Black Friday, tradycyjnie obchodzony w Stanach w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, od kilku lat również w Polsce otwiera sezon na świąteczne zakupy. Tego dnia sprzedawcy i marki sieciowe obniżają ceny, często przeciągając promocyjną ofertę na cały weekend. Za oceanem sklepy są często otwierane już o północy, a detaliści notują rekordowe obroty oraz liczbę odwiedzin. Stąd też nazwa "Black Friday", która symbolizuje czarny atrament używany przez sprzedawców do podsumowania zysków, zamiast czerwonego, oznaczającego straty. I choć to świetna okazja do upolowania świątecznych upominków w niższych cenach - warto pamiętać, że to przede wszystkim powód do świętowania dla detalistów, a dopiero w drugiej kolejności dla konsumentów. Niestety większość z nas, podobnie jak podczas sezonowych wyprzedaży, widząc metkę z przekreśloną ceną wpada w szał zakupów. Omamieni rzekomo niepowtarzalną okazją, kupujemy mnóstwo niepotrzebnych rzeczy, które potem zalegają w naszych szafach.

Jak nie dać się ponieść szaleństwu zakupów?

  • Przede wszystkim zrób listę rzeczy, które planujesz kupić i twardo trzymaj się planu. Jeśli wybierasz się po buty zimowe, pod żadnym pozorem nie wracaj z trzema parami spodni (chyba, że też znalazły się na liście). Buty i tak będziesz musiała kupić - więc w efekcie wydasz znacznie niż pierwotnie założyłaś, a w szafie pojawią się kolejne ubrania, które nie zmienią twojego stanu braków. 
  • Załóż maksymalny budżet na każdą rzecz z twojej listy i nie przekraczaj go!
  • Nie kupuj przecenionych sezonowych trendów. Choćby wszyscy naokoło wmawiali ci, że ten sweter to must have tej jesieni, dobrze się zastanów, czy będziesz nosić go w kolejnych sezonach. Najprawdopodobniej trend za chwilę minie, a Ty zostaniesz ze specyficznym elementem garderoby, który na dłuższą metę do niczego nie będzie pasował. Zamiast trendów - lepiej stawiać na klasyczne, ponadczasowe kroje.
  • Nie kupuj rzeczy, które z jakiegoś powodu ci nie pasują. Wszystko, co jest odrobinę za duże, za ciasne, źle leży albo zostało uszyte z gryzącego materiału jest do skreślenia. Możemy się założyć, że raczej nie pofatygujesz się do krawca by skrócić lub zwęzić "prawie" idealną sukienkę - i na pewno w ciągu tygodnia nie schudniesz do zbyt ciasnych dżinsów. A jeśli ubranie jest w noszeniu niewygodne (gryzie, przesuwa się, elektryzuje), na 99% wyląduje na dnie szafy.

Gdzie zrobicie zakupy ze zniżką?

Odzież & buty:

Zalando – 20% na wszystko z kodem CZARNY20

H&M – 20% na całą kolekcję i darmowa wysyłka w sklepie online

Mango – 20% na całą kolekcję z kodem BLACK

Showroom.pl – od 20 do 60% na wybrane produkty

Ryłko – 10% na wybrany asortyment (tylko 25.11)

Stradivarius – 20% na parki, kurtki typu bomber, kurtki, marynarki, skóry, płaszcze, sukienki, szale i obuwie (online i w sklepach stacjonarnych)

Oysho – 20% na całą kolekcję (online i stacjonarnie)

Massimo Dutti – 25% na całą kolekcję z wyjątkiem wybranych pozycji (tylko 25.11)

Bershka – d0 50% na wybrany asortyment

La Redoute – do 50% + dodatkowe -10% z kodem BLACK

Triumph – 30% na całą kolekcję z kodem BF2016 

Answear.com - do 50%

Ecco - 30% na wszystko

DeeZee - 40% na wszystko plus darmowa przesyłka powyżej 99 zł


Dzieci:

Smyk – 50% na drugie tańsze ubranie lub buty

5.10.15 – 50% na całą kolekcję jesień-zima 2016


Factory Outlet:

Reserved - 40% na sukienki, spódnice i spodnie damskie

Mohito - 40% na swetry

Guess - 30% od ceny outletowej (i -20% w weekend)

Triumph - 30% (tylko 25.11)

Adidas - 25% na wszystko przy zakupach powyżej 299 zł

Ecco - 10% na pierwszą parę butów i 20% na drugą

New Balance - do 70% na wybrany asortyment


Elektronika:

RTV Euro AGD – zniżki od 100 do 500 zł

Komputronik - rabaty od kilkudziesięciu do kilkuset złotych

Tchibo – do 50% na wybrane produkty elektroniczne


Drogeria:

Douglas - 20% na wszystko

Sephora - 20% na zapachy z kodem BLACK116


Do domu:

Duka Polska – 25% z kodem FREDAG16 (nie dotyczy mebli i produktów przecenionych)

Home & You - druga rzecz za 10 zł (tylko 25.11)


Kultura:

Empik - do 50%

Matras - 30% na książki, zabawki, gry i artykuły papiernicze