Czy cały czas można jeść orkisz?

Okazuje się, że owszem. Ten rodzaj zboża pomaga bowiem na wiele dolegliwości. Wierzyła w to św. Hildegarda, która stworzyła sposób powrotu do harmonii i zdrowia, opierając go w dużej mierze na orkiszu.

We współczesnym świecie, gdzie mnóstwo produktów poddanych zostało modyfikacjom i ulepszeniom, orkisz został przez przemysł zapomniany. I całe szczęście, bo dzięki temu zachował w sobie bogactwo składników.

Orkisz to 56 proc. skrobi, 11,6 proc. białka, 2,7 proc. tłuszczu i 2 proc. składników mineralnych. W białku są  wszystkie ważne aminokwasy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Witamin i soli mineralnych orkisz ma więcej niż inne zboża. Poza tym zawiera kwas krzemowy poprawiający wygląd skóry, włosów i paznokci. Krzem wzmacnia też koncentrację i zdolności mózgu. Ziarna orkiszu mają słodkawo- orzechowy smak i są bardziej wartościowe niż powstała z nich mąka.

Oczyszczanie wątroby i jelit

Orkisz znakomicie wpływa na funkcjonowanie wątroby i woreczka żółciowego. Zawiera substancje, które wspomagają ich prawidłową pracę i działają oczyszczająco. Dzięki dużej zawartości błonnika reguluje perystaltykę jelit, zapobiega gromadzeniu tłuszczu, poprawia metabolizm i chroni przed odkładaniem się w naczyniach krwionośnych cholesterolu. Po orkisz powinny też sięgać osoby z problemami układu krążenia, bo dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega- 3 znakomicie wzmacnia funkcjonowanie serca.

Naturalny antybiotyk

Orkisz zawiera rodanid, występujący też w ślinie, mleku i krwi kobiet, zwłaszcza tych w ciąży i karmiących piersią. Buduje naturalną odporność dziecka na najwcześniejszym etapie jego rozwoju. Z kolei witaminy z grupy B i potas chronią i wzmacniają układ nerwowy.

Monodieta

Orkisz może być podstawą wszystkich potraw i posiłków, ale jedzenie tylko orkiszu można potraktować jako sposób na gruntowne oczyszczenie organizmu. Najlepiej zrobić to wczesną wiosną. W takim wypadku orkisz jesz rano, w południe i wieczorem, nie włączając do menu nic innego. Taka monodieta może potrwać do 5 dni.

ZASADY DIETY ORKISZOWEJ

1. W codziennym menu powinny dominować produkty orkiszowe, orkisz zaś powinien być jedzony przy każdym posiłku. Do wyboru, prócz ziaren i mąki, masz: kaszę, pieczywo, makaron, musli, otręby. Można przyrządzać z niego zupy, sałatki, kotlety, ciasta, placki itd.

2. Ważne są mleko i jego przetwory oraz mięso, mają być jednak tylko uzupełnieniem diety orkiszowej.

3. Jadłospis św. Hildegardy zawiera też owoce (z wyjątkiem brzoskwiń, truskawek i śliwek) oraz warzywa (prócz pora). Produkty te uważała za truciznę.

4. Obok orkiszu ważne miejsce na talerzu powinny zajmować surowy koper włoski oraz jadalne kasztany.

Dla przyszłych matek

Dieta św. Hildegardy jest również polecana kobietom, które starają się o dziecko, i tym, które właśnie urodziły. Jest lekkostrawna, zawiera bardzo dużo witamin i mikroelementów.

Korzystnie wpływa na zdrowie matki oraz dziecka. Przywraca sprawne funkcjonowanie organizmu kobiety i dba o prawidłowy rozwój małego dziecka.