Claudia.pl: Jaki wpływ na przemianę materii ma wiek?

Agnieszka Cioś, dietetyk Mrs.Sporty: To bardzo modny temat, a zarazem jedno z częściej zadawanych dietetykom pytań. Szukamy skutecznych metod na efektywne odchudzanie, a tymczasem trzeba zajrzeć w naszą fizjologię! Jeśli nie ćwiczymy z wiekiem ubywa nam tkanki mięśniowej, która jest tkanką aktywną metabolicznie. Dlatego też zmniejsza się nasza podstawowa przemiana materii, a w konsekwencji... tyjemy.

Claudia.pl: Czy można temu w jakiś sposób zaradzić?

Agnieszka Cioś, dietetyk Mrs.Sporty: Na szczęście pojawia się coraz więcej miejsc dla kobiet, w których możemy zadbać o nasze ciała i mięśnie, po prostu je trenując. Gdy metabolizm zwalnia, świetnie sprawdzają się treningi obwodowe, które pobudzają całe ciało jednocześnie. Taki trening można ułożyć z trenerem lub skorzystać ze specjalnie stworzonych fitness klubów, które popularyzują ten rodzaj aktywności. 

Claudia.pl: Czy to zmiana proporcji mięśni i tkanki tłuszczowej to jedyna, jaka dotyka nas wraz z wiekiem?

Agnieszka Cioś, dietetyk Mrs.Sporty: Powodem zmian metabolicznych jest też zmiana w układzie hormonalnym, dlatego w wyniku zmniejszenia produkcji hormonów płciowych stosowana jest coraz częściej hormonalna terapia zastępcza, która może "rozleniwić" metabolizm. Wraz z upływem lat, zmienia się także nasz tryb życia. Wyrastamy z młodzieńczej aktywności, porzucamy nasze hobby i ulubiony sport, na rzecz pracy i poświęcenia się dla innych. Czasu jest mało, więc korzystamy z windy, używamy samochodu, odwiedzamy sklepy internetowe, a zakupy spożywcze same przyjeżdżają do domu.

Claudia.pl:Jaki wpływ na przybieranie na wadze ma niezdrowe, choć niekoniecznie bardzo kaloryczne jedzenie?

Agnieszka Cioś, dietetyk Mrs.Sporty: Nasz organizm przestawia się też na tryb oszczędnościowy wtedy, gdy jemy zbyt dużo przetworzonego jedzenia. Im bardziej przetworzone i gotowe produkty kupujemy i spożywamy, tym mniej energii zużywamy, aby je strawić i przyswoić. Przy wycieczce do sklepu i podróży między sklepowymi półkami pomyślmy sobie i swojej babci i o tym, co ona by wybrała spośród takiego asortymentu? Na pewno sięgnęłaby po te produkty, które przypominają wyglądem jedzenie a nie miksy, mieszanki, pasty, słoiki, koncentraty, szejki itp

Zasada jest taka, że im mniej przetworzone jedzenie, tym lepiej dla nas, bo organizm zużywa energię na procesy związane z trawieniem. Ważne jest też to, aby oprócz treningów i wybierania nieprzetworzonych produktów pamiętać o włączeniu białka do naszej diety. Każdy posiłek, szczególnie u osób ćwiczących, powinien dostarczać nam pełnowartościowego białka. Korzystajmy z jaj, mięsa, nabiału oraz białka roślinnego, które znajdziemy w zbożach. Dodatkowo białko samo w sobie przyspiesza metabolizm, ze względu na termiczny efekt pożywienia, czyli zmuszanie organizmu do zużycia energii na "obróbkę" białka.