Dlaczego plecy bolą?

Przyczyn bólu pleców może być wiele. Niezależnie od tego co go powoduje, zazwyczaj dotyczy on lędźwiowego odcinka kręgosłupa, karku i szyi. W skrajnych przypadkach może uniemożliwiać wyprostowanie się. – Zazwyczaj bóle kręgosłupa pojawią się w wyniku zbytniego przeciążenia. Niestety coraz częściej można zaobserwować, że przyczyną dyskomfortu jest również siedzący tryb pracy lub wręcz odwrotnie - ciężka fizyczna praca – przyznaje Aneta Fendorf, ekspert z firmy Mobilex,. Problemy mogą również wynikać z wad postawy lub takich schorzeń, jak: zapalenie nerek, półpasiec, czy chorób układu pokarmowego.

Najważniejsza jest profilatyka

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Leczenie kręgosłupa to proces niezwykle skomplikowany i uciążliwy dla samego pacjenta. Zwykle skutkuje wysokimi rachunkami i straconym czasem, które można przeznaczyć na milszy sposób spędzenia czasu. Warto więc postawić przede wszystkim na profilaktykę. Wystarczy zadbać o odpowiednią dawkę ruchu, starać się unikać nieprawidłowej pozycji lub wciąż tej samej przez wiele godzin - i wesprzeć te działania prawidłową dietą, która jest podstawą zdrowia naszego organizmu i wpływa także znacząco na kręgosłup.

Po pierwsze: zadbaj o ruch

Regularne ćwiczenia to pierwszy i zarazem najważniejszy krok w stronę zdrowego kręgosłupa. To też najprostszy sposób, by uniknąć bólu pleców na co dzień. I wcale nie oznacza to ciężkich treningów - wystarczy zadbać o minimum aktywności trzy razy w tygodniu. Postaw przede wszystkim na programy ćwiczeń wzmacniające mięśnie, które stabilizują kręgosłup i pomagają utrzymać prawidłową postawę. Co ćwiczyć, by uniknąć bólu pleców?

  • Pilates - to jeden z najpopularniejszych programów ćwiczeniowych dla osób, które chcą wzmocnić mięśnie wokół kręgosłupa i mięśnie brzucha, ale bez ich nadmiernego rozbudowywania. Stworzony na początku XX wieku system stawia przede wszystkim na wzmocnienie tzw. mięśni głębokich, odpowiedzialnych za stabilizację kręgosłupa i prawidłową postawę. Dodatkowe korzyści to wysmuklenie sylwetki, poprawienie giętkości, równowagi oraz koordynacji ciała. Pilates jest też jednocześnie jednym z najbezpieczniejszych programów ćwiczeń, więc spokojnie mogą go trenować osoby początkujące.
  • Joga - dla jednych to cały system filozoficzny i sposób na życie - dla innych - metoda na zdrowe ciało. Podobnie jak pilates, joga wzmacnia mięśnie, uwalnia od napięć i minimalizuje skutki stresu. Oprócz tego, pomaga oczyścić organizm z toksyn i poprawia metabolizm, prowadząc wysmuklając sylwetkę i przyspieszając utratę wagi. Istnieje wiele rodzajów jogi, różniących się między sobą poziomem zaawansowania i dynamiką. Niektóre pozycje (asany) wymagają odpowiedniego przygotowania i warunków fizycznych. By nie zrobić sobie krzywdy, warto więc na start wybrać zajęcia dla początkujących, i w miarę możliwości zwiększać poziom trudności. 
  • Zdrowy kręgosłup - to zajęcia łączące elementy pilatesu, jogi, polecane wszystkim - niezależnie od wieku, zajęcia, czy możliwości fizycznych. Mają na celu wzmocnienie mięśni centrum, odpowiedzialnych za prawidłową postawę kręgosłupa i jego stabilizację. Pomogą także tym, którym doskwierają bóle pleców. Poszczególne ćwiczenia mają na celu rozciąganie i rozluźnianie przykurczonych mięśni oraz zmniejszenie nacisku na kręgi.
joga
Shutterstock

Po trzecie: śpij dobrze

Prawidłowe ułożenie ciała podczas snu jest niezbędne dla zachowania zdrowego kręgosłupa lub niepogorszenia jego stanu po dziennej rehabilitacji czy ćwiczeniach wspomagających jego dobrą kondycję. Zagwarantuje to odpowiednio dobrany materac. Przede wszystkim musi on podtrzymywać kręgosłup w odpowiedniej pozycji. Ten zbyt twardy może uciskać naczynia krwionośne, wywoływać skurcze i drętwienie mięśni, zaś za miękki może nienaturalnie wyginać kręgosłup, powodować ból pleców, a nawet prowadzić do problemów z oddychaniem. Równie ważna jest poduszka. O nasze kręgi piersiowe dba materac, zaś poduszka odpowiada za ramiona, szyję i głowę. Warto zwrócić uwagę na jej wielkość i kształt – najbardziej optymalne są te w kształcie prostokąta (40x70 cm). O wytrzymałości poduszek decyduje ich pokrycie, a także to, czym jest ona wypełniona, co jest szczególnie ważne dla alergików.

Po czwarte: noś wygodne buty

Ważne są również buty. Większość czasu spędzamy w pozycji pionowej. Źle dobrane obuwie powoduje wiele schorzeń stóp, jak również samego kręgosłupa. Wybór odpowiednich butów to niełatwy proces, w którym należy wziąć pod uwagę szereg czynników. Rozważmy wszystkie za i przeciw, nie kierując się tylko modą czy atrakcyjnym wyglądem. Zakup obuwia należy traktować przede wszystkich w kategoriach inwestycji w zdrową i sprawną sylwetkę.

Sprawdź jak dobrać wygodne buty >>>

Co zrobić gdy pojawi się ból pleców?

Przede wszystkim skonsultuj się ze specjalistą, by nie pogłębiać problemu. Jest jednak kilka doraźnych sposobów, które można zastosować, jeśli chcemy sobie ulżyć w cierpieniu. - Na początek spróbujemy delikatnej gimnastyki, rozciągnijmy bolące miejsce, spróbujmy gorącej kąpieli, czy masaż, pomóc możne również leżenie na wznak na wałku. Jeżeli podstawowe sposoby zawadzą możemy sięgnąć po tabletki przeciwbólowe, róbmy to jednak z zachowaniem zdrowego rozsądku, zgodnie z zaleceniem producenta – dodaje ekspert.

ból-pleców
Shutterstock

Ból kręgosłupa nie należy do przyjemnych. Na szczęście jest wiele sposób na to, by zapobiegać uciążliwym skutkom bólu. Warto jednak zrobić to odpowiednio szybko, zanim dolegliwość nie stanie się na tyle poważna, że konieczna będzie interwencja medyczna. Ta często okazuje się bezradna w przypadku najpoważniejszych schorzeń. Do tego dochodzi długi czas oczekiwania na wizytę u specjalisty. Pamiętajmy, że długotrwały ból może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w układzie nerwowym, przez co leczenie jest niezwykle utrudnione. Warto sięgnąć po sprawdzone metody, które pozwolą zaoszczędzić nam czasu, stresu i pieniędzy.