Daktyle - pochodzenie

Daktyle pozyskuje się z drzew daktylowca, porastającego Afrykę, Azję i daleką Australię, rzadziej spotykane w Ameryce Północnej. Rośliny te dobrze znane są od tysięcy lat, daktylowce uważane są za najstarsze drzewa owocowe na świecie. Jedno, potężne drzewo daktylowe rośnie średnio na wysokość aż 30 metrów! Można z niego pozyskać ponad 1000 daktyli. Największą popularność zyskały w swojej suszonej formie, dostępnej w niemal każdym sklepie z żywnością. Dzięki swojej naturalnej słodyczy stanowią najważniejszy zamiennik cukru w zdrowej diecie, dzięki czemu daktyle stały się tak powszechne. 

Daktyle - co w kryje w sobie owoc?

Nie od dziś wiadomo, że daktyle to źródło ogromnej ilości składników odżywczych i witamin. Są szczególnie cenione za dużą zawartość żelaza oraz kwasu foliowego, których niedobory są powszechne w naszych dietach. Niezależnie od gatunku daktyli, jaki dostępny jest w sklepach, każdy z owoców posiada także bardzo duży ładunek potasu oraz cukrów w formie prostej. Suszone daktyle są doskonałym wspomagaczem pracy naszych jelit - jeśli cierpimy na problemy z trawieniem, zdecydowanie warto sięgnąć po daktyle każdego dnia. Dawka błonnika zawarta w daktylach wesprze nasz układ pokarmowy.
Każdy sercowiec wesprze także prace swojego układu krążenia, włączając daktyle do swojej diety. Owoce te bezkonkurencyjnie sprzeciwiają się złogom cholesterolu zalegającym w naszym systemie naczyniowym, dlatego są doskonałym narzędziem w walce z miażdżycą. Dzięki daktylom możemy w prosty sposób przeciwdziałać tej dotykającej powszechnie chorobie i odgonić widmo zawału, chorób wieńcowych, czy udaru mózgu. Zawarty w daktylach wspomniany potas pomoże także w mierzeniu się z nadciśnieniem i utrzyma w ryzach nasze ciśnienie. Tauryna zawarta w daktylach wesprze natomiast nasz spokojny sen i poprawią jego jakość. 

Daktyle - “must have” w diecie sportowców 

Nasi mali bohaterowie to skarbnica cukrów, jednak nie bójmy się - niosą one w sobie ładunek prostej odmiany cukru, dzięki czemu nie wpływają na wzrost jego ogólnego poziomu we krwi. Mają jednak wysoki indeks glikemiczny - bardzo szybko uwalniają energię do krwi. Dlatego też są zbawienne w diecie osób aktywnych. Są niezastąpione dla osób, które potrzebują dodatkowego kopa na treningu. Daktyle są głównym składnikiem zdrowych odmian słodkości. Batony daktylowe, słynne “kulki mocy”, krem a’la nutella robiony z daktyli - ich zastosowań jest naprawdę wiele!
Przepis na zdrową wersję domowych kulek mocy od Ani Lewandowskiej znajdziecie tutaj.

Pamiętajmy jednak, by w sklepach szukać takich daktyli, które będą pozbawione niezdrowych dodatków, takich jak sorbinian potasu - konserwant suszonych owoców. 
Wprowadźmy daktyle do swojej codziennej diety i cieszmy się zdrowiem na dłużej!