Tego pewnie nie wiesz o brokule

Chociaż raczej na to nie wygląda, brokuł to tak naprawdę dobrze zakamuflowana… kapusta, a raczej jedna z jej licznych odmian. Do Europy przybył prawdopodobnie aż z Azji Mniejszej. W starożytnym Rzymie i antycznej Grecji już w pierwszych wiekach naszej ery był znany i ceniony za wyrafinowany smak.

Jadalna część brokułu to mięsista łodyga i, niespodzianka, kwiatostan zwany różą. W tym przypadku zjadamy więc nie korzeń, liście czy owoce, a najpiękniejszą część rośliny, czyli właśnie kwiat!

Wybierając brokuł, sięgać należy po te jędrne, w kolorze głębokiej, ciemnej zieleni, pozbawione żółtych lub brązowych punktów. Istnieją jednak także brokuły w kolorze… fioletowym, które są jednak znacznie mniej popularne niż zieloni kuzyni.

Dlaczego warto uwzględnić brokuł w diecie?

Brokuł to skarbnica ważnych dla organizmu składników. Podobnie jak inne warzywa, jest źródłem błonnika pokarmowego. Zawiera także szereg witamin i składników mineralnych:

  • Witaminy A i C, ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego;
  • Witaminę E, pomagającą chronić komórki przed stresem oksydacyjnym;
  • Kwas foliowy, kluczowy dla kobiet w okresie planowania ciąży i jej pierwszych miesiącach;
  • Żelazo, ważne dla rozwoju funkcji poznawczych;
  • Magnez istotny dla zdrowia kości.

Jakie inne cenne właściwości posiadają brokuły?

Kalorie
W 100 g ugotowanych brokułów znajduje się tylko 35 kcal. Dodatkowo brokuły zawierają błonnik, który wypełnia żołądek, na długo dając uczucie sytości. Nie powinny być jednak głównym składnikiem diety odchudzającej, ponieważ, podobnie jak inne warzywa kapustne, powodują wzdęcia i gazy.

Ochrona przed wrzodami
Brokuły oraz kiełki brokułów mogą chronić przed wrzodami żołądka i dwunastnicy. Wspomniany już sulforafan niszczy bakterie, które mogą się przyczynić do rozwoju wrzodów, a także szeregu innych zaburzeń, w tym zapalenia błony śluzowej żołądka, zapalenia przełyku, a nawet raka żołądka - przekonują naukowcy z Johns Hopkins University School of Medicine w Baltimore (USA).

Właściwości antynowotworowe
Dzięki zwartości sulforafanu - silnego przeciwutleniacza, który blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA oraz ułatwia likwidację komórek tworzącego się nowotworu, brokuły maja właściwości antynowotworowe. Sulforafan może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, piersi, płuc i jelita grubego, ale brokuły zachowują swoje antynowotworowe właściwości, gdy są blanszowane w temperaturze 76 st. C, a nie 86 st. C, jak to jest praktykowane do tej pory. Przegotowanie warzyw niszczy bowiem myrozynazę - enzym, który jest niezbędny do produkcji sulforafanu. Niestety również mrożone brokuły  nie mają właściwości antyrakowych. Najlepiej zatem przyrządzać brokułu na parze przez max. 3-4 minuty.
Działanie antyrakowe wzmacnia łączenie brokułów z pomidorami.

Łagodzenie objawów autyzmu
Naukowcy twierdzą też, że brokuły mogą na jakiś czas łagodzić objawy autyzmu. To także dzięki zawartości w brokułach sulforafanu, który chroni przed stanem zapalnym wywoływanym przez stres oksydacyjny, charakterystyczny dla osób z autyzmem. Jak wynika z badań, pacjenci, którzy do tej pory nie porozumiewali się głosem, mową ani gestem, stali się bardziej komunikatywni (np. podają drugiemu człowiekowi rękę). Ograniczone zostały także ich dziwne zachowania. Niestety, efekty terapii są tylko czasowe i ustępują wraz z jej zakończeniem.

Potas na nadciśnienie tętnicze
W 100 g ugotowanych brokułów jest aż 295 mg potasu. Dzięki potasowi naczynia krwionośne są bardziej drożne, co powoduje, że krew krąży swobodniej. Dzięki temu nastepuje spadek ciśnienia. Potas przyspiesza też wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co sprzyja obniżeniu poziomu ciśnienia.

Witamina C na mocne stawy
Brokuły wzmacniają i uelastyczniają stawy. A to dzięki zawartości dużej ilości witaminy C (64,9 mg w 100 g ugotowanych warzyw), która jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien.

Witamina B2 i witamina Cna zdrowe oczy

Brokuły zawierają luteinę, zeaksantynę, witaminę B2 i witaminę C - substancje, które zabezpieczają przed zaburzeniami wzroku związanymi z wiekiem. Mogą m.in. zmniejszyć ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Niski indeks glikemiczny
Brokuły mają niski indeks glikemiczny. IG = 15. Ale nie tylko dlatego cukrzycy powinni po nie sięgać. Brokuły mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u chorych na cukrzycę, którzy, ze względu na wysoki poziom glukozy we krwi, są aż pięciokrotnie bardziej narażeni na rozwój tych chorób niż inni pacjenci.
Ponadto warzywa te zawierają chrom, którego współdziałanie z insuliną zapewnia zachowanie optymalnego poziomu cukru we krwi.