W polskim handlu hasło Black Friday na dobre przyjęło się od 2015 roku - zapowiada ono wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego z „gorączką” zakupową poprzedzającą Boże Narodzenie. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i czarny piątek. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod tym hasłem kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją sprzedaży (najczęściej krótkotrwałe działania mające na celu pobudzenie sprzedaży). Najbardziej pożądanymi przez klientów zabiegami są obniżki cen, zabiegi typu „3 w cenie 2” itp., a dla e-commerce liczy się także darmowa dostawa i zwrot.

Obecnie coraz częściej sieci handlowe łączą Black Friday z Cyber Monday, związanym z równie atrakcyjnymi ofertami w poniedziałek następujący po czarnym piątku, ale z założenia odnoszącymi się do handlu internetowego.

Skąd wzięła się nazwa Black Friday i tradycja listopadowych wyprzedaży?

Czarny piątek to określenie znacznie starsze niż zwyczaj robienia zakupów po obniżonych cenach. Prawdopodobnie pochodzi z 1869 r., gdy gwałtowny spadek cen wywołał poważny krach na rynku.

O wiele później, w połowie ubiegłego wieku, amerykańskie sklepy zaczęły zapraszać klientów na wyprzedaże nazajutrz po Święcie Dziękczynienia, którego data jest ruchoma – wy-pada bowiem w każdy czwarty czwartek listopada. Cenowe okazje powodowały wzmożony ruch na ulicach, korki i stłuczki, a policjanci z Filadelfii mieli jako pierwsi użyć wobec tych okoliczności terminu czarny piątek. Znacznie krótsza, bo ledwie kilkunastoletnia, jest historia Cyber Monday, którego założenie polega na internetowych wyprzedażach w poniedziałek tuż po Black Friday.

Kto może skorzystać na wyprzedażach i na co uważać?

Black Friday – jak robić zakupy, żeby faktycznie skorzystać?

Okazją do zrobienia dużych zakupów są listopadowe wyprzedaże typu Black Friday, Cyber Monday i inne przedświąteczne promocje. Wtedy też kupujemy sprzęty AGD i RTV, a także prezenty pod choinkę dla najbliższych. Należy jednak być czujnym. Jak wynika z danych Deloitte, podczas ubiegłorocznego Black Friday średnie obniżki cen osiągnęły zaledwie 3,4%.

Gorączka zakupów może spowodować, że: po pierwsze - nie sprawdzimy cen w innych sklepach i znacznie przepłacimy, a po drugie – sięgniemy po towary, na które tak naprawdę nas nie stać lub nawet ich nie potrzebujemy. Możemy wówczas podjąć nieprzemyślane decyzje w kwestii finansów, a konsekwencje będziemy odczuwać jeszcze przez wiele miesięcy. Jest to szczególnie niebezpieczne w obecnej rzeczywistości rosnących wciąż cen podstawowych artykułów domowych oraz rachunków.

Zobacz również:

5 najważniejszych zasad podczas zakupów w Black Friday:

  1. Zastanówmy się, jakich sprzętów czy odzieży faktycznie potrzebujemy;
  2. Porównajmy ceny artykułów w kilku miejscach;
  3. Zastanówmy się, czy faktycznie nas na nie stać;
  4. Nie wydawajmy więcej niż na to pozwala budżet domowy;
  5. Pamiętajmy, że wirtualne pieniądze wydaje się łatwiej i szybciej, co grozi nadszarpnięciem budżetu;

To warto wiedzieć:

Zakupy stacjonarne:

  •     Czy mogę reklamować towar?

Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.

  •     Czego mogę żądać przy reklamacji?

Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.

  •     Czy mogę zwrócić produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

  •     A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?

Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Zakupy przez internet:

  •     Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?

Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.

  •     Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?

Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.

  •     W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.

  •     Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.

  •     Jak najbezpieczniej zapłacić?

Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.