Dieta ABS (ang. abdominal body system) to system żywienia początkowo stworzony z myślą o mężczyznach, którzy chcą rzeźbić ciało. Okazuje się jednak, że przynosi wspaniałe efekty również wśród przedstawicielek płci pięknej. Twórca diety ABS obiecuje wyrzeźbione mięśnie i utratę tkanki tłuszczowej już po sześciu tygodniach jej stosowania. Nie musisz się jednak obawiać o przesadny przyrost tkanki mięśniowej. Nie będziesz tez musiała brać udziału w ciężkich treningach - wystarczy zwykła, regularna aktywność. 

Dieta ABS - na czym polega?

Podstawową zasadą diety ABS jest zachowywanie bilansu energetycznego. Zapomnij więc o liczeniu kalorii - to nie dzienna dawka kalorii jest w tej diecie ważna, lecz godzinowy bilans energetyczny: stosunek energii, którą przyjmujesz w pożywieniu do tej, którą spalasz. Dowiedli tego naukowcy z Georgia State University, na których badania powołał się twórca diety ABS. Wykazali oni także, że nadmiaru tłuszczu pozbywamy się nie wtedy, kiedy głodujemy, lecz gdy dawka dostarczanych kalorii jest nieco większa niż liczba kalorii spalanych (o 300–500 kcal). Kluczem do sukcesu w tej diecie jest więc utrzymanie odpowiedniego bilansu energetycznego, który powinien być lekko dodatni. Na szczęście nie oznacza to, że trzeba skrupulatnie co godzinę obliczać dawki przyjętej i spalonej energii. 

Dieta ABS - jak zachować bilans energetyczny?

Wystarczy dbać, by żołądek nie był pusty i jeść regularnie 6 razy dziennie, co 2 godziny. Posiłki zawsze o stałych porach powinny być niewielkie, tak aby organizm mógł je na bieżąco spalić. Dobra wiadomość jest taka, że na diecie ABS raz w tygodniu można sobie pozwolić na tzw. cheat meal – czyli zjedzenie tego, na co masz ochotę, choćby to były czekolada lub chipsy. Będzie to miało znaczenie głównie dla psychiki. Czekając na cheat meal, łatwiej się trzymać dietetycznego programu.

Dieta ABS - co z ćwiczeniami?

Twórca diety ABS przestrzega przed zbyt intensywnym wysiłkiem. Wystarczą ćwiczenia co drugi dzień, wzmacniające mięśnie
brzucha. Do tego umiarkowany trening kardio (szybkie marsze, jogging, rower, pływanie) i można się spodziewać efektu: pięknie wyrzeźbionej sylwetki.

Dieta ABS - co możesz dzięki niej zyskać?

  • Płaski brzuch i mniej tkanki tłuszczowej w innych partiach ciała, ładne mięśnie.
  • Mniej kilogramów (wg twórcy diety już w pierwszych 2 tygodniach jej stosowania możesz stracić nawet 6 kg).
  • Niższy poziom cholesterolu, a więc również mniejsze ryzyko chorób serca. 
  • Nawyk regularnego odżywiania się, lepszą przemianę materii. 
  • Brak efektu jo-jo, jeśli podstawowe zasady diety będziesz stosować po zakończeniu 6-tygodniowego programu.

Dieta ABS - jadłospis

W diecie ABS zaleca się, by każdy posiłek zawierał produkty przynajmniej z jednej (a jeszcze lepiej z dwóch) poniższych grup.

1. Pieczywo - pełnoziarniste dostarcza węglowodanów złożonych, z których energia uwalnia się powoli i wolniej jest spalana.

2. Migdały i orzechy - są źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasu foliowego. Zawierają także inne składniki ważne w procesie odchudzania: wit. E, wapń, wit. z grupy B.

3. Nabiał (chude mleko, jogurty, sery i twarogi wiejskie). Zawarty w nim wapń jest niezbędny w procesie spalania tłuszczu.

4. Oleje tłoczone na zimno, zwłaszcza oliwa z oliwek. Obniżają poziom złego cholesterolu, wspomagają walkę z otyłością brzuszną.

5. Owoce leśne - mają znaczne ilości wit. C, normalizują poziom cukru we krwi.

6. Warzywa strączkowe - są źródłem błonnika, kwasu foliowego i żelaza, zawierają także argininę – aminokwas, który poprawia spalanie tłuszczu.

7. Warzywa zielone - neutralizują wolne rodniki, są źródłem błonnika, żelaza, wapnia i magnezu.

8. Płatki owsiane - mają mnóstwo błonnika i beta-glukany, które przyczyniają się m.in. do obniżenia poziomu cholesterolu.

9. Jajka - są niskokaloryczne, zawierają pełnowartościowe białko i na długo sycą. 

10. Masło orzechowe bez cukru - ma dużo wit. z grupy B, pomocnych w spalaniu tłuszczów.

11. Chude mięso drobiowe - zwłaszcza z indyka, to wartościowe źródło białka.

12. Białko serwatkowe z aminokwasami pomagającymi budować mięśnie (w sklepach z odżywkami dla sportowców).

--

Zobacz też: 3 najskuteczniejsze diety na jesień >>>

Dieta mind - sposób nie tylko na piękną sylwetkę >>>

Dieta 1200 kcal - odchudzanie bez wyrzeczeń >>>