Urządzenia cyfrowe to nieodłączna część naszego życia. Średni czas spędzony przed różnymi ekranami to 5 godzin dziennie - a w przypadku dorosłych (zwłaszcza pracowników biurowych) może to być nawet powyżej 8 godzin. Pracujemy przed komputerem, oglądamy seriale na laptopie, czytamy e-booki na tablecie i... nie rozstajemy się ze smartfonem. Nic dziwnego, że coraz więcej osób zaczyna odczuwać dolegliwości, takie jak ból i pieczenie oczu, łzawienie czy nadwrażliwość na światło. Mogą być to objawy Cyfrowego Zmęczenia Wzroku.

Jak rozpoznać Cyfrowe Zmęczenie Wzroku?

Cyfrowe Zmęczenie Wzroku to dyskomfort oczu, odczuwany gdy patrzymy z bliskiej odległości na monitory urządzeń cyfrowych, takich jak komputer, tablet, smartfon, czytnik e-booków, konsola czy telewizor przez dwie lub więcej godzin. Możemy odczuwać ból pieczenie, szczypanie albo swędzenie oczu, a także zwiększoną wrażliwość na światło. Nasze oczy są zmęczone, przesuszone, zaczynają łzawić. Jeśli spędzasz dużo czasu przed komputerem, na oglądaniu telewizji lub graniu w gry wideo, Twój wzrok może się też po pewnym czasie zacząć rozmywać.

Oprócz tego, osoby cierpiące na Cyfrowe zmęczenie Oczu skażą się też na ból w szyi, ramionach czy plecach, a także ból głowy. To jednak nie wszystko. Często dochodzi do tego ogólne zmęczenie - zwłaszcza w okresie zimowym. Gdy wychodzimy z biura po kilkugodzinnej pracy przy komputerze jedyne, na co mamy ochotę, to spędzenie reszty wieczoru pod kocem.

Dlaczego tak się dzieje?

Główną przyczyną zmęczenia wzroku jest nadmierne korzystanie ze sprzętów elektronicznych. Ich niekorzystne działanie dotyczy wielu aspektów. Po pierwsze, zamiast mrugać średnio 18 razy na minutę, zapatrzeni w monitor mrugamy znacznie rzadziej co doprowadza do przerwania filmu łzowego, wysusza oko a nawet powoduje swędzenie i pieczenie oczu. Kluczowa jest także postawa przyjmowana podczas wielogodzinnej pracy przed monitorem oraz dobre oświetlenie. Badania zwracają także uwagę na „światło niebieskie”. To część widma światła pomiędzy promieniami UV a światłem widzialnym. Ekspozycja na nie może doprowadzić do uszkodzenia komórek siatkówki i przyczyniać się do związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i zaćmy. Sprawę dodatkowo pogarsza fakt, że zimą ogrzewamy pomieszczenia w domu, przez co powietrze staje się suche, dodatkowo obciążając nasze oczy. 

Kto jest najbardziej narażony na Cyfrowe Zmęczenie Wzroku?

Jeśli Twoja praca wiąże się z pracą przed komputerem, należysz do grona osób najbardziej narażonych na cyfrowe zmęczenie oczu. Badania przeprowadzone w 2014 roku wykazały, że film łzowy osób pracujących przy komputerze, cierpiących na cyfrowe zmęczenie oczu wykazuje analogiczne zmiany jak u osób z chorobą suchego oka. Wiek również nie jest bez znaczenia. Cyfrowe zmęczenie oczu najczęściej dotyka osoby młode, które średnio biorąc korzystają z urządzeń cyfrowych znacznie częściej. Wielogodzinne oglądanie seriali na laptopie, czy przesiadywanie ze wzrokiem utkwionym w ekranie smartfona może mieć fatalny wpływ na nasze oczy.

Jak sobie radzić z Cyfrowym Zmęczeniem Wzroku?

Po pierwsze: mrugaj!

I staraj się robić to jak najczęściej. Pracując przed komputerem często zapominamy o mruganiu, tymczasem jest ono kluczowe by nawilżyć oko. Postaraj się więc, by częste mruganie stało się twoim regularnym nawykiem.

Spójrz na przedmioty w oddali

Co 20 minut popatrz przez 20 sekund na przedmiot oddalony o co najmniej 6 metrów, np. znajdujący się za oknem, w odległym kącie pomieszczenia lub wiszący na ścianie. Dzięki temu twój wzrok na chwilę odpocznie.

Zrób szybki trening oczu

Spójrz w górę, potem w dół, a następnie w lewo i w prawo. Teraz zwróć wzrok po lewej i po prawej przekątnej, a na koniec zatocz "koło". Każde ćwiczenie powtarzamy 10 razy. 

Rób przerwy

Co jakiś czas odwróć wzrok - a najlepiej spójrz na coś zielonego. Przynajmniej raz dziennie wyłącz urządzenia elektroniczne i daj swoim oczom odpocząć od ekranów.

Zadbaj o ergonomię

Postaraj się o wygodne stanowisko pracy. Zadbaj by monitor był w odpowiedniej odległości od oczu a ekran nieco poniżej poziomu wzroku. Optymalny kąt to 15 stopni. Zmniejsz też odblaski z ekranu oraz ilość szkodliwego światła niebieskiego.

Zapisz się na badanie wzroku

Jeśli dyskomfort nie ustępuje, skonsultuj się ze specjalistą, aby sprawdzić, czy potrzebujesz korekcji wzroku. A jeśli na badaniu okaże się, że potrzebujesz korekcji wzroku, wybierz odpowiednie soczewki kontaktowe.

--

Źródło: materiały prasowe CooperVision