Dlaczego warto uprawiać jogging?

Bieganie daje mnóstwo korzyści. Przede wszystkim poprawisz swoją kondycję, koordynację ruchów, wydolność organizmu. Zrzucisz kilogramy i sprawisz, że twoje mięśnie pięknie się zarysują. Bieganie wspaniale dotlenia i powoduje, że skóra staje się ładnie zaróżowiona. Pożegnasz się też z cellulitem i wzmocnisz kości. Jogging to sport, który może uprawiać każdy (ograniczenia są jedynie zdrowotne) i tani, bo nie musisz przecież inwestować w markowy strój. Możesz pobiec wszędzie, gdzie chcesz. Na dodatek jogging to świetny sport dla nieśmiałych, bo społeczność biegaczy jest coraz większa, a wiele osób chętnie biega w grupie i poznaje nowe osoby dzielące ich pasję.

Zanim zaczniesz biegać, odwiedź lekarza

Jeśli masz wysokie ciśnienie, podwyższony cholesterol, problemy z kołataniem serca, umów się do kardiologa i zrób badanie EKG. Przeszkodą w uprawianiu joggingu może być też zbyt duża nadwaga, bo wtedy kolana, stawy i układ krążenia będą nadmiernie przeciążone. W takiej sytuacji powinnaś zrobić próbę wysiłkową w gabinecie lekarskim. Z kolei przebyte kontuzje oraz kłopoty ze stawami, np. kolanami, wymagają konsultacji z ortopedą. Podobnie jak astma, cukrzyca, żylaki i dysfunkcje kręgosłupa – w tych wypadkach również przed rozpoczęciem treningów lepiej porozmawiać ze specjalistą.

co zjeść przed bieganiem?
Shutterstock

Co zjeść przed joggingiem

Posiłek biegacza powinien w dużej mierze składać się z węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym. Najlepiej sprawdzą się brązowy ryż, pieczywo z pełnego ziarna, razowy makaron i płatki owsiane. Jeśli biegasz dłużej niż godzinę, w trakcie joggingu zjedz banana lub baton musli, aby dostarczyć organizmowi nowej porcji energii.

Wybierasz się na jogging rano? Zjedz coś, co nie obciąży żołądka i sprawi, że nie będziesz ociężała, za to da energię niezbędną do biegania. Może to być koktajl bogaty w węglowodany (np. banan zmiksowany z jogurtem, kefi rem lub mlekiem) czy owsianka z suszonymi lub świeżymi owocami i kilkoma orzechami włoskimi.

buty do biegania
Fotolia

Jak wybrać buty do biegania?

To jedna z najważniejszych decyzji, bo od odpowiednio dobranych butów do biegania zależy sukces twoich treningów. Błędem jest wybieranie trampek czy tenisówek, bo mogą wywoływać bóle stóp i ich przemęczenie. Niektórzy specjaliści uważają też, że takie buty powodują urazy kręgosłupa i stawów.

O rodzaju butów do biegania powinno decydować kilka czynników: podłoże, po którym będzie się biegać, płeć biegacza, typ stopy i jej rozmiar. Buty do biegania w terenie będą solidniejsze, podeszwa zaś mocniej wyprofilowana niż w tych do joggingu szosowego.

Planując zakup obuwia, wybierz się do sklepu późnym popołudniem. Stopy są wówczas nieco opuchnięte po całym dniu, a przez to większe. Takie właśnie będą podczas biegania. Pamiętaj, by nie kupować butów do biegania „na styk”, bo duży palec musi mieć nieco luzu. Zawsze przymierzaj obuwie w skarpetkach i sprawdzaj, zakładając oba buty. Ważny jest też typ stopy.

Okazuje się, że są trzy podstawowe jej rodzaje. Jeśli masz stopę neutralną, czyli taką, w której ciężar podczas biegania rozkłada się równomiernie, powinnaś wybrać buty typu „cushion”. Stopa pronująca przenosi ciężar ciała do wewnątrz. W takim wypadku poszukaj butów z napisem „struktured”, „control”, „stability”. Z kolei stopa supinująca przenosi ciężar ciała na zewnątrz. Jeśli tak jest u ciebie, możesz sięgnąć po buty do stóp neutralnych bądź też poszukać w sklepie dla biegaczy butów wykonanych specjalnie dla „supinutorów”.