Awokado - właściwości zdrowotne

Awokado w swoim składzie zawiera 20-30% tłuszczów, dlatego też, często nazywany jest owocem maślanym. Na 100g tego owocu przypada 221kcal.
Awokado zawiera głównie nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3, omega-6), niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Tłuszcze zawarte w awokado w połączeniu z potasem skutecznie pomagają obniżyć ciśnienie krwi. Co ciekawe beta-sitosterol zawarty w jednonienasyconych tłuszczach, obniża poziom cholesterolu LDL i triglicerydów, jednocześnie powodując wzrost poziomu „dobrego cholesterolu” HDL we krwi.

Oprócz tłuszczów awokado jest bogatym źródłem witaminy E (witamina młodości). Znajdziemy także witaminę A, B1, B2, C, PP, K, H, kwas pantotenowy oraz kwas foliowy.  Witaminy E, A i C to cenne przeciwutleniacze, które pomagają w walce ze starzeniem organizmu. Istnieją badania wskazujące na przeciwnowotworowe działanie przeciwutleniaczy.
Jedzenie świeżego awokado zwiększa wchłanianie beta-karotenu i przeobrażanie nieaktywnej witaminy A w jej czynną postać. Witamina A to silny przeciwutleniacz, wspierający zdrowie skóry oraz pracę i funkcje układu immunologicznego. Awokado oczyszcza organizm z toksyn, pomaga nam również zwalczać wolne rodniki.
Z substancji mineralnych zawiera wapń, potas i fosfor.  Potas dotlenia mózg, poprawia koncentrację oraz procesy myślowe.
Badania naukowe wykazują, że spożywanie awokado może przyhamować proces utraty pamięci u osób chorych na Alzheimera.
Owoc jest bogatym źródłem lutainy, która chroni oczy m.in. przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.
Jest również dobrym źródłem błonnika (6,3g na 100g owocu), który zapobiega skokom poziomu cukru we krwi, co można wykorzystać w diecie osób zmagających się z cukrzycą typu II.
Awokado jest też jednym z nielicznych naturalnych źródeł glutation. Ten cenny antyoksydant wspiera pracę wątroby, a także funkcjonowanie systemu nerwowego. Usprawnia nasz system immunologiczny. Awokado polecane jest osobom cierpiącym na stany zapalne żołądka i jelit dzięki zawartym w nim enzymom, które poprawiają zdolność wchłaniania substancji odżywczych.

Awokado wybieraj dojrzałe

Powinno być sprężyste i miękkie. Trzeba je delikatnie nacisnąć. Jeśli ugina się, ale wraca do poprzedniego kształtu, jest idealne do jedzenia. Gdy zostaje w nim wgłębienie, jest przejrzałe. W środku mogą być stwardniałe włókna. Można też delikatnie nacisnąć szypułkę owocu. Gdy wolno wchodzi, awokado jest dobre, jeśli szybko – nie nadaje się do jedzenia. Twardy owoc jest niedojrzały. Nie kupuj też awokado z plamami na skórce.

Wykorzystaj pestkę z awokado

Ona nadaje się do jedzenia. Okazuje się, że jest równie wartościowa jak miąższ awokado. Trzeba ją umyć i poczekać, aż wyschnie. Po dwóch-trzech dniach należy obrać ją ze skórki, zetrzeć i dodawać jako przyprawę do zup, kanapek czy koktajli. Napar z rozdrobnionej pestki jest lekiem na ból brzucha.

Jedz awokado na wiele sposobów

Awokado jest bardzo delikatne w smaku i dość tłuste. Można używać go zamiast masła do smarowania kanapek. Świetnie smakuje w połączeniu z jajkiem, np. krótko zapieczone. Warto też dodawać je do sałatek albo zrobić z niego pastę do kanapek guacamole. Stają się wówczas delikatniejsze w smaku. Zmiksowane na rzadką pastę z sokiem z cytryny, solą i pieprzem zastępuje w sałatce majonez. Z awokado można zrobić wegetariański tatar z posiekaną cebulą, kiszonym ogórkiem i pieprzem. Dzieci polubią ten owoc, gdy przygotujemy z niego zdrowy krem czekoladowy. Rozgniecione awokado mieszamy z kakao i miodem na gładką masę.

Jak obierać awokado?

Awokado przekrajamy na pół, chwytamy obie części i przekręcamy w przeciwnych kierunkach. Wyjmujemy pestkę. Można zrobić to, wbijając w nią ostrożnie ostrze noża i przekręcając. Gdy uzyskamy dwie połówki, zdejmujemy z nich skórkę. Z dojrzałego awokado łatwo ona schodzi. Odsuwamy jej część nożem i ciągniemy, aż całkiem zejdzie. Można też ostrożnie wydrążyć miąższ łyżką ze skórki.

3 sposoby na awokado

Są triki, by awokado szybciej dojrzało i było smaczne. Trzeba też je odpowiednio przechowywać.

  1. Gdy awokado jest twarde należy je odłożyć, by dojrzało. Owoc wydziela etylen, który to ułatwia. Dlatego wystarczy włożyć go do papierowej torebki i zostawić na parapecie. Powinien dojrzeć w ciągu dwóch-trzech dni. Do torebki można włożyć dodatkowo jabłko lub banan, bo przyspieszają ten proces. W sprytny sposób można sprawić, by awokado szybciej zmiękło. Owinięte dokładnie folią aluminiową należy włożyć na 15 minut do piekarnika rozgrzanego do 180 st. C. Następnie trzeba schłodzić owoc w lodówce przez 10 minut. Od razu można go użyć.
  2. Aby owoc nie sczerniał należy skropić jego miąższ sokiem z cytryny. Połówka awokado nie ściemnieje tak szybko, jeśli zostawisz pestkę i owiniesz je w folię.
  3. Jeśli zużyjesz tylko pół możesz przechować resztę w lodówce do 5 dni. W pozostałej części zostaw pestkę i owiń folią spożywczą. Wtedy miąższ nie sczernieje.