Adenozynotrójfosforan (ATP) – cząsteczka, która magazynuje i transportuje całą niezbędną do utrzymania go przy
życiu energię – musi bowiem połączyć się z dodatnim jonem magnezu, aby być dostępna metabolicznie. A ponieważ właśnie od dostępności ATP zależy funkcjonowanie serca czy mózgu, obecność naturalnych soli magnezu, np. cytrynianu, okazuje się jeszcze bardziej istotna.

Źródła magnezu

Skoro cytrynian magnezu uczestniczy w praktycznie wszystkich istotnych procesach w organizmie, wpływając na kondycję najważniejszych narządów (w tym serca i mózgu), dobrze wiedzieć, co zrobić, by nie dopuścić do jego niedoborów. Przede wszystkim warto przyjrzeć się swojej diecie. Źródłem magnezu są ciemnozielone warzywa liściaste, fasola, pełne ziarna, gorzka czekolada, tłuste ryby, orzechy i awokado. Trzeba jednak pamiętać, że dzisiejsze gleby bywają ubogie w ten pierwiastek, a to powoduje spadek jego ilości w żywności.

Wszechstronne właściwości cytrynianu magnezu

Jak zatem widać, właściwości magnezu pośrednio lub bezpośrednio wpływają na kondycję całego organizmu, a spadek jakości żywności zwiększa ryzyko niedoboru tego pierwiastka w organizmie. To zaś może wpływać na rozwój schorzeń kardiologicznych, nerwowych czy mięśniowych. Wielu ludzi stara się uniknąć niedoborów poprzez suplementację. Producenci zalecają, aby kierować się przyswajalnością i wybierać cytrynian magnezu proszek lub kapsułki - taki jak ten dostępny w sklepie Mito-Pharma: https://www.mito-pharma.pl/product-pol-31-Mg-Intercell-R-Cytrynian-magnezu.html.

Cytrynian magnezu dla serca

Jakie konkretnie funkcje spełnia magnez w organizmie? Przede wszystkim na jego poziom ma wpływ na stężenie cholesterolu we krwi, ciśnienie tętnicze i wapnienie tętnic. Z kolei niedobór tego minerału stanowi czynnik ryzyka wystąpienia migotania przedsionków. Oznacza to, że nieodpowiednia podaż magnezu może wywołać różne choroby sercowo-naczyniowe.

Przeciwko zmęczeniu

Niedobór magnezu powoduje także zaburzenia w podstawowych procesach tworzenia energii komórkowej. Wówczas może to objawiać się uczuciem silnego zmęczenia, braku energii i siły, pogorszeniem wydolności, a nawet problemami z koncentracją. Magnez stabilizuje bowiem funkcje układu nerwowego i usprawnia pracę szarych komórek: dostarcza im energię i uczestniczy w tworzeniu nowych neuronów.

Kiedy suplementować cytrynian magnezu?

Decyzję w sprawie dodatkowych dawek każdego pierwiastka najlepiej podjąć po konsultacji z lekarzem, jednak istnieje kilka sytuacji, w których częściej niż zwykle dochodzi do niedoborów. Ze względu na właściwości, cytrynian magnezu często zaleca się osobom pracującym umysłowo, sportowcom i kobietom w ciąży (we wszystkich tych grupach może rosnąć jego zużycie).

Cytrynian magnezu - skutki uboczne

Jeśli dodatkowo jesteś narażony na stres lub sięgasz po używki (chociażby kawę), lekarz może zalecić cytrynian magnezu forte, czyli z większą dawką substancji. Tylko odpowiednio wysoka dawka jest bowiem w stanie dotrzeć do mitochondriów komórek. Zwykle uznaje się, że najbardziej efektywne dla naszego organizmu będzie ok. 300-400 mg cytrynianu magnezu dziennie (w 1 lub 2 kapsułkach), ale aby uniknąć skutków ubocznych, warto dobrać dawkowanie indywidualnie pod okiem specjalisty.
 

Zobacz również: