Dieta opracowana przez doktor Ewę Dąbrowską jest rodzajem warzywno-owocowego, leczniczego postu, podczas którego dostarczasz organizmowi ok. 800 kcal dziennie. Cała kuracja składa się z dwóch etapów: oczyszczającej, leczniczej głodówki i wychodzenia z niej dzięki zdrowemu, zbilansowanemu menu. Najważniejszym celem diety jest samoleczenie organizmu. Utrata wagi, piękna skóra i lśniące włosy są jej dodatkowym bonusem.

Dieta dr Dąbrowskiej - post, który leczy

Zdaniem dr Dąbrowskiej to, co jemy, ma wpływ na to, jak się czujemy. Przetworzona, rafinowana żywność, uboga w składniki odżywcze, powoduje rozwój cukrzycy, nowotworów, chorób serca. Jemy, ale się nie odżywiamy. Dlatego często chorujemy i jesteśmy coraz grubsi. Rozwiązaniem jest post, którego podstawa są surowe warzywa i owoce oraz zmiana sposobu odżywiania. Pierwszy etap – głodówka – jest wymagający. Zdarza się, że osoby na diecie przeżywają tzw. kryzysy ozdrowieńcze. Pojawiają się bóle głowy, osłabienie, wymioty, biegunka. Zdaniem dr Dąbrowskiej to wynik oczyszczania się organizmu. Kryzys nie powinien trwać dłużej niż 3 dni. Jeśli jest inaczej, należy skonsultować się z lekarzem.

Dieta dr Dąbrowskiej nie dla każdego

Owocowo-warzywny post – choć bardzo zdrowy – nie jest dla wszystkich. To idealna kuracja dla osób zapracowanych i zestresowanych, które często łapią infekcje. Polecana jest tez przy chorobach neurologicznych, hormonalnych, stanach zapalnych i alergiach. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu i ma zbawienny wpływ na serce. Postu powinny za to unikać osoby z cukrzyca typu I, gruźlicą, nadczynnością tarczycy. Nie jest to tez sposób odżywiania się dla dzieci, nastolatków, kobiet w ciąży i karmiących piersią. Depresja, anoreksja i bulimia też są przeciwwskazaniem.

Reguła „FOOD MILLES”

Zasada regionalizmu (kojarzona głównie ze Slow Food) i sięgania po produkowane w kraju ekologiczne warzywa i owoce jest bliska dr Dąbrowskiej. Uważa ona, że aby oczyścić i uzdrowić organizm, powinniśmy wybierać produkty uprawiane jak najbliżej nas, niewymagające długiego transportu i dodatków konserwujących. Zdaniem autorki diety ważna jest nie tylko ilość jedzenia, ale głównie jego jakość.

dieta-dąbrowskiej
Shutterstock

Etap pierwszy: lecznicza głodówka

To najbardziej wymagający czas diety. Właśnie podczas postu organizm się oczyszcza i regeneruje. Wtedy też następuje największy spadek wagi. Głodówka może trwać od kilku dni nawet do kilku tygodni. Decyduje o tym lekarz po obejrzeniu wyników twoich badan (krwi i moczu). Zdaniem dr Dąbrowskiej połączenie niskokalorycznego postu z dostarczaniem organizmowi witamin, enzymów, mikroelementów i błonnika uruchamia naturalne mechanizmy naprawcze i pobudza proces samoleczenia. Podczas postu spalasz głównie białko oraz tłuszcze, w których nagromadzone są toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii. Organizm się oczyszcza, a skutkiem ubocznym tego mechanizmu jest strzałka wagi ostro pikująca w dół.

Co można jeść na głodzie?

Przede wszystkim warzywa, które maja w sobie mało skrobi, np. marchew, buraki, seler, pietruszkę, wszystkie kapustne, cebulowe oraz cukinie i kabaczki. Na talerzu powinno się też znaleźć miejsce dla pomidorów, papryki, sałaty i świeżych ziół. Z owoców wybieraj te z małą ilością cukru, czyli jabłka, jagody, grejpfruty i cytryny.

Przykładowy dzień postu:

Śniadanie: sałatka z gotowanego brokuła, marchewka z jabłkiem, sok z kiszonej kapusty, jabłka i jarmużu

Drugie śniadanie: grillowane, plastry cukinii ze szpinakiem

Obiad: warzywa w orientalnej marynacie, ogórek kiszony z koperkiem

Podwieczorek: sałatka z kalarepy

Kolacja: zupa krem z białej kapusty.

Etap drugi: wychodzenie z głodówki

Post, poza oczyszczaniem, regeneruje też śluzówkę jelit, dzięki czemu organizm ma lepszą przemianę materii. Twój metabolizm działa prawidłowo, możesz więc stopniowo wprowadzać do diety inne warzywa, np. rośliny strączkowe oraz ryby, nasiona, orzechy i węglowodany złożone (wieloziarniste bułki, owsiankę, pieczywo na zakwasie). Kaloryczność posiłków zwiększaj powoli, zaczynając od 1000 kcal, a na 1500 kcal kończąc. Zbilansowany jadłospis 1500 kcal to zresztą znakomity sposób zdrowego odżywiania się przez dłuższy czas i gwarancja zachowania szczupłej sylwetki.

--

Dr N. Med. Ewa Dąbrowska jest lekarzem chorób wewnętrznych i znanym naukowcem. Badała m.in. wpływ odżywiania się na rozwój chorób cywilizacyjnych. Jej wiedza i doświadczenia zainspirowały ją do stworzenia leczniczego postu owocowo-warzywnego, znanego jako dieta dr Dąbrowskiej.

ewa-dąbrowska
fot. M. Bisewski