Aronia - pochodzenie i uprawa 

Aronia przyjechała do nas z Ameryki Północnej, gdzie rośnie dziko. U nas jest rośliną uprawną, dzięki czemu Polska stała się jednym z największych producentów aronii na świecie. 

Jeżeli chciałabyś wyhodować swój własny krzaczek, zrobisz to bez większego problemu. Aronia jest bardzo prosta w utrzymaniu, może żyć nawet 20 lat! Jest ciekawą ozdobą ogrodu bez względu na porę roku. Nie ma żadnych wymagań, za to korzyści z regularnego spożywania jej owoców są niezliczone!

Aronia - właściwości 

Kolor owoców aronii zawdzięczamy witaminie P, która jest bioflawonoidem. Ochrania nasz organizm przed wirusami, bakteriami i grzybami. Dzięki zawartości witaminy P możemy podnieść naszą odporność. Jakie jeszcze witaminy znajdziemy w tych małych, czarnych owocach? B2, B3, kwas foliowy (B9), C i E. Co ciekawe obecność witaminy C poprawia wchłanianie witaminy E, a witamina P poprawia wchłanianie witaminy C. Aronia ma wiele cennych mikro i makroelementów. Należą do ich miedź, wapń, żelazo, potas, cynk jod czy sód. 

Aronia jako przeciwutleniacz 

Wszystkie witaminy zawarte w aronii pełnią wspólnie funkcję przeciwutleniaczy, które chronią nasze komórki przed wolnymi rodnikami. Oznacza to, że chronią nas przed miażdżycą, starzeniem się skóry, chorobą Alzheimera, Parkinsonem, udarami, a nawet przed demencją. Gdy wolne rodniki atakują nasz organizm, mogą przyczynić się do rozwoju cukrzycy, problemów z żołądkiem lub nerkami. Najpoważniejszym skutkiem ataku wolnych rodników jest rozwój nowotworów. Warto więc przemycić do codziennej diety jagody aronii, aby się przed tymi chorobami uchronić.

Aronia dla osób po chemioterapii

Owoce aronii są polecanym suplementem diety dla osób po chemio- i radioterapii. Dlaczego? Ponieważ uzupełniają niedobory składników w organizmie, przyspieszają regenerację po intensywnym leczeniu i co najważniejsze podnoszą odporność. 

Aronia w walce z cholesterolem

Kolor aronii zawdzięczamy witaminie P, ale ma on swoje własne działanie. Jest to naturalny barwnik roślinny, dzięki któremu powstają antocyjany. Te natomiast ograniczają utlenianie lipidów, co oznacza, że obniża się poziom złego cholesterolu, a podwyższa poziom dobrego cholesterolu.

Kiedy wprowadzić aronię do diety?

Jesień to idealna pora na wprowadzenie aronii do diety, ponieważ może ochronić nas przed przeziębieniem. Wiosną sprawdzi się idealnie w walce z alergią. Latem aronia ochroni nas przed negatywnym wpływem promieni słonecznych. Biorąc ją przez cały rok uchronimy się przed wszystkimi wcześniej wymienionymi chorobami, a także poprawimy jakość naszej skóry, naszego zdrowia i przez wzmocnienie odporności będziemy rzadziej chorować. 

Aronia – sposób przygotowania

Same w sobie, surowe owoce są bardzo cierpkie i kwaśne w smaku. Warto więc przemycać ją do naszej codziennej diety w postaci różnych przetworów. Początkowo smak tych owoców może nas zniechęcić, ale warto próbować, ponieważ nasz organizm to doceni. Świetnym sposobem na przemycenie aronii będzie przygotowanie domowego soku lub nalewki. Równie dobrze sprawdzi się w postaci dżemów i konfitur. Jeżeli nie jesteś fanką przetworów możesz aronię przemycić wraz z innymi owocami na przykład w postaci koktajlu.