Mówiąc o zaletach kapusty, często wymieniamy takie aspekty jak cena i smak. Natomiast nie kojarzymy jej z produktem, z którego można wyczarować specjalne rarytasy. Niesłusznie – różne gatunki kapusty mogą stanowić doskonały element inspirującej kuchni. Zima to idealny czas na przygotowanie pysznych i pożywnych dań z wykorzystaniem kapusty. Zainspiruj się przepisami Piotra Murawskiego, szefa kuchni Knorr, i rozgrzej swój organizm!

Kapusta - ukryty skarb

Co kryje w sobie ta roślina? Każda odmiana kapusty to skarbnica witamin z grupy B. Zawiera duże ilości witaminy C, dlatego spożywanie dań z wykorzystaniem tego warzywa może przyczynić się do ochrony naszego organizmu przed infekcjami. To także nieocenione źródło witamin E i H. Zawiera również dużo substancji mineralnych, jak potas, fosfor, magnez, sód, wapń, żelazo i mangan. W Polsce do najbardziej popularnych odmian kapusty należą:

 kapusta włoska – ciemnozielona, o charakterystycznym ostrawym smaku. Warto ją spożywać m.in. ze względu na zawartość luteiny. To właśnie z kapusty włoskiej można przygotować przez wszystkich znane i lubiane gołąbki. „Aby podczas gotowania się nie rozpadały, należy pamiętać o tym, żeby kłaść je „zamknięciem” do dołu, na górze zaś gładką częścią liścia. Gołąbki muszą być ułożone blisko siebie”, radzi szef kuchni Knorr.

 kapusta biała – najbardziej znana i najczęściej wykorzystywana odmiana tego warzywa. Można jadać ją przez cały rok – zarówno w formie kiszonek, jak i ugotowaną czy smażoną. To właśnie z niej przygotowuje się tradycyjne polskie dania: bigos, łazanki, tradycyjne gołąbki czy farsz do pierogów.

 kapusta czerwona (modra) – nieodłączny element kuchni śląskiej. Charakteryzuje ją wyrazisty kolor i smak. Stanowi idealny dodatek do większości potraw. Jak wskazuje Piotr Murawski, kulinarny ekspert, najlepiej smakuje ugotowana, w towarzystwie kwaśnych dodatków, np. jabłka czy octu.

 kapusta pekińska – bardzo popularna w kuchni azjatyckiej. Na gruncie polskim idealnie sprawdza się jako składnik wielu sałatek i surówek. Cechuje ją delikatny smak i niska kaloryczność.

 brukselka – mimo swoich niewielkich rozmiarów, posiada dużo dobroczynnych składników odżywczych, np. kwas foliowy. Najczęściej wykorzystywana jako dodatek do zup warzywnych czy zapiekanek.

Jaką kapustę wybrać?

Bardzo ważne, aby zakupione przez nas warzywo było świeże. Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na wygląd liści. Te zwiędnięte, w przypadku kapusty białej w kolorze żółto-brązowym, świadczą o tym, że zalega ona w sklepie czy na bazarze już bardzo długo. Warto spojrzeć też na to, czy liście nie są zbite. W takim wypadku trudno rozdzielić je od siebie.

 

Gołąbki z serem wędzonym i kaszą jaglaną

 

Czas przygotowania: 45 minut
Ilość osób: 4

Składniki:

  •     1 główka kapusty włoskiej
  •     300 g kaszy jaglanej
  •     1 Fix Gulasz Naturalnie smaczne! Knorr
  •     1 cebula
  •     10 pieczarek
  •     10 dag sera wędzonego
  •     1 pęczek natki pietruszki
  •     3 łyżki oleju
  •  

Sposób przygotowania:

  1. Ugotuj kaszę według zaleceń producenta. Odstaw do wystudzenia, a potem dołóż starty ser i posiekaną natkę pietruszki.
  2. Odetnij z kapusty głąb. Włóż ją do garnka i sparz we wrzątku. Sukcesywnie wyjmuj liście widelcem, by następnie nakładać na nie łyżkę przygotowanej kaszy. Potem zwiń liście, by powstały gołąbki.
  3. Cebulę pokrój w kosteczkę i wrzuć na rozgrzany tłuszcz. Dorzuć pokrojone w „ósemki” pieczarki i smaż. Dolej 0,5 l wody i całość zagotuj.
  4. Dodaj Fix Gulasz Naturalnie smaczne!, dzięki czemu sos zyska właściwą konsystencję i będzie idealnie doprawiony. Wymieszaj starannie, a następnie zmniejsz ogień.
  5. Mając gotowy sos, wkładaj do niego gołąbki. Rób to bardzo ostrożnie, by się nie rozpadały. Nałóż pokrywkę na garnek i gotuj danie jeszcze 25 minut. Serwuj je na ciepło.