Od dawna słyszymy, że masło orzechowe jest tuczące, wysokokaloryczne i niezdrowe. Ale najwyższy czas skończyć z tymi mitami.

W rzeczywistości orzechy, z których robione jest masło orzechowe są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają spalić tkankę tłuszczową. Masło takie pomaga więc zapobiec odkładaniu się tłuszczu w talii, ponieważ przyspiesza spalanie tłuszczu. Dzięki temu może pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy.

Orzeszki arachidowe (nazywane również ziemnymi), z których robimy masło orzechowe, są źródłem witamin i minerałów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wśród nich znajdują się przede wszystkim witaminy z grupy B i witaminę E, która jest potrzebna do prawidłowej pracy układu krążenia i zapewnia prawidłowy przebieg metabolizmu. Witamina E zabezpiecza też komórki ciała przed oddziaływaniem wolnych rodników.

Oprócz witamin masło orzechowe zawiera również niacynę, cenna substancję odpowiedzialną za efektywną pracę układu pokarmowego i nerwowego oraz równie ważny kwas foliowy. Ten ostatni oprócz usprawniania funkcjonowania układu trawiennego i nerwowego, spełnia ważne funkcje w okresie dojrzewania i rozwoju człowieka już od najmłodszych lat.

W maśle orzechowym znajdziemy też lekkostrawne białko roślinnego, które jest szczególnie polecane wegeratianom lub fleksitarianom.

Masło orzechowe może być ważnym składnikiem codziennego pożywienia, dzięki któremu będziemy mieć siłę i wytrzymałość na cały dzień. A to dzięki zawartości białka – składnika niezwykle ważnego przy większej aktywności fizycznej. Białko bierze też udział w budowaniu masy mięśniowej oraz neutralizuje szkodliwe działanie stresu oksydacyjnego.
Dodatkowo Masło orzechowe zawiera tłuszcze nienasycone, które obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Włączenie masła orzechowego w dietę pozwala zaspokoić potrzebę spożywania niezdrowych, kalorycznych przekąsek. Nie dostarczamy organizmowi pustych kalorii i szkodliwych tłuszczów nasyconych, które odbijają się na naszej sylwetce, tylko witaminy, minerały i białko zawarte w orzechach.

Zobacz również:

Masło orzechowe najczęściej jest zrobione z orzeszków arachidowych, ale można je wykonać z każdego rodzaju orzechów.
W 100 gramach masła orzechowego znajduje się prawie 600 kalorii.

Domowe masło orzechowe - składniki:

  • 3 opakowania śmietanki 42% 200g
  • 100 g orzeszków ziemnych (można użyć też innych orzechów)
  • 2 łyżki płynnego miodu

Domowe masło orzechowe - przygotowanie

Schłodzone śmietanki wlać do miski i ubijać je mikserem, aż do momentu wytrącenia się masła. Odcedzać na sicie wyłożonym gazą i odcisnąć maślankę. Gotowe masło opłukać w zimnej wodzie i wstawić do lodówki.

Orzeszki ziemne zmielić w młynku do kawy, aż do momentu wytrącenia się oleju. Tak przygotowaną masę orzechową dodać do masła razem z miodem i dokładnie wymieszać, aż do uzyskania jednolitej konsystencji. 

Domowe masło orzechowe najlepiej smakuje ze świeżym pieczywem - a naszym osobistym faworytem jest duet ze słodką chałką. Smacznego!

iStock