Zawartość witaminy C w aceroli

Acerola należy do owoców o najwyższej zawartości naturalnej witaminy C – od 1000 do 4500 mg/100 g świeżej masy – średnio około 1500 mg witaminy C, co stanowi około 3 proc. składu owocu. ¹

Spożycie zaledwie 3 owoców aceroli pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę C.

Warto wiedzieć, że zielone owoce aceroli mają dwukrotnie wyższy poziom tej witaminy w stosunku do owoców dojrzałych. Spożycie zaledwie 3 owoców aceroli pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na ten składnik.

Innymi cennymi przeciwutleniaczami zawartymi w aceroli są - karotenoidy i antocyjany (rodzaj flawonoidów), które odpowiadają za ciemnoczerwone zabarwienie owoców.

W soku z aceroli stwierdzono obecność 17 karotenoidów. Niektóre źródła podają zawartość karotenoidów w granicach 371-1881 mg/100 g. Wśród nich największą część stanowił beta-karoten, czyli prowitamina A (do 75 proc.). To związek, który przyśpiesza opalanie, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku (m.in. zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną utraty wzroku w starszym wieku), zapobiega chorobom serca, wzmacnia odporność.

Acerolę można stosować w profilaktyce oraz pomocniczo przy zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Jej priorytetowym zadaniem jest wspomaganie mechanizmów odporności na wiele sposobów np. pobudzanie pracy grasicy, produkcji komórek odporności, interferonu i glutationu. Tym samym może łagodzić przebieg chorobom oraz i zapobiegać nawrotom. Preparaty naturalnej witaminy C z aceroli zaleca się dorosłym i dzieciom przed i po szczepieniach ochronnych oraz w celu wzmocnienia bariery obronnej, którą tworzą błony śluzowe układu pokarmowego (skąd pochodzi 70% odporności)

Każdego z nas cechuje naturalna i adaptacyjna odporność organizmu, która broni nas przed infekcjami. Gdy równowaga układu immunologicznego zostaje zachwiana a odporność spada, częściej chorujemy. Jak sobie pomóc?

Dlaczego odporność słabnie?

Odporność organizmu zależy min. m.in. sposób odżywiania, poziom aktywności fizycznej, czasu poświęcanego na odpoczynek i regenerację, stresu. Odpowiednia ilości energii oraz witamin i składników mineralnych zmniejsza ryzyko zachorowania. Z drugiej strony niepełnowartościowe posiłki, nawet jeśli jemy je regularnie, nie zapewniają składników koniecznych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Brak odpowiedniej ilości snu nie pozwala na właściwą regenerację. Gdy jesteśmy niewsypani i znajdujemy się pod dużą presją np. w pracy nasze siły słabną. Natomiast przebywanie w towarzystwie kichających osób czy korzystanie z tych samych naczyń, co chorzy (bez ich mycia) podnosi prawdopodobieństwo zarażenia się infekcją przenoszoną drogą kropelkową.

Czym jest acerola?

Acerola to inaczej malpigia granastolistna, wiśnia z Barbados lub nadgwiazdka granastolistna. Występuje w Ameryce Północnej na terenie Meksyku i Teksasu, w Ameryce Środkowej i w północnej części Ameryki Południowej. Jest to rozłożysty krzew, zazwyczaj o wysokości od 2 do 3 metrów. Jej owoce są niewielkie, lekko spłaszczone i w czerwonym kolorze. Miąższ natomiast jest soczysty i bardzo kwaśny. Co ciekawe, jeden taki owoc zawiera tyle samo witaminy C, co cały kilogram cytryn. W 100 g znajdziemy ok. 4500 mg witaminy C. Jest to bardzo duża ilość. Dodatkowo na jej poziom wpływa również nasłonecznienie samego drzewa. Acerola zawiera również witaminy:

A, B1, B2, PP oraz wapń, fosfor i żelazo.

3. Jak acerola wpływa na odporność?

Nasz organizm nie ma zwyczaju gromadzenia zapasów witaminy C, a jej nadmiar jest wydalany. Należy więc dostarczać ją sobie regularnie w odpowiednich ilościach. Dobowe zapotrzebowanie wynosi 1 mg/kg masy ciała dorosłego człowieka lub 2 mg/kg masy ciała dziecka. U kobiet w ciąży, cukrzyków, palaczy oraz osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze, miażdżycę bądź prowadzących stresujący tryb życia, wartość ta wynosi 1,5 mg/kg masy ciała. Sama witamina C ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Acerola – obecna również w preparatach – wpływa na zwiększoną produkcję przeciwciał, pomaga przeciwstawiać się infekcjom, neutralizuje działanie wolnych rodników, wspiera naturalną produkcję kolagenu, obniża skłonność do odkładania się złogów cholesterolowych, poszerza światło i wzmacnia kondycję naczyń krwionośnych, obniżając tym samym skłonność do powstawania siniaków i krwawień. Ogólnie poprawia stan odporności i zapobiega długotrwałemu zmęczeniu