Jak powstaje kasza?

Choć kasze są na naszych stołach od zawsze, niewiele osób wie, w jaki sposób powstają. Większość z nich jest wytwarzana z ziaren zbóż, które pozbawia się łuski. Następnie w przypadku kasz gruboziarnistych są one polerowane, zaś w przypadku drobnoziarnistych dodatkowo łamane. Z najdrobniej zmielonych ziaren otrzymuje się kaszę mannę i kukurydzianą.

Dlaczego kasze są zdrowe?

Powodów, by jeść kasze jest naprawdę wiele. Jakie są najważniejsze?

  • zachowują właściwości odżywcze ziaren i nasion, z których pochodzą;
  • zawierają wiele witamin z grupy B. Ich zadaniem jest regulowanie metabolizmu substancji wpływających na pracę mózgu, układu nerwowego oraz krążenia;
  • znajdziesz w nich rzadko występujący w pokarmach kwas foliowy;
  • są źródłem magnezu, który z organizmu wypłukuje m.in. kawa;
  • kasze są bogate w błonnik i mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu wspomagają trawienie;
  • komosa, kasza manna i kukurydziana zawierają bardzo dużo białka, które należy uzupełniać w diecie wegan i wegetarian.

Czy od kasz można przytyć?

Kasze są bardzo kaloryczne, ale o ile nie podajesz ich z tłustymi sosami nie prowadzą do otyłości. Stanowią źródło węglowodanów złożonych, które bardzo powoli rozkładają się na glukozę. Dzięki temu nie powodują napadów głodu. Są także bogate w przyspieszający pracę jelit błonnik, który ogranicza przyswajanie tłuszczu z innych pokarmów. Fani kasz nie powinni mieć więc problemów z utrzymaniem właściwej wagi.

Czy mogą je jeść osoby uczulone na gluten?

Osoby cierpiące na celiakię czyli nietolerancję glutenu nie mogą spożywać pszenicy, żyta, owsa i jęczmienia. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by włączyły do swojej diety kaszę gryczaną, kukurydziana lub jaglaną.

Dlaczego jest polecana cukrzykom?

Rozwojowi cukrzycy typu 2 sprzyja niedobór D-chiro-inozytolu, czyli związku biorącego udział w prawidłowym działaniu insuliny, który można znaleźć w kaszach. Ponadto kasze są bogate w błonnik i mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu nie powodują nagłych skoków poziomu insuliny we krwi.

 

Więcej o kaszach znajdziecie w książce:

Nasze kasze