urządzenia mobilne zaburza nasz cykl dobowy i wydzielanie się melatoniny, co może powodować problemy ze snem. Koniec końców – najlepiej zrobisz jeśli zostawisz telefon za drzwiami sypialni, a zamiast przeglądać przed zaśnięciem Facebooka – sięgniesz po książkę.

5. Wymień poduszki i kołdrę

Nieprane są prawdziwym królestwem roztoczy i bakterii, a regularna wymiana poszewek wcale nie załatwia sprawy. Raz na jakiś czas warto więc wymienić całą pościel – kołdrę raz na 5 lat, a poduszki co 2-3 lata.

piękna-sypialnia
Shutterstock

6. Pozbądź się sztucznych odświeżaczy i zapachów

Według przeprowadzonych kilka lat temu w USA badań, w ich składzie znajduje się wiele szkodliwych dla zdrowia związków, m.in. limonen powodujący alergie, podrażniający skórę aceton, czy acetaldehyd, który szkodzi wątrobie. Używanie odświeżaczy może podrażniać oczy, nos i gardło, a u dzieci wywoływać bóle głowy oraz biegunkę. Zamiast nich warto więc podstawić na naturalne zapachy: świeże kwiaty lub olejki eteryczne (wystarczy dodać kilka kropel do oczyszczonej sody i pozostawić na noc na spodeczku). Wybierz lawendę, wanilię lub jaśmin, które mają działanie uspokajające i ułatwiają zaśnięcie. Nie zapominaj też o regularnym wietrzeniu.

7. Zaproś do środka rośliny

Są nie tylko piękną ozdobą wnętrz – pomagają również oczyścić powietrze ze szkodliwych substancji i dotlenią pomieszczenie, a oprócz tego działają relaksująco i obniżają poziom stresu. Nic dziwnego, że sypialnia to dla nich idealne miejsce.

8. Pozbądź się bałaganu i zbędnych przedmiotów

Sypialnia powinna być twoim prywatnym sanktuarium - miejscem, w którym możesz się wyciszyć i złapać oddech po długim dniu. Zadbaj więc o to, by nic nie zakłócało twojego wypoczynku. Pozbądź się zbędnych przedmiotów, uporządkuj bałagan na komodzie, wynieś brudne kubki, a ubrania schowaj tam, gdzie ich miejsce. Nie urządzaj też w sypialni biura – to przestrzeń, w której każdy element powinien służyć tylko jednemu: twojej regeneracji.

zdrowa-sypialnia
Shutterstock