Jakie są zasady diety 5:2?

Dieta 5:2 określana jest też jako dieta postna. Jeżeli przestrzegane są zasady jej stosowania, to, zgodnie z przekonaniem autorów, nie tylko prowadzi do redukcji wagi organizmu, ale też obniża poziom cholesterolu we krwi i podnosi wrażliwość organizmu na działanie insuliny, zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia np. zawału serca czy cukrzycy.

Najważniejsza zasada diety 5:2 opiera się na tym, że przez 2 dni w tygodniu, kiedy stosowane są tzw. głodówki, nie należy całkowicie rezygnować z jedzenia, ale przestrzegać odpowiedniej liczby kalorii, która w przypadku mężczyzn wynosi 600 kalorii, a kobiet – 500. Są to wartości stanowiące około 1/4 dziennego zapotrzebowania zalecanego osobie dorosłej. Jadłospis powinien opierać się na rybach morskich o białym mięsie, można jeść mięso drobiowe oraz warzywa. Należy spożywać dwa posiłki – śniadanie i kolację. Między nimi powinna wystąpić 12-godzinna przerwa, która stanowi swego rodzaju post. Krótkie posty mogą być bardzo zdrowe, gdyż powodują.Nie należy zapominać o wskazanych ilościach wody. Jest też dostępna modyfikacja diety (stworzona przez dr Spencer), która pomiędzy głównymi posiłkami wprowadza jeszcze jeden dodatkowy w formie owocu lub warzywa. Dobrze jest, jeśli 2 dni postne nie występują bezpośrednio po sobie.

Skąd wzięła się ta kontrowersyjna dieta?

Dieta 5:2 zawojowała w ostatnich miesiącach świat. Książka opisująca jej zasady – „Dieta dr. Mosley’a 5:2” – bije na świecie rekordy popularności. Nowy sposób odchudzania zyskał popularność dzięki brytyjskiemu programowi telewizyjnemu „Eat Fast & Live Longer”, którego autorem jest wspomniany dr Michael Mosley. 56 letni mężczyzna wypróbował dietę na sobie, gdy badania wykazały, że przy swoim sposobie żywienia i nadwadze typu brzusznego ma duże ryzyko rozwoju cukrzycy. Po sześciu tygodniach stosowania diety schudł o 6 kilogramów, stracił 25 proc. tkanki tłuszczowej, a poziom cukru we krwi znacznie mu się obniżył.  Czy jednak dieta działa na wszystkich tak samo?

Jak przetrwać i nie przejadać się po "poście"?

Główna zasada to z niczym się nie spieszyć. Pamiętaj, że w czasie głodówki cały Twój organizm był karmiony bardzo małą ilością kalorii. Z początku możesz odczuwać wyraźne skutki procesu oczyszczającego (np. zmęczenie albo pobudzenie, lekkie bóle bądź zawroty głowy, mieć napady głodu lub zaparcia). Są to sygnały świadczące o tym, że organizm usuwa zanieczyszczenia i toksyny. Potraktuj swój organizm w sposób delikatny i rozsądny; zacznij od niewielkich ilości owoców, np. melona, owoców leśnych czy winogron, albo typowych warzyw sałatkowych, czyli sałaty, selera albo ogórka, zawierają one bowiem więcej wody niż pozostałe warzywa.

Dieta 5:2 doktora Mosley'a - czy to jest zdrowe?

Zdaniem dietetyków dieta ta nie należy do najrozsądniejszych. Niektórzy są zdania, że może doprowadzić nawet do zaburzeń odżywiania. Wiele osób sądzi, że ciągłe zmiany z dni o normalnym bilansie kalorycznym na dni prawie całkowitej głodówki nie są dobre dla organizmu. Że to rozregulowuje pracę układu pokarmowego i bardzo go obciąża. Według nas takie głodówki mogą doprowadzić do anemii, bądź znacznego obniżenia odporności organizmu. Jedno jest pewne, każda dieta za którą się zabieramy powinna być przedyskutowana z osobą kompetentną w tej dziedzinie i dopasowana indywidualnie do naszego organizmu. Można bazować na produktach, które uwielbiamy i nie wykreślać ich z codziennej diety, ale koniecznym nie jest ograniczenie kalorii do 500 dwa dni w tygodniu. Może to spowodować u większości przypadków spadek masy ciała (przy 2 dniach postowych), natomiast podczas dni "normalnych" bardzo prawdopodobne jest podjadanie i powrót do wcześniejszej wagi bądź jej nadwyżki.