Czym jest FOMO?

FOMO to skrót od angielskiego „Fear of missing out”, oznaczający lęk przed tym, że coś nas ominie. Na czym polega to zjawisko? Im częściej sprawdzasz wiadomości w internecie (zwykle masz je pod ręką w telefonie), tym bardziej ich natłok obciąża twój mózg, generując stres. Pobieżnie czytasz wszystko, co oferują portale newsowe i społecznościowe, przez co nie jesteś w stanie wybrać naprawdę ważnych informacji. Uzależniasz się od sprawdzania wiadomości w sieci i zaglądasz co kilka minut do skrzynki e-mailowej czy Facebooka w obawie, że jeśli tego nie zrobisz, coś ważnego ci umknie.

Efekt? Twój umysł robi się przeciążony, jesteś zestresowana, poirytowana, pogarsza ci się wzrok, masz problemy ze skupieniem się, brakuje ci energii do działania, a do tego zaniedbujesz relacje twarzą w twarz z drugim człowiekiem. Na dłuższą metę FOMO wywołuje stały, irracjonalny lęk o to, że nasze życie nie jest wystarczająco atrakcyjne i wartościowe. Bo przecież w internecie wszystko wygląda lepiej niż u nas.

FOMO - najczęstsze objawy

  • Czujesz stres już na samą myśl, że mogłabyś zapomnieć z domu komórki i spędzić cały dzień bez niej.
  • Zerkasz na ekran smartfona lub tabletu przynajmniej raz na godzinę, nawet nie mając wyraźnej potrzeby.
  • Nie możesz oprzeć się pokusie i nie sprawdzić poczty e-mailowej albo konta w mediach społecznościowych, nawet podczas spotkania z kimś.
  • Odczuwasz przymus natychmiastowej reakcji na to, że dostałaś SMS lub inne powiadomienie w telefonie.
  • Przed snem zwykle zaglądasz jeszcze na portale społecznościowe.
  • Odczuwasz lęk, masz poczucie bycia odrzuconą, jeżeli nie otrzymujesz przez dłuższy czas żadnych powiadomień w swoim telefonie.
  • Przeglądasz mnóstwo wiadomości w internecie, ale robisz to pobieżnie, najczęściej czytasz tylko nagłówki i szybko przeglądasz następne newsy.

Jak się pozbyć FOMO

  • Zacznij selekcjonować informacje – nie wszystkie są tobie niezbędne, wybieraj takie, które naprawdę cię interesują i wnoszą coś pożytecznego do twojego życia.
  • Zwróć uwagę, czy podczas czasu wolnego naprawdę wypoczywasz, czy tylko dostarczasz sobie kolejnej dawki bodźców. Następną sesję surfowania po internecie zamień na spacer lub spotkanie z przyjaciółmi. Rób to jak najczęściej.
  • Na spotkaniu schowaj smartfon głęboko do torebki i nie sięgaj po niego.
  • Wprowadź w domu zasadę: telefon i komputer nie mają wstępu do sypialni. Przed spaniem poczytaj relaksującą książkę, zamiast przeglądać portale społecznościowe. To drugie pobudza, zamiast wyciszać.
  • Pamiętaj, że zmiana przyzwyczajeń zajmuje trochę czasu – zacznij od małych kroków. Jeśli podejrzewasz, że twoje uzależnienie od informacji jest już poważnym uzależnieniem, zgłoś się do specjalisty po pomoc.