Zjedz kanapkę z miodem

Kromka chrupkiego pieczywa polana łyżką pysznego miodu będzie znakomitym pomysłem na kolację. Choć ten złocisty, gęsty produkt jest dość kaloryczny, właśnie dzięki glukozie powoduje jednocześnie wzrost poziomu serotoniny, która wprawi cię w dobry nastrój. Miód zawiera też składniki pomagające obniżyć ilość substancji odpowiedzialnych za czuwanie i poczucie zagrożenia, a więc złe sny.

Postaw na łososia

Oczywiście przygotowanego na parze lub pieczonego w folii z ziołami. Łosoś zawiera wielonienasycone kwasy omega-3, które tworzą korę mózgową i wpływają na obniżenie stanów depresyjnych oraz odczuwanie leku. Porcja tej morskiej ryby na kolację będzie więc „relaksowała” system nerwowy, pomagała się uspokoić i wyciszyć. Łosoś sprawdzi się zwłaszcza u osób,
które przed snem zażywają niewielkie dawki środków antydepresyjnych ułatwiających zasypianie.

Sięgaj po sok z wiśni

Najlepiej przygotowany samodzielnie. Ten ciemnoczerwony, nieco cierpki napój wpływa bezpośrednio na wzrost ilości melatoniny w organizmie, a to przekłada się na lepszą jakość snu i zachowanie prawidłowych jego faz. Podobno wypijanie szklanki soku wiśniowego wieczorem już po tygodniu wydłuża nocny wypoczynek o kilkanaście minut. Poza tym owoce te zawierają związki hamujące stany zapalne i działające przeciwbólowo, co też ułatwia zasypianie.

Pij mleko

Ten znany od dawna i polecany przez nasze babcie oraz mamy sposób na dobry sen jest wciąż aktualny. Szklanka ciepłego mleka wypita do poduszki zadziała jak najlepszy środek nasenny. Dlaczego? Mleko zawiera tryptofan – aminokwas, który uczestniczy w tworzeniu melatoniny i serotoniny. Ten pierwszy hormon odpowiada za fazy snu, drugi zaś pomaga nam w ten sen zapaść. Tryptofan nie jest wytwarzany przez organizm, dlatego trzeba dostarczać go w zbilansowanej diecie. Dobrym jego
źródłem, oprócz mleka, są także banany, pestki dyni, jajka, ziemniaki i ser parmezan.

Chrup migdały

Wystarczy 5–6 sztuk (migdały są kaloryczne, dlatego nie przesadzaj z ich ilością) zjedzonych na dwie godziny przed snem, by poprawić jakość nocnego wypoczynku. Zawierają dużo wapnia, który uczestniczy w procesie rozluźniania mięśni i wyciszania nerwów. Wspomaga też przemianę tryptofanu w melatoninę. Sięgaj po migdały zwłaszcza po ciężkim, stresującym dniu – pomogą ci się zrelaksować.

--

Zobacz też: 8 sposobów na dobry sen >>>